Polarvargen Biathlon 3000F - långtidstest - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polarvargen Biathlon 3000F - långtidstest

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Jag bör kanske förtydliga mig. När jag talar om att bromsa med pekfingret (att fjädra linan) så handlar det, åtminstone inte annat än undantagsvis, om att bromsa7korta själva kastet utan att bromsa linan så att jag undviker en massa slacklina (och vindknutar). Jag har svårt att se hur jag skulle kunna åstadkomma detta med bygeln. Det låter mer som en sk tjuvfällning (och sådana vill man inte ha, tro mig).
    Precis, vid tex. hård sidvind drar det ju iväg en oändlig massa lina som inte gör någon nytta som jag brukar bromsa.
    Hade lite knutar och linbollar när jag började med flätlinor, men med lite broms vid rätt tillfällen och framförallt stenkoll på att första varven lägger sig rätt slipper jag det. Har jag mycket slaklina får jag lätt en loop som lägger sig över kanten på spolen och sen orsakar knutar och problem om jag inte är uppmärksam. Men det händer alltmer sällan, ju fler timmar jag fiskat nu på min nystart.....

Kommentera

Vill du ha en reservdelsrulle kan du leta i soptunnorna utanför Visby ringmur. Efter 5 bortkastade drag fick sig rullen sin sista vila. Aldrig mera "Polarröven"

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr.Kitch Visa inlägg
        Vill du ha en reservdelsrulle kan du leta i soptunnorna utanför Visby ringmur. Efter 5 bortkastade drag fick sig rullen sin sista vila. Aldrig mera "Polarröven"
        Utveckla gärna. Hur blev du av med fem drag?

Kommentera

Bygeln fälldes ner under kast så den påspolade linan snärtades av samt så var det något fel på linuppläggningen som gjorde att linan fastnade i underliggande linlager och snärtades av.

Det här är några år sen så de kanske har fixat problemen eller så fick jag ett ruttet exemplar. Hade rullen som reserv- och reserulle.

Veven gick dessutom sönder.

Kommentera

Men var det samma modell på rullen?

Annars så skulle man kunna påstå att Shimano är skräp eftersom vissa rullmodeller haft sneda rullfötter.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Den ser identisk ut men är inte 100% säker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr.Kitch Visa inlägg
                Bygeln fälldes ner under kast så den påspolade linan snärtades av samt så var det något fel på linuppläggningen som gjorde att linan fastnade i underliggande linlager och snärtades av.

Det här är några år sen så de kanske har fixat problemen eller så fick jag ett ruttet exemplar. Hade rullen som reserv- och reserulle.

Veven gick dessutom sönder.
                Hmmm... På mina rullar är linuppläggningen utan anmärkning och jag har inte noterat några tendenser till tjuvfällning.

Kommentera

Kan rapportera att rullen fortfarade håller ihop och fungerar oklanderligt. Iofs så har den inte utsatts för större påkänningar än abborrspinn (slängde just in fyra fina filékandidater i kylen) men en hel del kastande och vevande har det hur som helst blivit. Apropå bygeln så har jag nu, mer eller mindre omedvetet, börjat hålla kvar kastgreppet (dvs med rullfoten mellan ring- och långfinger) när jag vevar in. Funkar, men nóg vore det skönare att kunna hålla om det främre kork- eller EVA-greppet än om rullfästet!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Kan rapportera att rullen fortfarade håller ihop och fungerar oklanderligt. Iofs så har den inte utsatts för större påkänningar än abborrspinn (slängde just in fyra fina filékandidater i kylen) men en hel del kastande och vevande har det hur som helst blivit. Apropå bygeln så har jag nu, mer eller mindre omedvetet, börjat hålla kvar kastgreppet (dvs med rullfoten mellan ring- och långfinger) när jag vevar in. Funkar, men nóg vore det skönare att kunna hålla om det främre kork- eller EVA-greppet än om rullfästet!
                    ....även gamla hundar kan lära sig sitta...

...märker du hur mycket bättre balansen blir när rullen får sitta kvar under högerhanden...

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      ....även gamla hundar kan lära sig sitta...

...märker du hur mycket bättre balansen blir när rullen får sitta kvar under högerhanden...

/S
                      Mja, det vet jag just inte men det kan ligga något i det. Dagens spöklingor är lättare än gårdagens och spöna alltså mindre framtunga än vad de var då. Dagens rullfötter är dessutom ofta av plast och alltså inte lika kalla vid fiske i kyligt väder som de gamla metallstativen. Dessutom är de ju tillplattade för att inte ta så mycket plats mellan fingrarna. Fast kork är fortfarande skönare att hålla i än vad ett skruvrullfäste är.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04