Braid till omodifierad 6500 CS Pro Rocket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braid till omodifierad 6500 CS Pro Rocket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braid till omodifierad 6500 CS Pro Rocket?

Tjo!
    Jag har börjat bli sugen på att snurra på en sisådär 130-150 meter braid på min 6500 raket. Kör för närvarande med Rapala 0,375 nylon vilken funkar helt ok för kast med tunga beten men funkar mindre bra till pelagiskt vertikalfiske (avdriften är brutal!). Tänkte helt enkelt behålla en del av rapala linan i botten på spolen för att sedan fylla upp med en lagom tjock braid i säg 0.23 eller nåt. Rullen är monterad på ett Shimano BeastMaster 270 H 20-50g (ja, jag vet att en niofots flaggstång är osmidig att använda till pelagiskt men det funkar iaf hjälpligt). Rullen är omodifierad även om funderingar på ett UT kit snurrar runt i bakhuvudet så har jag inte fått tummen ur ännu och det kan dröja innan jag får loss den. Jag vill alltså ha tips om en bra braid som funkar med nämnda kombo, jag vill kunna kasta med rullen utan att det blir ett sorgligt fräsande ljud och trassel från helvetet i vartannat kast, alla tips välkomna!

Många rekommenderar PowerPro till multi,så även jag.Det skall inte vara något problem,du har ju lite vikter att aktivera vid behov.
    Du kan ju även börja med att bara byta lager och sätta dit ett lättat mellandrev..:-D

Kommentera

Sv: Braid till omodifierad 6500 CS Pro Rocket?

Har bara goda erfarenheter av power pro & fireline tracerbraid.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
        Många rekommenderar PowerPro till multi,så även jag.Det skall inte vara något problem,du har ju lite vikter att aktivera vid behov.
        Du kan ju även börja med att bara byta lager och sätta dit ett lättat mellandrev..:-D
        nu är det ju så jävligt att jag inte har några vikter att aktivera då min rulle har den gamla centrifugalbromsen...

Kommentera

Sv: Braid till omodifierad 6500 CS Pro Rocket?

Den utrustning du har är riktigt olämplig för vertikalt fiske (om du med vertikalfiske menar efter gös). Det kommer inte förändras av att du sätter flätlina på rullen. Istället för att köpa ett UT-kit så skulle jag rekommendera dig att köpa ett vertikal-set. Du får bra grejer för samma peng som ett UT-kit.

Men för att återgå till ämnet så kan jag rekommendera TUFline XP (ganska billig och mycket stark) eller Power Pro S8S (mjuk, fin och stark, men lite dyrare).

Kommentera

nu är det ju så jävligt att jag inte har några vikter att aktivera då min rulle har den gamla centrifugalbromsen
            Jag skulle inte slänga på UT prylar för vertikal fisket det är ganska meningslöst, du skall ju bara släppa ner betet vilket du gör precis lika bra med rullen som den är.

Har du olika färg på dina C-Vikter så du kan byta vid behov ???

Vill du ha 6-pinnars C-vikter så byt bara pinjongdrevet men lägg inga stora summor på rullen för vertikalfiske både den och spöet är alldeles för stort, som sagts tidigare är det betydligt billigare och enklare att köpa ett vertikalsätt ..

Kommentera

Får tacka för svaren, dock verkar det ha blivit ett och annat missförstånd längs vägen, så nu drar jag i bromsen lite, vi gör det enkelt och stolpar upp det:

1. Spö+rulle är mitt alltiallospö som används till allt som är större än abborre, dvs det används oftast vid trolling efter gös och gädda, men används även vid fiske från land både på öst och västkusten, laxfiske i lagan, havsöringsfiske i skärgården, trolling efter sommenröding samt även till en del vertikalfiske, jag påpekade redan i mitt första inlägg att det inte på något sätt är ett optimalt paket för vertikal men för att göra användandet lite lättare ville få på en tunnare braid än min nuvarande tjocka nylonlina för att minska avdriften.

2. Spö+rulle används främst som kastspö, vid i princip allt fiske jag listade under punkt 1 behöver man kunna kasta, mer eller mindre långt (undantaget vertikal då), av DEN anledningen har jag övervägt ett UT kit, jag har aldrig inbillat mig att det skulle göra spö+rulle bättre för vertikalfiske. Ett vertikalset gör ju inte mitt nuvarande spöpaket ett piss mer lättkastat eller hur? Jag tillhör de som förvisso gillar prylar men ser ett spöpaket som kanske kommer ut på sjön 3-4 ggr per år som slöseri vilket skulle vara fallet med ett vertikalset. Att en tunnare braid har mindre avdrift än en tjockare nylon är en fördel med braid, en annan är ju att kunna dra loss från ett bottennapp vid fiske från land och kanske räta en krok hellre än att sätta en hel wobbler.

3: Min fråga i tråden var således om en bra braid till min 6500 rulle som i första hand går bra att kasta med utan att ha UT-kittat rullen.
              Senast ändrad av Benta; 2013-04-24, 01:17.

Kommentera

Har fiskat en hel del med både power pro och tuf line. Mycket bra linor båda två, powerpro linan känns som ett snöre i grövre dimensioner men är grymt hållbar. Har haft på samma i 6 års tid. Tuf linen tycker jag dock är snäppet vassare, känns skönare att kasta. Och finns att få för under kronan/meter på e-viken ink frakt.

Kommentera

Min fråga i tråden var således om en bra braid till min 6500 rulle som i första hand går bra att kasta med utan att ha UT-kittat rullen.
                  Svaret blir JA, UT prylarna hjälper dig om du skall kasta lätta beten men ju tyngre drag ju mindre nytta har du av prylarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 018 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13