Hjälp mig välja Jerkutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig välja Jerkutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig välja Jerkutrustning

Hejsan! Jag ska skaffa ny jerkbait-utrustning och har lite problem med att välja rulle och spö. Vilken rulle samt vilket spö tycker ni jag ska välja av dessa? Vad är för- och nackdelarna om man jämför rullarna/spöna med varandra?

Ambassadeur 5601JB eller Ambassadeur C3 4601?
    CWC BFT Buster Jerk Stiff eller RST/LF Jerk II-spö?

Tacksam för svar!!

Hej jag är i samma situation som dig och kikar på utrustning, ja vet inte skillnaden mellan rullarna, men om valet faller på C3 rullen så skall du välja 6501 enligt killarna på berras i v-ås iaf. enl. de så är den mer slitstark än både 46 och 55 modellen, samt kan det bli trångt me lina på 46 an tror jag. Dock inte säker. Jag själv försöker välja mellan stockholm jerk och sjöbjörnen och RST/LF Jerk II.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jamo
      Hejsan! Jag ska skaffa ny jerkbait-utrustning och har lite problem med att välja rulle och spö. Vilken rulle samt vilket spö tycker ni jag ska välja av dessa? Vad är för- och nackdelarna om man jämför rullarna/spöna med varandra?

Ambassadeur 5601JB eller Ambassadeur C3 4601?
      CWC BFT Buster Jerk Stiff eller RST/LF Jerk II-spö?

Tacksam för svar!!
      varför 4000 storlek på c3? har du babyhänder?
      köp en c3 men minst 5000 tycker jag iaf.
      Tube for life

Kommentera

4601 är bra ifall man har mindre händer lättare att palma rullen... Men att gå upp i storlek 6501 är väl lite att ta i!!!

OBS. JB har inte IAR!

Kommentera

Grabbarna på Berras v-ås har helt rätt Köp du en 6000 rulle. Använder själv en calcutta 400 & en rocket 6500 som mina jerk-rullar! Busterjerk ger mycket spö för pengarna! Bäst i sin prisklass! Lycka till! Geten

Kommentera

Suck, be grabbarna på berras att visa upp konkreta bevis på att 6500an håller längre vid jerkfiske. Mig veterligen är den uppbyggd på samma vis som en 5500a, bara att spolen är lite bredare. Visst, de kanske inte har lika mycket reklamationer på 6500an som på 5500an. Med tankte på att 5500an är mycket populärare till jerkbaitfiske är det en självklarhet att flera stryker med, det har med procent räkning att göra. Sedan är 6500an onödigt stor i mina ögon. Tycker att min 5500a är precis lagom.

Sedan vill de förståss sälja flätlina per löpmeter åt dig med, utan att lägga en billig nylonlina i botten.
            Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Jag har ganska små händer och mig passar en 6000 rulle ypperligt! Självklart kan du fiska med en mindre rulle men jag skulle inte göra det.

De jag känner som lagtpå lina på Berras har alltid fått billig nylon i botten, men Pontus vet väll förståss bäst!

Jag hoppas i varje fall att du blir nöjd med ditt val av rulle och spö! För det är riktigt roligt med jerkfiske. Ha de

Kommentera

Jag har inte hållit på med jerkfiske tillräckligt länge för att kalla mig expert men åsikter har jag ändå. Efter tre års provande fram och tillbaka har jag kommit fram till att en rulle i 5000 storlek passar perfekt för mitt jerkande.Den jag har nu, en c3 5501, har använts intensivt i ett år utan ett enda problem.Bra rulle.Köp den via Attitudebaits så får du nästan två för priset av en JB.
                Om jag dessutom ska välja ett jerkspö av de du listat skulle det bli ett LF, men med tillägget Premium.Mycket sköna spön som du dessutom kan titta på utan att kräkas.
                Mina fem cent...
                //Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                  Jag har ganska små händer och mig passar en 6000 rulle ypperligt! Självklart kan du fiska med en mindre rulle men jag skulle inte göra det.

De jag känner som lagtpå lina på Berras har alltid fått billig nylon i botten, men Pontus vet väll förståss bäst!

Jag hoppas i varje fall att du blir nöjd med ditt val av rulle och spö! För det är riktigt roligt med jerkfiske. Ha de
                  Tycker man får dåligt bemötande överlag på berras, har några exempel men de orkar jag inte skriva. Om inte någon är väldigt nyfiken dvs.
                  Det där med linan tänkte jag närmast på en vän som blev rejält lurad av en handlare, sista gången han besökte den affären kan jag tala om. Gubben i affären bokstavligen fyllde hans haspelrulle med flätlina och han själv var på den tiden något av en novis. Har aldrig sett ett sådant välbyggdt (och dyrt) skatbo i mitt liv

Jamo, vilken rulle du än väljer så får du en riktigt bra och slitstark rulle. Tyvärr får man inte testa utrustningen ordentligt "live" innan man köper den, det skulle spara många kronor.
                  Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

jag skulle villja låna den hät tråden.
                    jag har bestämt mig för att köpa en cardiff (shimano) men jag vet inte om jag ska ha 300 eller 400 vad tycker ni som kan?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13