Letar passande spö till Revo MGX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar passande spö till Revo MGX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Letar passande spö till Revo MGX

Tjena.

Vertikalfisket har avstannat lite så jag letar efter ett lättare spinnspö att kasta lätta drag med.

Nånstans 5-15 gram typ UL är tanken.

Är rena djungeln så jag hade uppskattat folk som har erfarenhet

Budget?

Jag hade skaffat mig detta om jag hade en sån mysig lågprofilare över...

7,2 fot - 5/8 oz kastvikt
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Jag har beställt ett sådant i länken, men ej fått det ännu, till just en MGX.

Enda nackdelen med dom där spön är att man vill ha flera! Har ett i muskieserien sen innan och planerar att köpa ett till....
      Senast ändrad av grynning; 2013-06-07, 17:56.
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Utan att ha testat ovan nämnad spö (eller trolla allt för mycket) har jag aldrig ägt eller provat ett spö från st Croix som inte underklassats med ca 50%. Skulle nog minst/högst vilja ha ett spö klassat L eller ML enligt amerikansk klassning för att känna mig trygg med att kunna kasta 5g. Runt 15g är nog inget problem dock.

På svenska marknaden består djungeln av ett par enstaka pinnar, varav Berkley Skeletor/Pro 8' 4-20g skulle funka bra. Shimano DF CX 10' 3-14g likaså om man gillar långa spön.
        Har du en budget på runt 1000-1500kr eller över finns jävligt fina spön att få hem från Japan. Men då är det tvådelat som gäller...

Kommentera

Här håller jag nog inte riktigt med barnmorskan förvisso brukar st croix vara underklassade men jag tycker nog att det märks tydligast på muskie/gäddspöna. Har ett avid spö som är klassat upp till 21g och visst går det att kasta mer med det men inte så mkt. Har dessutom kännt på ett liknade spö fast i legend extrem serien (med samma klassning) som verkade hålla klassningen.

Om man vill kast ner till 5g så kanske det dock finns bättre alternativ med tanke på att spöt är klassat från 7g.

Kommentera

Jag är å andra sidan beredd att backa direkt på påståendet. Har som sagt inte testat ovan rekommendat spö. Jag gillar de st Croix spön jag har men tycker dom är en smula överklassade och överskattade om man jämför med det man kan plocka från andra sidan stilla havet i bassfiske-klassen.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Jag är å andra sidan beredd att backa direkt på påståendet. Har som sagt inte testat ovan rekommendat spö. Jag gillar de st Croix spön jag har men tycker dom är en smula överklassade och överskattade om man jämför med det man kan plocka från andra sidan stilla havet i bassfiske-klassen.
              Har du något kul förslag? Jag älskar mina st croix spön men gillar alltid att höra andras åsikter!

Kommentera

Om vi pratar om att plocka bass-spön från staterna så skulle jag kolla på 13 Fishing Omen Black eller Phenix M1. Båda finns på tacklewarehouse.com. Båda de spöna har fått väldigt bra kritik och är riktiga vinnare i mellanprisklassen.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Utan att ha testat ovan nämnad spö (eller trolla allt för mycket) har jag aldrig ägt eller provat ett spö från st Croix som inte underklassats med ca 50%. Skulle nog minst/högst vilja ha ett spö klassat L eller ML enligt amerikansk klassning för att känna mig trygg med att kunna kasta 5g. Runt 15g är nog inget problem dock.
                  Jag har samma spö som jag länkade till i haspelvarianten. 7,1fot 5/8oz kastvikt. Funkar utmärkt att kasta 4-20g. Fantastiskt spö med grym känsla.
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                    Har du något kul förslag? Jag älskar mina st croix spön men gillar alltid att höra andras åsikter!
                    Jag tog nyss hem ett Palms Molla MGC-70H2F http://www.palms.co.jp/rod/palms-elua/en/molla/ till den planerade snipjaktsresan i slultet på juni. Sjukt vad man får för 1350kr om man vågar chansa lite. Kan lägga upp lite bilder imorgon som lite jämförelse vad man får för pengarna om man köper ett japanskt low-mid end spö. Yenen har ju rasat ca 25% senaste året, så det är "rea" på det mesta!

Materialval och komponenter är för prissegmentet top of the line. Fuji K-ringar, lackat ACS-fäste, spigott holk och spöpåse i fläskig nylon med neoprenstraps. Säger inte så mycket om klingan så klart, men det formligen förintar de st Croix jag ägt eller testat. Då har jag iofs inte använt deras LegendXtreme eller Elite, men i alla fall allt jag sett på sverigemarknaden oavsett prislapp. Då är ändå detta spö i lägre konsumentklassen och inget entusiastspö...

Click image for larger version

Name:	Molla.jpg
Views:	1
Size:	86,2 KB
ID:	1768723
                    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-06-08, 10:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13