Behöver lite hjälp, DAIWA MegaForce 100THSL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver lite hjälp, DAIWA MegaForce 100THSL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver lite hjälp, DAIWA MegaForce 100THSL

Hej alla,

Jag köpte mig igår ett litet smidigt ul spö för lite vertikalfiske och även kasta lite efter borre men upptäckte igår lite konstigheter med den.
    Jag var ut för att bara känna lite på nya grejerna och stod och kasta lite från en brygga men titt som tätt så blev det trassel på rullen

Det man kunde se var att när spinnaren träffade vattnet så fortsatte spolen att snurra och sen började den rulla upp slaklina automatiskt typ. Det lindades inte upp korrekt och trassel på spolen uppstod.

Det finns ju lite olika inställningsmöjligheter på rullen men jag fick det inte riktigt att lira nå bra så jag tänka söka efter tips här. Det finns en inställningsmöjlighet på rullen som det står i instruktionen att man kan anpassa efter varje specifikt drag, men det borde ju finnas något standard läge som fungerar på det mesta.

Någon som känner igen detta?

Finns inget standardläge tyvärr. Man måste anpassa kastbromsen efter betesvikten. Ett tipps är att hålla tummen precis ovanför spolen,då känner du när linan reser sig o kan bromsa med tummen. För jag antar att det är multirulle vi snackar om?
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Finns inget standardläge tyvärr. Man måste anpassa kastbromsen efter betesvikten. Ett tipps är att hålla tummen precis ovanför spolen,då känner du när linan reser sig o kan bromsa med tummen. För jag antar att det är multirulle vi snackar om?
      Tack för tipset, japp det är en multirulle.
      Jag tyckte jag testade med det mesta där på kastbromsen men fick det inte riktigt att bli helt 100, men det är alltså den enda inställning jag behöver laborera med?

Kommentera

Vet inte riktigt hur daiwa fungerar. Det sitter inga bromsvikter inuti rullen som går att aktivera? Är liksom små vikter som slungas utåt om de snurrar för fort. Googla på rullen så kanske du kan hitta något.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

När man kastar med multirulle måste man stoppa spolen manuellt när betet landar i vattnet genom att sätta tummen på spolen annars får du lin trassel då spolen fortsätter att snurra.

Har själv en Daiwa Lexa 100 som ser snarlik ut & den har magnetisk broms , när jag gör ett betes byte brukar jag alltid ställa upp bromsen lite för att sedan lätta på bromsen tills man känner att det börjar bli en tendens till lin-resning under kastet , då tycker jag att bromsen känns rätt inställd

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            När man kastar med multirulle måste man stoppa spolen manuellt när betet landar i vattnet genom att sätta tummen på spolen annars får du lin trassel då spolen fortsätter att snurra.

Har själv en Daiwa Lexa 100 som ser snarlik ut & den har magnetisk broms , när jag gör ett betes byte brukar jag alltid ställa upp bromsen lite för att sedan lätta på bromsen tills man känner att det börjar bli en tendens till lin-resning under kastet , då tycker jag att bromsen känns rätt inställd
            Stort tack för tipset! Nu ska det ut och övas
            Men det är alltså bromsen för spolen vi pratar om? Det lilla lättrade silvervredet på rullen?
            Det finns ju också ett vred med valmöjlighet off och 1-10, tror det kallas anti-backlash control, Vad är denna till?

Kommentera

Det är magnetbromsen. Kastbromsen anpassar du efter varje bete. När du har satt på betet så frikopplar du rullen. Reglera sen kastbromsen så att betet knappt kan åka neråt.

Här är ett videoklipp du kan kolla på: http://www.youtube.com/watch?v=EZ-8I3Lv0kE
              Spola fram till 1:30 så går han igenom hur man ställer in rullen.
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

En tumregel med magforce-bromsade rullar om man inte är bekant med dom:
                1. Ställ kastbromsen, dvs skruvlocket bredvid veven så att spolen stannar då betet träffar vattnet om du håller spöet vågrätt mot ytan.
                2. Ställ magnetbromsen, dvs den med markering 1-10 på läge 7.
                3. Kasta nu med en jämn rörelse med tummen precis ovanför spolen. Ögonblicket innan betet träffar ytan för du tummen mot spolen.
                4. Om allt känns trasselfritt och bekvämt, börja lätta på kastbromsen. Detta kan du göra tills du kan flytta spolen i sidled en mikrometer. Du behöver dock kompensera detta med en snabbare tumme. Kastlängden kommer nu att öka, på bekostnad av bekvämligheten.
                5. När allt känns ok kan du sänka magnetbromsen till 6 sedan 5 osv!
                Lycka till!

Kommentera

Stort tack för alla tips, filmen var toppen dessutom! Nu vill man bara ut och nöta ! Sen blir det till att införskaffa en ny båt med ekolod så jag kan lära mig lite mer om jiggfiske som jag endast provat en gång tidigare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 946 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13