Hur mycket lina på ambassadeur?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket lina på ambassadeur??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket lina på ambassadeur??

Har en c3 5501 som jag har lindat på Power Pro 0,28 (i mitt tycke en grov lina)

Just nu har jag nylon underst och PP till 3mm från spolkanten.
    Tjänar jag något på att lägga på mer nylon under, så att det bara blir 1,5-2 mm från kanten, eller kommer det bara att resultera i en massa extra trassel ?

Känns som man borde få till några extra meters kastlängd med full spole, men samtidigt känns det lite riskabelt.

Vad säger ni som testat förut?

Rullar brukar sällan lägga exakt i rät linje rakt över utan gärna bygga en liten aning mer i mitten så det blir en liten aning högre på mitten av spolen, typ, om spolen är rätt centrerad.
    Spola på så pass att du fortfarande kan lyfta ur spolen utan att linans högsta punkt fastnar i gaveln om du vill ta ur spolen ur rullen.

Bara som referens ifall någon undrar när det gäller linkapacitet på en 5000 storlek Amba och undrar hur mycket lina man ska köpa, är ca 65 meter 0,35 nylon i botten. Då rymmer rullan sedan ca 100 meter 0,36 Power Pro. Bara en liten upplysning i största allmänhet, bara.. :o)

Kommentera

Rullen blir mer backslagsbenägen ju mer lina Du har på, pga rotationsmonentet som ökar kvadratiskt med viktförskjutningen.

På svenska: mer lina = nervösare rulle som kräver tyngre beten.

Å andra sidan, om Du bara har exvis 100m 0.25 nylon så är bromsvikterna åt skogen för tunga för den roterande massan de skall hantera.

Mina erfarenheter med flätlina (Ppro 0.23, 0.28 och 0.32) är att om man har kvar 3 - 5 mm upp till kanten har man god marginal. Denna rekommendation kan direkt ifrågasättas beroende på betets vikt och typ, val av vikter, spöts längd och styvhet, osv.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        Rullen blir mer backslagsbenägen ju mer lina Du har på, pga rotationsmonentet som ökar kvadratiskt med viktförskjutningen.

Å andra sidan, om Du bara har exvis 100m 0.25 nylon så är bromsvikterna åt skogen för tunga för den roterande massan de skall hantera.

Mina erfarenheter med flätlina (Ppro 0.23, 0.28 och 0.32) är att om man har kvar 3 - 5 mm upp till kanten har man god marginal. Denna rekommendation kan direkt ifrågasättas beroende på betets vikt och typ, val av vikter, spöts längd och styvhet, osv.
        Techno-snobb..hehe ;o)

Kommentera

Ursprungligen postat av UT

Ditt resonemang, mycket lina-nervös spole/lite lina alltför "trygg" spole, är givetvis riktigt. 3-5 mm upp till kanten är enligt mig för lite lina på spolen... Skriver istället under på PA:s åsikt: Fyll spolen så pass mycket att det nätt och jämt går att byta spole!

Kommentera

Med risk att sidsteppa trådtitteln, så undrar jag om nån av PowerPro entusiasterna hunnit/haft råd att prova FIRELINE XDS på Ambassadeur.
            Fördelar? Nackdelar?

Kommentera

Det som PA säger stämmer nog ganska bra, fyllde 5501 C3 med 150 meter 0.36 power pro, och än har jag inte märkt några problem med det så fyll på så mycket det går du. Jag har ca 1 mm upp till spolkanten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muppen
                Det som PA säger stämmer nog ganska bra, fyllde 5501 C3 med 150 meter 0.36 power pro, och än har jag inte märkt några problem med det så fyll på så mycket det går du. Jag har ca 1 mm upp till spolkanten.
                Om sanningen ska fram så...Jag får inte ut spolen på min Millonaire;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 289 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13