Spöhållare för dragrodd mol allena. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöhållare för dragrodd mol allena.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spöhållare för dragrodd mol allena.

    Att ro drag ensam har sina små avigsidor. De utredningar jag gjort pekar på att en spöhållare skulle neutralisera många av dessa avigsidor. Då är frågan vilken spöhållare jag ska skaffa. Eftersom båten är en båt jag lånar av den fiskeförening jag är ansluten till så är en modell som innebär åverkan på båten utesluten. Nån slags modell som fästs medelst tving känns som enda alternativet. Helst har jag en modell som innebär att jag slipper släpa med en träbit bara för att tillverkaren varit för snål för att ge skruven adekvat längd. Det rör sig om en glasfiberbåt med tunt skrov, och tvingen bör vara av sådan beskaffenhet att delarna tar i varandra när den är helt ihopskruvad(vet inte direkt hur jag ska formulera det jag vill förklara, hoppas jag gör mig förstådd ändå.)

    Så, tips på prisvärda modeller mottages tacksamt. Helst vill jag ju betala ingenting för en helt fantastisk produkt, men sånt kan en ju int räkna med.

    Nån som har erfarenhet av dessa?

    http://www.dogger.se/sg-mp-rod-holde...783-c-608.aspx

    http://www.dogger.se/spohallare-tving-p-2733-c-608.aspx

    http://www.olssonsfiske.se/spohallar...544-c-265.aspx
    All you need is Lubb.

  • #2
    Då jag ror drag låter jag spöet ligga med olåst rulle i båten. Jag håller i linan. Varje årtag kommer då att få betet, ofta en wobbler eller jigg, att röra sig med varierad hastighet. Jag har 100% koll och fingerkänsla för vad som händer borta i andra änden av linan. Jag anser mig inte behöva någon spöhållare. Jag tror den skulle förstöra fiskekänslan.

    Hade du tänkt sätta spöet i hållaren och ro utan att ha koll på linan?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Då jag ror drag låter jag spöet ligga med olåst rulle i båten. Jag håller i linan. Varje årtag kommer då att få betet, ofta en wobbler eller jigg, att röra sig med varierad hastighet. Jag har 100% koll och fingerkänsla för vad som händer borta i andra änden av linan. Jag anser mig inte behöva någon spöhållare. Jag tror den skulle förstöra fiskekänslan.

      Hade du tänkt sätta spöet i hållaren och ro utan att ha koll på linan?
      Jag tackar och bugar för tipset. Ska definitivt testas! Annars är det inte direkt frågan om nån koll på linan, snarare koll på spötoppen, ser det ut som att det händer nåt konstigt så släpper jag årorna och greppar spöt och märker om det är fisk eller botten.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Den sista du länkade till har jag testat en tur men lämnade snabbt tillbaka. Den vek sig vid minsta motstånd så kändes inte helt säker. Den första från SG tycker jag såg bra ut, den skulle jag ta om det stod mellan de tre!

        Jag brukar ibland stoppa spöt i stövelskaftet när jag ror men det känns inte heller som någon riktigt bra lösning.

        Kommentera


        • #5
          Vore det så att jag rodde med två beten på släp skulle jag kanske behöva spöhållare för att hålla isär spöna men det problemet uppstår ju inte med ett spö och då slipper jag därtill en extra pryl att släpa med mig.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #6
            Jag tyckte att ABU-hållaren var vettigast. Som tidigare nämnts är den sista länken till en spöhållare som inte är så stabil. Jag har liknande och den delen som är vid tvingen är alldeles för flexibel för att den är gjord i plast...
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Down East S-10.

              http://www.down-east.com/website_006.htm

              Går att hitta beggade lite här o där. Har haft mina i 6 år på minst 5 olika båtar o de har gjort jobbet mer än väl.
              [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
              -Ta med skräpet hem.
              -Var ödmjuk.
              -Njut. Sluta hetsa o stressa.
              -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]


              http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

              Kommentera


              • #8
                Hehe, en äldre herre jag brukar prata med i båthamnen berättar alltid om hur han lät spöt ligga på båtens durk och knöt fast linan i stortån.
                Jojo, med dagens moderna, tunna flätlinor och en ilsken 10+ i andra änden kan det bli en spännande fisketur!
                //Micke

                Kommentera


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	SH.png
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	1768612
                  Billighetsvariant av trä och elrör:
                  Två upprätta hållare för spö med sidoparavan och två för spön bakåt.
                  Skruvade ihop en variant av ovanstående mha elrör och brädor till vår roddbåt och tvingade sedan fast den på en toft.

                  Elrören fäste jag med spikband och skruv men det finns säkert andra lösningar. Anpassa vinkeln på yttre elrören/hållarna så att spöna precis går fria från båtens sidor. Onödigt att få upp spötoppen alltför högt...

                  "Trianglar" skruvas på baksidan av arrangemanget för att ge stadga åt konstruktionen. Tänk på att ösa på så att det verkligen blir stadigt eftersom hävstången (spöna) är långa och ger en del påfrestning - särskilt om det nappar...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ror jag drag ensam har jag spöt bakåt mellan anklarna. Klämmer ihop benen och rullen blir ett naturligt stopp. Dock fungerar det dåligt om det är en tungrodd båt eller blåser bra då man inte kan ta spjärn med fötterna. Är vi två har jag spöt åt barbord sida. Framhandtaget vilar på höger vad och bakre handtag på vänster vrist. Då kan man i viss mån använda benen i rodden.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    263 002 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 483 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 793 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X