Polarvargen Biathlon 3000F - långtidstest - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polarvargen Biathlon 3000F - långtidstest

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Mja, det vet jag just inte men det kan ligga något i det. Dagens spöklingor är lättare än gårdagens och spöna alltså mindre framtunga än vad de var då. Dagens rullfötter är dessutom ofta av plast och alltså inte lika kalla vid fiske i kyligt väder som de gamla metallstativen. Dessutom är de ju tillplattade för att inte ta så mycket plats mellan fingrarna. Fast kork är fortfarande skönare att hålla i än vad ett skruvrullfäste är.
    Enig i att korken är skönare ...för egen del har jag dock sedan dagen jag fyllde 10 och fick mitt första haspelset alltid kört med haspelrullen mellan lång- och ringfingret för att få bästa balansen....

...nu när man är man så gammal som oss så får man ju ändå välja själv....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Mitt första egna haspelspö hade ABU:s skjutbara Allround rullfäste. Det höll man inte frivilligt om. En av ABU:s sämsta produkter någonsin.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Mitt första egna haspelspö hade ABU:s skjutbara Allround rullfäste. Det höll man inte frivilligt om. En av ABU:s sämsta produkter någonsin.
        På mitt blå ABU haspelspö satt det två enkla svarta plastringar som man klämde fast sin 333:a med.....då behövde man hålla där för att ringarna inte skulle glida isär .....så för mig föll det sig naturligt.....när man tjänat sina första pengar så man kunde köpa sig ett Suecia 352 och ett Atlantic 413 så hade labbarna blivit stora nog att hålla om de glidande/stora fästen du nämner...

Snart dags för lite retrofiske?

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Snart dags för lite retrofiske?
          Nja, jag har fullt upp med att försöka nöta ut den här kinesiska kaffekvarnen.

Kommentera

Rullen fungerar fortfarande och jag är fortfarande irriterad på bygeln. Den är helt enkelt felkonstruerad. Inte nog med att den är för stor, den sitter också fel. Lintrissan sitter bakom den motsatta delen av bygeln vilket medför att linan ofta (om man inte manuellt för den mot trissan) lägger sig över själva bygeln (intill fästet mittemot trissan).

Click image for larger version

Name:	DSCN0538.JPG
Views:	1
Size:	184,5 KB
ID:	1769183

Kommentera

Egentligen ingen nytt att förtälja. Rullen fungerar fortfarande som den ska och bygeln är fortfarande felkonstruerad (fast nu har jag vant mig och tänker inte så mycket på den detaljen). Börjar så smått tycka att den var ett bra köp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Enig i att korken är skönare ...för egen del har jag dock sedan dagen jag fyllde 10 och fick mitt första haspelset alltid kört med haspelrullen mellan lång- och ringfingret för att få bästa balansen....
                I helgen körde jag två pass i mina Rapala fingsrtoppslösa neoprenhandskar. Eftersom handskarna är rätt jocka blev det i längden rätt obekvämt att hålla omm rullfoten under invevningen. Har nu köpt tunnare handskar.

Kommentera

Det är, dessvärre, bara att konstatera att linuppläggningen - oklart varför - inte är helt pålitlig och det har under mina senaste bompass efter silver kostat mig två Vicke samt renderat mig efterarbete med att (hemma med en whisky eller åtminstone en kopp te till hands) reda ut lintrassel. Den nybörjare (Flickvännens grabb) jag lånade ut en rulle till fick också trassel men det var förmodligen mer handhavandefel än något annat.

Bygel j*veln är fortfarande felkonstruerad/feldimensionerad. Nu lägger jag de här lågprisrullarna i malpåse. Det var ett kul experiment men...

Slutomdöme: Mitt intryck av de här rullarna är blandat. För pengarna är de definitivt prisvärda och de duger fint för tillfällighetsfiske av inte alltför krävande slag och jag har haft flera trevliga fiskedagar då jag utan bekymmer fiskat abborre med dem. För mer seriöst/krävande fiske är det definitivt värt pengarna att köpa en dyrare rulle från någon mer erkänd tillverkare.

Som ett litet PS kan nämnas att de Kinetic Angelfish spön (7 resp 9 fot) jag köpte samtidigt med rullarna för några hundralappar styck får klart godkänt och duger fint att fiska med men även här är det bara att konstatera att det finns betydligt vassare spöklingor om man är beredd att lägga upp några fler några hundralappar. De får betyget "good enough" Dock står de sig mycket väl jämfört med budgetspön från andra tillverkare som Berkley och ABU Garcia.

Kommentera

Skar linan in i underliggande lager?

Kommentera

Lausvik, om detta problem med skatbon uppkommit först nu efter en tids användning så är det snarare linans fel och inte rullens.

Om det är nylonlina så tror jag på linminne och/eller lintvinning p.g.a. dåligt lekande.
                      Ta av spolen och spola av hemma under hett vatten så försvinner lite av linminnet.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04