Ambassadeur 5001 TGC vs Ambassadeur Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5001 TGC vs Ambassadeur Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5001 TGC vs Ambassadeur Predator

Hej!

Det är så att jag är lite sugen på en ny jerkbait/tailbete-rulle. Jag har just nu en Ambassadeur 5001 TGC som jag är nöjd med, men är ändå sugen på en uppgradering Är det stor skillnad på (gällande kastlängd, kvalité osv) Predatorn och TGC:n tror/vet ni?

Eller finns det någon annan rulle under 2000kr som ni hellre skulle köpa för jerkbait? Att uppgradera rullen är inte intressant för mig, och jag misstänker att Predatorn är bättre än JB:n standard?

Tack på förhand!

Predatorn har kromat mässingstativ, vilket TGC:n saknar. Det gör den mera lämpad för jerkfiske. Men det har ju JB:n också. Har ingen erfarenhet av Predatorn, men den verkar mer påkostad och allround än JB:n (vilket också syns på priset...). Båda är nog bättre lämpade för jerkbait än TGC. Själv använder jag JB för jerkfiske och TGC för andra tunga beten, som tailar och liknande (med ett längre spö).
    Men, som sagt, väljer du mellan TGC och Predator, så är nog den senare ett bättre val när du jerkar.
    Gösta

Kommentera

Tack så mycket för svaret!

Jag har alltså redan en TGC men är sugen på en uppgradering.

Det skiljer ca 600kr på JB:n och Predatorn. Själv tycker jag att Predatorn är mycket snyggare, men den kanske inte ens är bättre?

Vilken skulle ni valt av dom? (om man inte tänker uppgradera JB:n, och köra med den original...)

Eller finns det kanske någon annan rulle under 2000kr som ni hellre skulle köpa för jerkbaitfiske?

Kommentera

Vete tusan om du kommer att kasta så vansinnigt mycket längre med en Predator än med en TGC. Däremot är den nog lite mer hållbar för jerkfiske med tunga beten, och så har den högre utväxling, vilket många gillar. Gillar du lågprofil kan du ju även kika på Revo Toro och Daiwa Lexa som väl ligger på ca samma pris som Predatorn.

Kommentera

Jag läste här på forumet att det var någon som hade en TGC och uppgraderade till Predatorn, och då blev tydligen allt bättre. Men det kanske bara var att han hade en dåligt smörjd TGC

Jo dom lågprofilarna ser trevliga ut, men jag har fått för mig att lågprofilrullar är mycket klenare, men det kanske inte stämmer?

Kommentera

Jo klart att Predatorn är en bättre rulle än TGC överlag, eller det borde den ju i alla fall vara, med tanke på prisskillnaden. Vet folk som använder både den ena och den andra och är nöjda. Polaren med Predator har haft några problem med tumtangenten men fått det fixat.

Många av de mindre långprofilsrullarna är konstruerade för vertikaljiggning eller lättare spinnfiske och pallar inte tungt jerkfiske, det stämmer. Revo Toro och Daiwa Lexa är däremot betydligt kralligare, och skapta för just "tungspinn" och jerkfiske.

Kommentera

Tack för hjälpen!

Har du själv testat Revo Toro eller/och Daiwa Lexa?
              Senast ändrad av gös-ta; 2013-06-04, 12:42.

Kommentera

Jag har testat Revo Toro. Jättefin rulle, men tyckte inte den passade mina händer och mitt grepp vid jerkfiske. Men sådant är ju helt individuellt.

Kommentera

Okej, tack för svaren!

Jag misstänker att den rullen inte passar mina händer heller. En vanlig ambassadeur tycker jag passar perfekt i handen, och jag tror att en lågprofilaren kan bli lite liten...

Vilken skulle ni andra välja, Predatorn eller Revo Toro?

Kommentera

Jag har båda två gösta, använder min toro för tyngre spinnfiske. Den kastar som en gud på mitt hammer spö och jag använder predator-rullen som verk, har små händer men lyckats få ett mysigt grepp om rullen ändå.

Jag kastar längre med min toro men det faller sig ganska naturligt då ett 6 fot kontra 8.6 fot spö kastar längre. Jag är svinnöjd med båda två, men om någon satte en pickadoll mot mitt huvud och sa "du måste ha en av rullarna på båda spön, annars skjuter jag" hade jag tagit predatorn.

Kan inte sätta fingret på det men den känns köttigare på ngt sätt. Toron osar kvalitet rakt igenom men det är något med predatorn som jag gillar lite mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 128 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13