Revo stx och Abu veritas- bra kombo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo stx och Abu veritas- bra kombo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo stx och Abu veritas- bra kombo?

Hejsan, nu är det såhär att jag har fått tag på en billig revo stx-rulle som jag har tänkt att använda till det pelagiska vertikalfisket. Och nu fick jag en bra lön denna månad, så jag tänkte införskaffa mig ett nytt spö också.

Jag har läst att abu veritas ska vara ett riktigt skönt spö, och tänkte höra om någon har testat det i kombination med en revo stx? Är detta en bra kombo?

Eller skulle ni rekommendera något annat spö? Isåfall vilket?

Jag vill ha ett relativt lätt spö som ska klara av ganska stora jiggar i kombination med 25-30 grams-skallar.

Jag kan tänka mig att betala runt 1500:- max, men om det finns ett mycket bättre spö för någon hundring mer så kan jag nog överväga det också!

Tack på förhand // Patrik

Det är inte en bra kombo, det är en överjävla bra kombo !!
    Ska du ha värre grejjer än så då drar det iväg i pengar.
    Rullen är lätt och har bra broms och spöt är lätt och har massor med ryggrad!

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Det är inte en bra kombo, det är en överjävla bra kombo !!
      Ska du ha värre grejjer än så då drar det iväg i pengar.
      Rullen är lätt och har bra broms och spöt är lätt och har massor med ryggrad!
      Åh, sluta skrämmas! När jag läste första raden så såg jag mitt liv i revy, sen när jag läste raden efteråt så kunde jag andas ut Det låter ju helt underbart ju! Har du testat denna kombo själv eller vet du bara att både spö och rulle är sköna separat?

Då kommer nästa fråga, jag har tänkt att köpa ett spö på 6,6 fot, men då finns det lite olika alternativ!

Abu veritas 6,6 fot micro guides medium -40 gram ( med mindre spöringar )
      Abu veritas 6,6 fot micro guides medium heavy -60 gram ( med mindre spöringar )
      Abu veritas 6,6 fot medium -40 gram

Vilken tror du skulle passa bäst för mitt ändamål?

Kommentera

Jag har ett medium heavy, har dock inte fiskat med det än. Men just för det pelagiska fisket ska det vara det lite bättre alternativet av modellerna. frågade och läste mig till detta. Och det går utmärkt att studsa jiggen mot botten och driva lite med de spöt med.

Men som sagt, detta har jag läst mig till och det är info från oberoende individer som jag inte tänkte köpa spöt utav

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramme Visa inlägg
          Jag har ett medium heavy, har dock inte fiskat med det än. Men just för det pelagiska fisket ska det vara det lite bättre alternativet av modellerna. frågade och läste mig till detta. Och det går utmärkt att studsa jiggen mot botten och driva lite med de spöt med.

Men som sagt, detta har jag läst mig till och det är info från oberoende individer som jag inte tänkte köpa spöt utav

Okej, vad har du tänkt att använda det till för vikter? Tycker att det borde räcka med ett -40 grams spö om man tänkt att ha det till vikter upp till 25-30 gram.. Men det kanske finns några fördelar med medium heavy-spöt till just det pelagiska fisket?

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamSkitmörten Visa inlägg
            Okej, vad har du tänkt att använda det till för vikter? Tycker att det borde räcka med ett -40 grams spö om man tänkt att ha det till vikter upp till 25-30 gram.. Men det kanske finns några fördelar med medium heavy-spöt till just det pelagiska fisket?
            Nu är jag långt från någon expert på pelagiskt verikalfiske, eller gösfiske öht. Men det man får tänka på är ju att även jiggarna i sig väger, inte bara jigghuvudena. Använder man t.ex. en Shaker-jigg i största modellen plus ett 30-grams jigghuvud landar det väl totalt på ca 80 gram. Och då kan det ju vara bra med lite kralligare spön än de traditionella vertikalpinnarna.

Kommentera

kommer ligga på maxvikt 30-40 g, närmre 30 än 40. Dessutom sa flertalet att det var lite mer ryggrad i medium heavy. Sen gillar jag personligen marginaler. även om du använder ett tungt bete så har du lite kvar innan du når maxvikt.

Dem kostar lika mycket båda två, så det är ju en smaksak rakt upp och ner. Och ha i åtanke att jag inte har hunnit använda mitt än

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                Nu är jag långt från någon expert på pelagiskt verikalfiske, eller gösfiske öht. Men det man får tänka på är ju att även jiggarna i sig väger, inte bara jigghuvudena. Använder man t.ex. en Shaker-jigg i största modellen plus ett 30-grams jigghuvud landar det väl totalt på ca 80 gram. Och då kan det ju vara bra med lite kralligare spön än de traditionella vertikalpinnarna.
                Enligt det som jag har läst så är jiggarna nästintill viktlösa i vattnet, så dom kanske man inte ska räkna med i totalvikten, eftersom man ändå inte kastar någonting med sin jigg.. Men jag är inte alls säker på att det är så!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramme Visa inlägg
                  kommer ligga på maxvikt 30-40 g, närmre 30 än 40. Dessutom sa flertalet att det var lite mer ryggrad i medium heavy. Sen gillar jag personligen marginaler. även om du använder ett tungt bete så har du lite kvar innan du når maxvikt.

Dem kostar lika mycket båda två, så det är ju en smaksak rakt upp och ner. Och ha i åtanke att jag inte har hunnit använda mitt än

Okej, jag får dra in på någon affär och känna och klämma lite, annars lär jag aldrig bli klok på det här! Frågan är om man ska ta den versionen med mindre spöringar eller inte.. Vikten borde ju vara lite mindre, men finns det några nackdelar med mindre spöringar? Isåfall vad?

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamSkitmörten Visa inlägg
                    Enligt det som jag har läst så är jiggarna nästintill viktlösa i vattnet, så dom kanske man inte ska räkna med i totalvikten, eftersom man ändå inte kastar någonting med sin jigg.. Men jag är inte alls säker på att det är så!
                    Det ligger nog en del i det iofs. Men jag har svårt att tänka mig att man upplever jiggen som helt viktlös när man räknar i det vattenmotstånd som det blir från t.ex. paddeln på en 20 cm Shaker-jigg, när man vevar hem den från 10 meters djup. Känns inte som något jag skulle vilja göra med ett ul-spö i alla fall.

En vettig riktlinje för angiven maxvikt på gösspön är kanske ca 40 gram för traditionellt vertikalfiske och ca 80 gram för pelagiskt prickskytte efter storgös? Eller någonstans mittemellan, om man vill göra både och?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13