Hej Fiskesnack!
Jag har läst här länge nu och tänkte att det var dags att skapa mig ett konto för att få iväg en fråga
Jag har likt många andra fiskat länge med haspel men är nu sugen på att börja Jerka. Därför behöver jag lite hjälp med val av utrustning.
Om jag hade velat veva med vänsterhanden hade jag köpt setet på Dogger med Buster stiff 6" och 5601j-rullen. "Problemet" är att jag är vänsterhänt och håller spöt i vänsterhanden (starkare och bättre motorik i vänster) och vevar med högerhanden. Det har jag tänkt fortsätta med och därför försvinner ju alla vänstervevade rullar vilka verkar vara lättare att få tag på.
Jag har därför börjat kika på andra och valet verkar nu stå mellan följande:
Ambassadeur 5500 C3
eller
Ambassadeur 5600 C4
Pris med Buster Stiff 6":
5500 C3 = 1940kr
5600 C4 = 2190kr
Nu till frågor och anledning till varför jag la upp en tråd!
Finns det några andra rullar som jag bör kolla på?
Kan jag få lite tips på andra spön som kan vara värda att kika på?
Vad ska jag välja för lina? 0.32, 0.36 eller 0.39?
Jag har inte jättestora händer, kan det bli ett problem?
Vad för tafs bör jag satsa på, och varför? Styv, mjuk?
Jag har läst här länge nu och tänkte att det var dags att skapa mig ett konto för att få iväg en fråga

Jag har likt många andra fiskat länge med haspel men är nu sugen på att börja Jerka. Därför behöver jag lite hjälp med val av utrustning.
Om jag hade velat veva med vänsterhanden hade jag köpt setet på Dogger med Buster stiff 6" och 5601j-rullen. "Problemet" är att jag är vänsterhänt och håller spöt i vänsterhanden (starkare och bättre motorik i vänster) och vevar med högerhanden. Det har jag tänkt fortsätta med och därför försvinner ju alla vänstervevade rullar vilka verkar vara lättare att få tag på.
Jag har därför börjat kika på andra och valet verkar nu stå mellan följande:
Ambassadeur 5500 C3
eller
Ambassadeur 5600 C4
Pris med Buster Stiff 6":
5500 C3 = 1940kr
5600 C4 = 2190kr
Nu till frågor och anledning till varför jag la upp en tråd!
Finns det några andra rullar som jag bör kolla på?
Kan jag få lite tips på andra spön som kan vara värda att kika på?
Vad ska jag välja för lina? 0.32, 0.36 eller 0.39?
Jag har inte jättestora händer, kan det bli ett problem?
Vad för tafs bör jag satsa på, och varför? Styv, mjuk?
):
Kommentera