FörstagångsJerkare i behov av rådgivning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FörstagångsJerkare i behov av rådgivning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FörstagångsJerkare i behov av rådgivning!

Hej Fiskesnack!

Jag har läst här länge nu och tänkte att det var dags att skapa mig ett konto för att få iväg en fråga
    Jag har likt många andra fiskat länge med haspel men är nu sugen på att börja Jerka. Därför behöver jag lite hjälp med val av utrustning.

Om jag hade velat veva med vänsterhanden hade jag köpt setet på Dogger med Buster stiff 6" och 5601j-rullen. "Problemet" är att jag är vänsterhänt och håller spöt i vänsterhanden (starkare och bättre motorik i vänster) och vevar med högerhanden. Det har jag tänkt fortsätta med och därför försvinner ju alla vänstervevade rullar vilka verkar vara lättare att få tag på.

Jag har därför börjat kika på andra och valet verkar nu stå mellan följande:
    Ambassadeur 5500 C3
    eller
    Ambassadeur 5600 C4

Pris med Buster Stiff 6":
    5500 C3 = 1940kr
    5600 C4 = 2190kr

Nu till frågor och anledning till varför jag la upp en tråd!
    Finns det några andra rullar som jag bör kolla på?
    Kan jag få lite tips på andra spön som kan vara värda att kika på?
    Vad ska jag välja för lina? 0.32, 0.36 eller 0.39?
    Jag har inte jättestora händer, kan det bli ett problem?
    Vad för tafs bör jag satsa på, och varför? Styv, mjuk?
    Senast ändrad av Mannebrother; 2013-06-06, 11:20. Anledning: Inte tillräckligt säljande rubrik!

Annars har du nog inget problem med att lära dig hålla spöt i höger, för jag tycker iaf att det behövs mer motorik i vevhanden.

Kommentera

tja e me vänsterhänt så ja köpte en sån rulle http://www.olssonsfiske.se/amb-preda...175-c-107.aspx och ett lf spö http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8216 som ja e sjukt nöjd me

Kommentera

kör även me Tuf-Line XP 0,41

Kommentera

Du kan ju kika på alla ambassadeur som är högervevade. Jag vevar själv med höger. Savage gear gör ju bra o prisvärda spön oxå. Sen skadar det inte o klämma i en extra backspärr i rullen. Även shimano cardiff är en trevlig rulle.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Att vara vänsterhänt är snarare att sitt i en guldsits, på begagnatmarknade verkar generellt högervevat gå lite billigare - för att inte tala om det betydligt större utbudet, framförallt om du kan tänka dig att kika på eBay.

C4:an kräver lite mer underhåll pga det extra lagret i linspridaren, annars är det i princip en C3 med tumtangent och högre utväxling.
            Vill du ha tumtangent är Predatorn ett alternativ till C4:an du länkar till, men dyrare. Både C3 och C4 har alu-stativ. Den dagen stativet eventuellt börjar glappa lite beställer du ett kromat mässingsstativ som ersättning så har du en bra och hållbar rulle. Lite extra tålig blir rullen om du byter lagren mot bussningar från tex Lundgrens, den extra backspärren som nämns ovan är också en billig sak som kan komma till glädje när IAR-lagret börjar slira.
            Senast ändrad av Mooki; 2013-06-06, 17:42.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Du kan ju kika på alla ambassadeur som är högervevade. Jag vevar själv med höger. Savage gear gör ju bra o prisvärda spön oxå. Sen skadar det inte o klämma i en extra backspärr i rullen. Även shimano cardiff är en trevlig rulle.
              Ska kika på Savage gear spön, några extra intressanta? Skillnad mot Buster Stiff 62?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                Att vara vänsterhänt är snarare att sitt i en guldsits, på begagnatmarknade verkar generellt högervevat gå lite billigare - för att inte tala om det betydligt större utbudet, framförallt om du kan tänka dig att kika på eBay.

C4:an kräver lite mer underhåll pga det extra lagret i linspridaren, annars är det i princip en C3 med tumtangent.
                Vill du ha tumtangent är Predatorn ett alternativ till C4:an du länkar till, men dyrare. Både C3 och C4 har alu-stativ. Den dagen stativet eventuellt börjar glappa lite beställer du ett kromat mässingsstativ som ersättning så har du en bra och hållbar rulle. Lite extra tålig blir rullen om du byter lagren mot bussningar från tex Lundgrens, den extra backspärren som nämns ovan är också en billig sak som kan komma till glädje när IAR-lagret börjar slira.
                Okej, bra tips att kika begagnat också. Har dock lite tidsbrist och då brukar det ju gå bättre via återförsäljare. Vad innebär tumtangent, vad finns det för alternativ? Går det alltså att köpa till reservdelar/anpassa sin Ambassadeur för att den ska bli bättre än originalutförande?

Kommentera

Jag kikade runt lite i andra trådar och hittade följande försäljningsställe för C4. Det är ju betydligt billigare än vad jag sett tidigare, vad är haken?

Är det samma rulle jag har länkat tidigare eller vad skiljer?
                  Vad skiljer 5600 och 6600?

Kommentera

Sök lite till så hittar du haken. ;-)
                    Testa söka på youfish.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar