Haspelspö allround! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö allround!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö allround!

Behöver ett nytt spö som kan kasta lite tyngre beten! Shadjiggar, 4play, real eel, jerkbaits, wobblers, spinnare mm. Ett allround! Har idag ett shimano beastmaster dropshot och har dammat av mitt gamla trotjänar spö adexa tempest 15-60g. Adexan är ju rätt svampigt jämfört med nya spön!? Vill kunna dänga lite beten runt 40-80g utan att vara rädd att spöt ska ge vika! Klämt och känt på SG MPP 9" -90g, gram reaper, Edge powercast-140g. Några tips?? Daiwa luna spö? roots? Zalt hemarö?

När går isen i Mälaren? Vill sjösätta båten nyss! Jag lider av fiske abstinens!
    Senast ändrad av stellalily; 2013-04-11, 23:22.

Åk till lundgrens så får du klämma på riktiga spön

Kommentera

Lundgrens i gamla stan? Dem bygger egna spön har jag hört!? Blir inte dessa väldigt dyra månntro? Vill helst inte lägga en hel förmögenhet på nytt spö, men självklart lyssnar jag på alla råd! Så jag får. Väl kika dit någotspeciellt spö Du rekommenderar att titta närmare på? Tack!

Kommentera

Lundgrens har alla möjliga modeller & priser . Med tanke på vilka modeller du har räknat upp så har lundgrens både billigare & dyrare varianter .

Titta själv http://www.lundgrensfiske.com/

Kommentera

Tack! Ska ta mig dit och klämma och känna!

Kommentera

Ok har inte hunnit till Lundgrens än! Men efter att läst in mg en del på forumet undrar jag om någon kan rätta mig angående ett spö jag fastnat för! Edge powercast8'6 40-130g kan jag dänga iväg drag med mycket kraft om dragen väger kring 40-80g? Utan att vara rädd att spöet ska ge vika? Har haft ett broman Odell 20-70g? Och det gick av när jag laddade iväg en jigg på 60g ett spö som kosta kring 3-3500kr! Men det jag kände var att toppen hängde och kändes tung när man hängde på beten kring maxvikten, så ökar man Max vikten till 130g borde jag rimligtvis kunna ladda iväg iaf en 80g utan att spöt går av!? Eller? Någon som kan vara behjälplig tack!

Kommentera

Någon som kan vara behjälplig tack!
              Edge är ett riktigt kanonspö så jag tycker du är helt rätt ute både när det gäller val av spö och kastvikt.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-04-15, 19:31.

Kommentera

Jepp, håller med föregående talare. Har ett Edge Powercast, fiskat gädda, torsk använt det till pillemete i Öresund med mera. All-round spö och hög kvalité.
                KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tack för svaren! då vet jag att jag inte är helt fel ute! Tack!

Inga andra förslag, någon?

Är det någon som har erfarenhet av Daiwa luna soft tail spöt? Hur står det spöet sig idag?
                  Senast ändrad av stellalily; 2013-04-16, 08:11.

Kommentera

Ett alternativ är BFT Bandit 8 fot 25–90 gram. Skulle säga att det trots den lägre klassningen hanterar minst lika tunga beten som Edge Powercast men har en lite annan karaktär. Edge-spöna har viss mjukhet i toppen vilket gör de perfekta till typ pillemete på havet (de är väl från början skapade för det tror jag), medan Bandit-spöet mer påminner om ett styvt jerk-spö, och såledeles passar bättre vid fiske där man s.a.s. vill styra betet med spöet, som haspeljerk... Däremot väger nog Edge-spöna något mindre, och har lite lyxigare korkhandtag och så, så ja, en smaksak vad man föredrar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04