Ursprungligen postat av daikai1
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny haspelrulle strl 2000/2500
Collapse
X
-
Först och främst skulle jag vilja tacka för alla svar som gett mig en putt i rätt riktning.
Har läst en hel del om alla skeva CI4-rullar som verkar dyka upp godtyckligen hos olika handlare och i olika batchar. Det gör att jag kanske inte är riktigt lika sugen på en Stradic eller Rarenium då jag tycker att en rulle som kostar så pass mycket måste erbjuda något speciellt för att det ska vara värt det. Jag inser ju att det är riktigt bra rullar, men vid närmare eftertanke så är jag inte beredd att lägga så mycket pengar på en rulle som bevisligen har vissa kvalitetsproblem.Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggHär kommer samma tips som flera andra som ställt samma fråga som dig senaste tiden har fått:
Kvalitet över din smärtgräns men till halva priset.....kan det bli bättre?
Själv skulle jag inte beställa en Ci4-rulle utan att ha haft chans att kolla att rullfoten är rak....har sett för många sneda för att våga chansa.
Gillar du inte förslaget ovan är detta också ett bra alternativ:
(3000-rullen är samma som 2500 men har en spole som tar lite mindre lina..ca 20 m 0,25 skiljer)
/S
Penn:s rullar har jag uppfattat som driftsäkra arbetshästar som kanske inte riktigt har samma finess som en motsvarande Shimano, men det är helt klart ett alternativ. Är som sagt inget fan av T-handtag så jag får nog åka och känna på hur det känns med Penn:s handtag.
Ska ta en titt på Okuma RTX-serien då den verkar ligga ganska bra till prismässigt.Ursprungligen postat av Rule Britannia Visa inläggKan verkligen rekommendera nya Okuma RTX 30. Den är dock välidgt liten och är snarare en 20/2000.
Betydligt skönare än Penn rullen som jag också har.
Också värt en titt, ska kolla med någon lokal sportfiskebutik så kanske man i alla fall kan förhandla sig till att få linan inkluderad i priset.Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inläggEtt litet tips kolla med de lite mindre fiskebutikerna som inte kör E-handel fullt ut, där tror jag du kan fynda ordentligt. Jag fick tag på en daiwa Ballistic 2000 SH för 1499:- ink. Påspolad Power pro 0,12 på Vidars Fiske i Karlstad, och den rullen har ju fått BRA omdömen i lite olika tester. Annars har du ju Daiwa Aird som modell och den går att hitta till riktigt bra pris också. T.ex. här http://www.dan-tackel.com/6119/aird-sh
Har klämt på 2500 sizen och den känns ruggigt trevlig för de pengarna. Även killen i butiken blev positivt överraskad, dels att han inte ens visste att de hade den och över feelingen i vevning och broms.
/R
Kollat lite på Ryobi:s rullar då jag hittat några som såg lite intressanta ut och då såg jag även en modell som var slående lik rullarna i SPRO:s Passion-serie, så jag förutsätter att SPRO själva inte är stora nog för att ha någon egen produktion av rullar utan beställer av någon OEM. Det stora problemet är egentligen att linuppläggningen är väldigt ojämn då det ibland skapas en > form på spolen (sett från sidan) utan någon anledning när det t ex i nästa kast skapas en < form istället. Har haft en del problem med att linan tvinnar sig också. Om detta beror på PowerPro-linan eller rullen låter jag dock vara osagt. Detta har resulterat i både en hel del trassel och även ibland förvånande kort kastlängd.Ursprungligen postat av Utter Visa inläggBara en kort fråga: är det den synliga linuppläggningen du inte är tillfreds med?
Om så är fallet: det brukar finnas små plastskivor med i kartongen. De används för att justera linuppläggningen.
Framförallt på tunna diameter spelar det även roll hur du har spolat linan upp från början. Jag brukar lägga linspolen i en hink och spolar sedan på genom fingrarna för att förhindra att den tvinnas. Vissa linor är även känsligare enligt mina erfarenheter, t.ex. o,10 Fireline. PP tycker jag dock är rätt ok även i 0,12.
Visst- din Spro Passion är en plastrulle, men den fick rätt okay- omdöme i Tyskland, där det såldes många.
Spro har annars några riktig bra rullar som t.ex. deras Red, Blue, Black och Gold Arc, som i grund och botten är japanska Ryobis. Vissa med wormshaft, vissa med excenter. Jag har flera i storlek 1000/2000, dock är de lite tyngre pga helaluminiumkroppen.
Är du ute efter något prisvärd lätt till dropshot så fungerar en Shimano Exage utmärkt (frambromsad helst).
Äger även en Rarenium Ci4- en väldigt fin och lätt rulle. En annan favo är min lilla Stradic FC. Dock också något tyngre pga metallbodyn. Den nya Stradic finns även i Ci4, dvs lättare.
Jepp, det finns många möjligheter. Nästan att vara glad över att Daiwas program är så tunn på den europeiska marknaden.
Hälsningar
M
Det var som sagt ett tag sen jag skaffade mig någon vettig fiskeutrustning och har därför inte så bra koll längre (om jag nu någonsin haft det...) utan min nuvarande utrustning blev något slags impulsköp förra våren. Just nu så känns det som att jag i alla fall lyckats lägga mig på en mer konsekvent prisnivå då jag tycker att Okuma RTX/Helios, Shimano Technium (förutsatt att den är importerad) och Penn Battle verkar vara intressanta rullar. Specifikt då RTX:en då jag verkar kunna få den till ett vettigt pris hos en lokal handlare efter en snabb koll.
Är det någon som sitter på mer info rörande Okuma Artic RTX? Den lyckas pricka in ganska många punkter på min lista, men skulle behöva lite kött på benen innan jag bestämmer mig. Vet att Okuma gör över lag ganska prisvärda grejor och att man brukar få ganska mycket rulle för pengarna, det är i alla fall den uppfattning jag har av Okuma sen tidigare. Såg att flera av er skrev att man skulle vara lite uppmärksam med RTX:en då skruven vid handtaget kunde ta emot själva huset på rullen (så som jag förstod det)?
Fortsätter kolla vidare och tack för hjälpen so far!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 844 visningar