Trimma/uppgradera Ambassadeur 2501 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma/uppgradera Ambassadeur 2501

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma/uppgradera Ambassadeur 2501

Fick hem min lilla 2500C IAR idag som jag lyckades hitta för några veckor sedan. =)

För det första, skiljer det något markant mellan en 2500C IAR och en 2601C IAR förutom tumtangenten? Jag har en vän som har lite extra delar till sin 2601a nämligen.

Steg 1 var ju att äntligen skaffa mig en liten amba, steg 2 är såklart att trimma den. Dock är jag inte jättesugen på att lägga drygt 2000kr på ett UT-kit nu på direkten. Nya spollager känns ju som en klockren början som borde göra ganska stor skillnad. Funderar även starkt på att även fixa en lättare spole, finns det några andra "märken" än UTs som man kan köpa? USA/Japan import är inga problem, bara priset är rätt.

Är det något annat som man borde satsa på direkt som gör markant skillnad? (Bromslammeler skall naturligtvis också uppgraderas)
    Senast ändrad av C-H; 2013-05-20, 11:45.

Grattis till köpet, men 2501C IAR?
    Lägg gärna upp en bild, för jag har aldrig hört talas om en sådan. Jag äger själv både 2501 och 2601or, men bara den senare har IAR. Jag misstänker att även den du äger saknar IAR. Gör rullen verkligen omedelbar tvärstopp?

Så till trimfrågan...
    Min favoritspole är Avail 2540 vilken kastar som en dröm med magnetbroms/centrifugalbromscombo. Kostar knappt en tusing. Sedan finns lite annat att köpa till om man är sugen. Aluminiumlinspridare rekommenderas varmt!

Kommentera

Hmm undrar vad alla 1:or kom ifrån, tryckfelsnisse!
      Det är ju alltså en högervevad rulle som jag har köpt. 2500C IAR. Blev dock förvånad över att det inte fanns en vänstervevad variant. Och polarn som blev sugen på en med tryckknapp han med när han såg min, då kan jag hälsa honom att han kan glömma det.

Tycker att den spolen verkade extremt grund, vill nog kunna få på lite mer lina än så. Men såg att det fanns en Avail 2560, det känns ju som ett klockrent alternativ. Gillar inte riktigt den blå färgen på UTs spole heller så en svart eller silver Avail får det nog bli.

Skulle tro att det är en två-stifts centrifugalbroms som sitter på idag, går det att köpa en 4 eller 6-stifts och sätta på en Avail spole?

Kommentera

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
        Hmm undrar vad alla 1:or kom ifrån, tryckfelsnisse!
        Det är ju alltså en högervevad rulle som jag har köpt. 2500C IAR. Blev dock förvånad över att det inte fanns en vänstervevad variant. Och polarn som blev sugen på en med tryckknapp han med när han såg min, då kan jag hälsa honom att han kan glömma det.

Tycker att den spolen verkade extremt grund, vill nog kunna få på lite mer lina än så. Men såg att det fanns en Avail 2560, det känns ju som ett klockrent alternativ. Gillar inte riktigt den blå färgen på UTs spole heller så en svart eller silver Avail får det nog bli.

Skulle tro att det är en två-stifts centrifugalbroms som sitter på idag, går det att köpa en 4 eller 6-stifts och sätta på en Avail spole?
        Ah! förklarar saken
        Så åter till trimfrågan...
        Skillnaden mellan 2500 och 2601 är i stort sett vevgaveln. Alla andra delar är utbytbara dem emellan, så länge det inte rör sig om 2600/2601 Elite.
        Beträffande spoldjup handlar det såklart lite om vad man tänkt använda rullen till. Siktar man på öring med långkast och rusningar låter 2560 inte dumt, även om den mer påminner om originalspolen. Det är väl också det vettigaste användningsområdet för rullen, då den väger såpass mycket att man bör ha ett redigt spö för att balansera den.
        Vill du däremot göra en lätt/ul-rulle av den skulle jag utan tvekan ta 2540-spolen, kanske tom 2520.
        Kör man flätlina rymmer de mer än man behöver.
        Avail har en fyrstiftsbroms som passar, ABUs sexstift är för stor. Har inte testat fyrstiftarn men är lite tveksam om den behövs. Ofta behövs inte mer än ett stift. Däremot tycker jag du bör testa magnetbromsen. Kräver en del fixande för att ställa magneterna som man vill ha dem. Sedan är den grym!

Kommentera

Okej kanon, då skall jag slänga på en lättad linspridare och keramisk knivbult som polarn har liggandes.

Tanken är väl att köra rullen till lätt gäddfiske med mindre wobblers och skedar m.m. Så jag hade tänkt köra på 0,20-0,23 lina och man vill ju gärna få på dryga 100 meter i alla fall. Ryms detta i den grundare 2540 spolen?

När du säger att det inte är någon större skillnad på 2650 och original menar du att man lika gärna kan skippa den, eller att linmängden är densamma? Känns ju onödigt att lägga en tusenlapp på ny spole om man inte får någon markant skillnad.

Skall nog testa med originalvikterna till att börja med då, magnetbroms låter spännande. Får kanske kolla på det så småningom..

Kommentera

Jag körde en 2601a till precis det, med originalspole. Tycker du bör testa det innan du jagar ny spole. Med beten runt 15-30g kastar den extremt bra och är sjukt stabil. Uppgraderingar av grundutförandet är i mitt tycke mer för nöjes skull än för prestandaökningen.
            Bara om du ska ner under 10g som skillnaden börjar bli stor. Och ska du det, kostar uppgraderingarna nästan lika mycket som en för ändamålet tunad megabass-rulle...

Kommentera

Okej låter som en bra idé att avvakta lite med lättare spole då.
              Nya spollager känns dock om att det kan vara bra att investera i på en gång. Vad är det för mått man skall ha? Och var skall man köpa dem, är kullagergrossistens bra eller skall man satsa på att ta hem Boca Bearings?

Kommentera

Lagren du ska ha är 5x11x4mm och du behöver 2st. Jag tycker kullagergrossistens är helt ok, men inte i klass med mina favoritlager, TG's rocket bearings eller ZPI. Köper du Boca Orange Seal vilka jänkarna älskar, men jag tycker är överskattade, ska du för guds skull ta bort lagersidorna, orange seals. Dom agerar bara broms då i princip samtliga jag fått legat emot någon av lagerringarna.
                Viktigast är, oavsett lager, att ge dom en rejäl tvätt. Mitt livs största kullageruppgradering var en ultraljudstvätt. Så jävla bra!
                Men som sagt, bra lager är guld värt för kaststabilitet. Så mitt råd är att ta TG's och landa i att 250kr är en lite summa utslagen på ett par år.

Det finns en massa kul man kan göra med 25orna och diverse trimdelar finns det gott om tack vare våra rullfanatiska vänner i Japan. En del finns att göra gratis också. När du är i meckartagen kan du ju till exempel roa dig med att ta bort plastbiten i höger lagerkopp. Du kan ersätta den med en o-ring, lite ventilgummi eller något och på så sätt slippa skrammel och friktion.

Click image for larger version

Name:	spooltip.jpg
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	1767786

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04