Jag fattar givetvis att dom funkar, men funkar dom okej att ha på sig när man kastar? Brukar vara krångligt o kasta med handskar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Funkar dessa o fiska med?
Collapse
X
-
Personligen föredrar jag andra typer då den typen inte funkade bra enligt mig, jag fann mina perfekta fiskehandskar i båttillbehörsbutiken i form av handksar för tävlingsseglare, fabrikat Musto det är fleece med Gore Tex och greppvänliga i handflatan men otroligt smidiga och funkar både med multi och haspel.
De blir blöta på ytan om man drar upp ankarlinan eller plockar fisk med handlandning, men det går inte in till huden tack vare Gore Texen och när handsken blivit blöt utvändigt så kan man bara ta av den och klämma ur den så är den torr och skön igen och har nu hållit i ca 5 år och hänger med även framöver så klart rekomenderbar.
Till sommarfisket använder jag ibland sådana montagehandskar som nämndes och det är skönt och ger bra grepp men kan bli lite väl varmt ibland så ofta kör jag utan iaf på sommaren.
Kommentera
-
Kan bara hålla med om att satsa på ett par segelvantar.Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggPersonligen föredrar jag andra typer då den typen inte funkade bra enligt mig, jag fann mina perfekta fiskehandskar i båttillbehörsbutiken i form av handksar för tävlingsseglare, fabrikat Musto det är fleece med Gore Tex och greppvänliga i handflatan men otroligt smidiga och funkar både med multi och haspel.
De blir blöta på ytan om man drar upp ankarlinan eller plockar fisk med handlandning, men det går inte in till huden tack vare Gore Texen och när handsken blivit blöt utvändigt så kan man bara ta av den och klämma ur den så är den torr och skön igen och har nu hållit i ca 5 år och hänger med även framöver så klart rekomenderbar.
Till sommarfisket använder jag ibland sådana montagehandskar som nämndes och det är skönt och ger bra grepp men kan bli lite väl varmt ibland så ofta kör jag utan iaf på sommaren.
Har testat flera olika fiskevantar, men antingen är de otympliga eller så blir de blöta och kalla.
Kör själv med mina kapseglingsvantar om jag känner att det är kyligt ute. Inte fodrade, men dem torkar snabbt. Och även om de blir blöta så behåller de värmen. Även bäst pasform/slitstyrka gentemot ett par fiskevantar av typ neopren. kör utan fingertoppar på alla fingrar, blir för otympligt annars.
Kommentera
-
Själv kör jag med fleecehandskar med hela fingrar, inköpta hos Lantmännen (Granngården), och moddade så att jag gjort ett litet snitt genom vilket jag kan få ut höger pekfingertopp (för haspel) resp tumme (för multi). Handskarna har en extra "huva" man kan vika ner över fingertopparna. Fleece är lätt att tvätta i maskin när man hanterat fisk.
Kommentera
-
Har kört med billiga heltäckande neoprene-handskar från Jula endast när jag pimplat i vinter, och kan iallafall konstatera att de håller en varm och torr! Däremot när det gäller att stå och kasta med spinn/haspel/jerk spö så väljer jag handskar med avklippta fingertoppar alla gånger. Mycket mer känsla och bättre kontroll under kasten och drillning. Kör själv med BFT Predator Fleece Glove, klockrena!
Köp ett av varje, fleece och neoprene, så har du handskar som fungerar året runt.Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 071 visningar