Problem med mutter på haspelrulle som gängar upp sig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med mutter på haspelrulle som gängar upp sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med mutter på haspelrulle som gängar upp sig

Jag har en Shimano Biomaster 4000 fb som jag köpte i vintras och först nu börjat fiska med. Jag har upptäckt att det blir glapp efter att man fiskat ett tag med lite tyngre beten (mctails, busters).

Det som händer är att mässingsmuttern (se bild) gängar upp sig. Jag har testat att dra åt den men samma sak händer igen.

Så nu undrar jag vad man ska göra. Jag har pratat med handlaren som sa att man kunde skicka den till Normark för kontroll. Men det känns inte som det är något fel om det inte är någon låsbricka som saknas. Ett annat alternativ vore att köra med loctite eller liknande men då gäller inte garantin längre. Vad gör man?

Någon som varit med om liknande eller kan ana vad jag gör för fel?

Click image for larger version

Name:	Screenshot_2013-05-15_07_56.png
Views:	1
Size:	777,3 KB
ID:	1818217
    Min fiskeblogg Skvalp
    +FishEco

hade det felet på en okuma haspel, enklast är väl att lägga dit en droppe loctite och dra åt,

Kommentera

Loctite eller Super Glue hade jag använt som en sista utväg.

Kanhända har det kommit rullfett på gängorna. Avlägsna detta först och se om gängorna greppar bättre.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Är det inte lite hål i huvudet av shimano att INTE ha en låsbricka eller låsskruv där? Alla mina Daiwor har det, Ballistic, Caldia och en lite enklare Crest.
        Då är ju caldian och Ballisticen i samma prisklass. Mycket märkligt, IOM att den LILLA skillnad i vikt inte borde vara märkbar.
        Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Lite skönt med fler bevis på att Shimano inte alltid är bäst. Skeva rullfötter har man ju läst en del om...
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Lite skönt med fler bevis på att Shimano inte alltid är bäst. Skeva rullfötter har man ju läst en del om...
            O då är det ju inte de billigaste rullarna som varit skeva.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag kollade sprängskisserna för Biomaster, sustain, vanquish och Stella, vilka är shimanos dyraste rullar, bara Stellan har en "låsfunktion" för den muttern.

Måste ju vara sjukt irriterande om rotorn lossnar och wobbler mitt ute på sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inlägg

Måste ju vara sjukt irriterande om rotorn lossnar och wobbler mitt ute på sjön.
                Jo tack, det är ganska irriterande

Man kanske ska kontakta Normark då och fråga om det finns en låsbricka att få till eller vad det är för dimension på den. Känns ju bättre än att köra med loctite
                Min fiskeblogg Skvalp
                +FishEco

Kommentera

Problem med mutter på haspelrulle som gängar upp sig

Tror du ska försöka hitta en sådan här typ av låsbricka som passar på axeln under mutter mot rotorn, lite osäker om det funkar dock. Om inte axeln är helt rund vill säga, då tror jag att det funkar dåligt.

Om du har någon haspel som ligger och skräpar kan du ju kolla om det finns en på den som du kan nalla och prova med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inlägg
                    Tror du ska försöka hitta en sådan här typ av låsbricka som passar på axeln under mutter mot rotorn, lite osäker om det funkar dock. Om inte axeln är helt rund vill säga, då tror jag att det funkar dåligt.

Om du har någon haspel som ligger och skräpar kan du ju kolla om det finns en på den som du kan nalla och prova med.
                    Tack, jag ska kika lite noggrannare vad det är för dimension och se om axeln är helt rund. Den är ju inte det i toppen i alla fall.

Jag har en Technium 2500 som jag inte har detta problem med, men den kör jag inte så mycket tyngre grejer (abborjiggar). Annars är det dåligt med haspelgrejer. Kör mest multi.

Var i kontakt med Normark som tyckte det lät lite konstigt. Muttern ska sitta fast och rådde mig att ta kontakt med butik. Ska även kolla om det är mycket fett på, ifall det kan orsaka detta.
                    Min fiskeblogg Skvalp
                    +FishEco

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 166 visningar
                    0 gillar