Byta ut/ta bort plastdetaljer på Amb. C3? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta ut/ta bort plastdetaljer på Amb. C3?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta ut/ta bort plastdetaljer på Amb. C3?

Jag söker efter en Ambassadeur-rulle, dock vill jag helst ha den vänstervevad, vilket begränsar urvalet en hel del. Den jag helst vill ha är en ProRocket men den finns väl bara med högervev om jag förstått saken rätt?

Om jag skulle välja t.ex. en Ambassadeur C3, antagligen en 5501. Går det då tekniskt sätt att köra utan detalj #95313 (stora plasttkåpan på ovansidan) samt att byta ut #96274 (centrum på veven) mot en från exempelvis Rocket eller liknande? Är inte speciellt imponerad av plastdetaljerna, de sabbar enligt min åsikt hela känslan. Några tips?
    www.mag.nu

Inga problem. Kör själv bl.a en 6501 C3 med JB vev och stjärnhjul och JB´s kromgrunkor till veven.
    De flesta delar till 4-5 och 6000 Classic modller är flyttbara mellan modellerna.

Kommentera

Om inte Din lokale handlare har delar kan såna köpas från ABU till rimliga pengar.
      Som inspiration kan Du kolla in bilden på min senaste C3a med kort kromad vev, kromat mutterlås, kromad mutter och kromat stjärnhjul för slirbromsen.
      Sen har den även lättad spole, lättad linspridaredrivning, keramhybridlager, 1:4,7 utväxling och xtreme smooth lameller, men de senare modifieraningarna märks bara när man fiskar.
      Senast ändrad av UT; 2007-02-16, 16:06.
      www.utreel.com

Kommentera

Tack för svaren!

P A:
        Låter som om det finns hopp i alla fall, hehe... Utmärkt att det går att
        byta många delar mellan de olika modellerna.

UT:
        Kanonrulle, riktigt sjysst vev. Ser fram emot att inhandla min första riktiga Ambassadeur (hade iof sig en PSG tidigare, men den räknas inte...
        för mycket plast, rätt halvtrist gång och veven satt för långt utanför centrum på rullen, en rätt hemsk upplevelse helt enkelt, hehehe...). Har kört en del med en ProRocket och den e kanon i jämnförelse fast veven sitter på "fel" sida.

Ser verkligen fram emot att inhandla en C3:a och bygga vidare på den med lite extra custom-detaljer. Kanske har ni några tips om vad man som "rulltrimmsrookie" skall börja med?
        www.mag.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
          Kanske har ni några tips om vad man som "rulltrimmsrookie" skall börja med?
          Mina förslag är insidan först:
          - Lätta spolen.
          - Byt ut lagren mot keramiska dito, smörj med rocket oil.
          - Tvätta linspridaren och knivbulten minutsiöst rena, smörj plastbussningarna med rocket oil, smörj knivbult och evighetsskruv med det finaste fettet Du kan få tag i. Cal's Reel Grease eller NULON NGLI 2 är likvärdiga.
          - Slipa slirbromsbrickorna plana med ett nytt 600 papper på en plan yta.
          - Byt lamellerna mot Xtreme smooth eller CarbonTex. Dessa skall monteras med en gnutta fett på metalldelarna för att bäst klara den nordiska fukten och kylan.
          - Byt utväxlingen mot en lägre, möjligen är detta svårt med en vänstervevad, men skall den användas till jerk finns det inget behov att byta utväxling.
          www.utreel.com

Kommentera

Tack för tipsen UT.. Jag kom precis tillbaka från lunch tillsammans med en ny 5501C3. Kollade också på "nya special" Jerk Baiter´n (i en äldre del av stan..
            hehe) såg riktigt trevlig ut men föredrar nog den klassiska typen av knapp framför "modernare" tumtangenter i plast. Nu blir det rull-mekning av. På återseende å tack igen!
            www.mag.nu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 834 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S