Ombyggnad av ProRocket 6500 till 5500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombyggnad av ProRocket 6500 till 5500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ombyggnad av ProRocket 6500 till 5500

Följde UT's rekomendationer från min säljtråd på fiskesnack om att skaffa stativ mm. för att bygga en 5500 av min 6500.

När jag ändå är i farten, så har jag funderat på att skaffa mig en gavel från
    Ambassadeur 6500 CS Mag Elite för att få magnetbroms.
    Är nu nyfiken på om det är möjligt, hurvida och vad man vinner/förbättrar
    rullens egenskaper. Blir det inte enbart ytterligare en "bromsande" effekt på spolen? Plockar man bort cent.vikterna? Kan man reglera mag.bromsen under kastets gång?
    Ni som provat eller alternerar mellan rullar med cent.vikter och mag.broms
    vari består skilnaden?
    Upplysning tack!

Magnetbromsens största (enda?) fördel är att den är enkel att justera mellan kasten. Även under kastets gång är det möjligt att justera den men det gör inte så stor skillnad om det är vanligt spinnfiske som du ägnar dig åt. Däremot kan det betyda några meter om du ägnar dig åt surf-casting där du kastar iväg tyngre blyprojektiler som kanske flyger över 200 meter.

En magnetbroms ger ett motstånd på spolen som är direkt proportionellt mot spolens rotationshastighet. En centrifugalbroms däremot har en exponentiell kurva (som visar hur högt tryck bromsvikterna utövar mot bromsbanan). OBS! Detta betyder dock inte att bromseffekten är proportionell respektive exponentiell för de bägge systemen. Bägge bromsarna styrs av spolens hastighet men det gör även spolens rotationsmoment. Rotationsmomentet påverkas dessutom av hur mycket lina (perifer vikt) som lämnat spolen... Spolens hastighet tillsammans med rotationsmomentet styr alltså hur stor bromseffekten på spolen blir.

Bägge bromssystemen har sina nackdelar...
    Magnetbromsen bromsar (relativt centrifugalbromsen) mycket under kastets senare del medans centrifugalbromsen bromsar mycket i initialskedet. Det innebär i praktiken att magnetbromsen ställs hårt för att motverka linresning i kastets initialskede, medans centrifugalbromsen önskas hållas på en låg nivå för att den inte ska bromsa alldeles för mycket i startögonblicket. Nu låter det kanske som att en kombination av dessa bromsar skulle vara en perfekt lösning men faktum är att det inte är så lätt....
    Jag har själv en CS MAG Elite och när jag har trimmat in den och testat olika bromskonfigurationer för längsta möjliga kast så slutar det alltid med att magnetreglaget hamnar på "0" (vilket i.o.f.s. inte betyder 0 bromsverkan då konstruktionen innebär att magneterna alltid kommer att ge en viss broms. Detta är inte fallet hos den nya D5 och D6 som har en mycket smart avskärmande platta för bromsen). Jag fiskar dock uteslutande med drag tyngre än 15 gram vilket kan vara orsaken till detta.

Man kan förenklat säga att magnetbromsen är mer lämpad till fiske med mycket tunna linor och lätta beten, medans centrifugalbromsen passar vid fiske med tjockare linor och tyngre beten. Vill du få detta förklarat mer i detalj så får du höra av dig igen

Kastteknik/spöaktion/lina påverkar också hur väl bromssystemen fungerar för dig personligen. Lugna lobbar med med mjukt spö och gummisnodd (nylonlina) är kanske det bästa för en magnetbromsad rulle. Däremot behövs det ganska mycket centrifugalbroms om du har stum lina och ett spö med normal aktion.
    Senast ändrad av FRB; 2005-03-27, 12:04.

Kommentera

Nöjer mig nog med att exprimentera med cent.vikterna och tummen.
      Om jag inte missminner mig, så i en äldre tråd berättade du(FRB)
      att du monterat bort mek.bromsen. Om du gjort det bokstavligt, har du ersatt
      bussningen med nåt annat? Eller har du bara mek.bromsen utskruvad på lägsta belastning?

Kommentera

Ursprungligen postat av patrik j
        Nöjer mig nog med att exprimentera med cent.vikterna och tummen.
        Om jag inte missminner mig, så i en äldre tråd berättade du(FRB)
        att du monterat bort mek.bromsen. Om du gjort det bokstavligt, har du ersatt
        bussningen med nåt annat? Eller har du bara mek.bromsen utskruvad på lägsta belastning?
        Att "montera bort" den mekaniska bromsen gör sig bara på vissa modeller av Ambassadeurer. Tyvärr tillhör Classic-modellerna inte dessa och då blir det bara att jag lossar på ratten så att friktionen blir så liten som möjligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        271 909 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13