Toron är en riktigt bra rulle som jag är sjukt nöjd med. Den skulle jag behålla.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken rulle för gäddfisket?
Collapse
X
-
"A bad day of fishing is still better than a good day at work"
SweCam Fishing:
https://www.youtube.com/user/fisherman993
-
Jag kör bara haspel för drag under 20g. Tycker det enbart är där en haspel kommer till sin rätt med sin "throw and forget" -enkelhet. Skulle väll kanske vara popperfiske efter GT då när man behöver få lite extra fart på grejerna. Kasta större wobblers med haspel brukar bara resultera att man sätter krokarna runt linan. Att kasta längre med en haspel känns som om det går emot fysikens lagar eftersom spolen är vänd åt "fel" håll.
Behåll båda. Skönt att ha två riggade spön i båten för olika vikter så man snabbt kan växla utan att behöver knyta om tafsar.
Kommentera
-
Trimma Rocketen med ett UT reel musky trim & du har fått grymt bra rulle .
Jag kastar bra mkt längre än polarn som också kör ambassadeur utan att behöva ta i & jag har väldigt sällan trassel .
Stod vid en brygga häromdagen & det stannar en kille & tittar en stund & sen säger han , jag har aldrig sett någon kasta så långt .
Kommentera
-
Nog är det så att haspel generellt kastar lite längre, är väl så att multirullarna aldrig kommer upp i riktigt samma längder som haspel i castingtävlingar, om jag inte har fel för mig?
Men... kastlängder hit och dit. Vid gäddfiske skulle jag säga att det är sällan som man behöver eller ens vinner på att göra jättelånga kast. Blir mest mer skit på krokarna och svårare med mothuggen. Bättre då att ta sig närmare gäddan med båten/kajaken/skorna/simfötterna.
Kommentera
-
Jag skulle lätt ha behållit din Raket!
Den ska efter en rejäl genomgång samt uppsmörjning med bra smörjmedel kasta riktigt bra samt att de har en grymt stabil konstruktion!
Det finns även grymt mycket prylar man kan köpa till dem för att anpassa dem till sin egen stil, både estetiskt samt mekaniskt.
En kanonrulle helt enkelt!
Sen är Raketen betydligt manligare än Toron och i vissa kretsar så väger det tungt åxå !
:thumbup:
Kommentera
-
Kan iofs stämma när jag tänker lite på det. På en haspel är det väll enbart linuppläggningen som påverkar i kastet medan på en multi så har man spolens inverkan. Det och kastbroms.Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggNog är det så att haspel generellt kastar lite längre, är väl så att multirullarna aldrig kommer upp i riktigt samma längder som haspel i castingtävlingar, om jag inte har fel för mig?
Kommentera
-
Vilken modell av Lightning Rod?Ursprungligen postat av Jailer Visa inläggHmm ska ut och testa grejjerna i helgen igen. Kör ett Berkely Lightning Rod till 5500 Pro Rocketen. Ska se om man kan få det att funka som man vill utan trassel vartannat kast...
Kommentera
-
Okej, är det bara någorlunda i rätt viktklass för betena du kastar så lär det i alla fall inte vara spöet som begränsar dina kastlängder då.Ursprungligen postat av Jailer Visa inläggOj. Det får jag kika hemma. Har det inte i huvudet. 9 fot är det i alla fall...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 193 visningar