Polarvargen Biathlon 3000F - långtidstest - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polarvargen Biathlon 3000F - långtidstest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Polarvargen Biathlon 3000F - långtidstest

    Första intryck

    Den här rullen (2 st) köpte jag på en av de ambulerande utförsäljningar Polarvargen anordnar runt om i landet. I kombination med ett spö fick jag ge 200 kr per rulle. På PV:s hemsida är ordinarie pris 360:-.

    Click image for larger version

Name:	DSC_3382.JPG
Views:	1
Size:	98,0 KB
ID:	1820553

    Rullen är av ordinärt made-in-china-snitt. Väl blingig för min smak men så är jag ju uppväxt med sobert svarta Mitchell haspelrullar och smakfullt grön/vita Cardinaler. Nuförtiden ska det tydligen vara blänkande silver (krom), guld och trähandtag. Tanken är väl att detta ska få rullen att se förtroendeingivande exklusiv ut men i mina ögon ger det snarare ett pinsamt billigt intryck. Kan man bortse från detta så är det en ganska snygg rulle och den verkar vara hyfsat väl ihopkommen. Inga märkbara glapp, inget skrammel och den känns välbalanserad när man vevar. Linuppläggningen är perfekt, i vart fall med de 0,25 och 0.30 nylonlinor jag spolat på och det har inte varit några problem trots att jag fyllt spolarna ända upp till spolkanten. Flickvännen som inte är någon särskilt erfaren (eller hängiven) fiskare fick inte heller trassel när hon kastade.

    Minus för att ingen extraspole följer med rullen. Plus för förvaringspåsen som följer med. Fast om jag fick välja så skulle jag ju heller ta en extra spole...

    Det enda jag hittills, efter att ha hållit i rullen och provkastat, direkt stör mig på är att bygeln är något för stor och slår en på knogarna när man vevar (om man håller spöet på normalt vis med högerhanden runt det främre spögreppet. Den som designade rullen måste haft små händer (eller sovit på jobbet).

    Sedan undrar man ju... Biathlon, det är väl detsamma som vi på svenska brukar kalla för skidskytte?

  • #2
    Fadern min köpte en sådan rulle med ett längre Polarvargen spö. Lånade dom en gång mest på skoj för att testa hur dåliga dom var och drog till min förvåning upp en havsöring på 3,5 och en lax på 2,6 utan att rullen ställde till något problem. Så dom imploderar iaf inte i första kontakt med fisk som jag nästan hade väntat mig.

    Kommentera


    • #3
      Inser plötsligt att det inte låg någon sprängskiss över rullen i kartongen. Brukar det inte göra det nuförtiden? Förr fanns det alltid en sådan. Ofta med nummer på de olika delarna och smörjställena utmärkta. Man kanske inte förväntas skruva isär eller smörja sina rullar nuförtiden?

      edit. Märkligt. Rullen har ju enligt vad som står på den 7+1 lager vilket, om jag förstått saken rätt, innebär att det sitter 7 kullager och ett rullager i mekaniken. Lager behöver, det är i alla fall min erfarenhet, regelbundet smörjas, i vart fall om man vill att de ska hålla och fortsätta att fungera. I helgen kommer jag att öpnna en av rullarna...
      Senast ändrad av lausvik; 2013-06-19, 08:20.

      Kommentera


      • #4
        Hittade ingen vettig mejsel och ville inte riskera att sabba spåren i skruvarna så demonteringen får anstå tills jag fått med mig vettiga verktyg. Nu har den ena av rullarna varit med en fyra-fem fiskepass av varierande längd och hittills fungerat som den ska. Enda anmärkningen är den klumpiga bygeln. Jag har utan att tänka på det anpassat mitt sätt att hålla i spöet så att jag slipper smäll på fingrarna. Värre är att bygeln ibland kommer i vägen när jag ska bromsa kasten (fjädra linan mot slutet av kastet vilket jag, som van haspelfiskare, gör automatiskt). Vem f*n designade den här bygeln? Jag menar, man har ju gjort rullar med bygel i snart hundra år så sådana barnsjukdomar på en ny rulle är helt enkelt hål i huvudet!

        Nämnas bör att det enda som huggit under passen är några småabborrar som fått gå på tillväxt. Rullen har alltså inte fått bekänna färg ännu (och jag har kört litet C&R...).
        Senast ändrad av lausvik; 2013-06-23, 10:20.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Det enda jag hittills, efter att ha hållit i rullen och provkastat, direkt stör mig på är att bygeln är något för stor och slår en på knogarna när man vevar (om man håller spöet på normalt vis med högerhanden runt det främre spögreppet.
          Bygeln kan vara överdimensionerad men jag tror de flesta håller spö/haspelrulle på ett annat sätt. Själv har jag edit: pekfingret och långfingret framför rullfoten. Detta för att kunna kasta. Sedan så håller jag med denna fattning. Det tycker jag ger mest balans och kraft vid betesföring, mothugg och drillning.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-26, 08:27. Anledning: Jag yrade!
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Bygeln kan vara överdimensionerad men jag tror de flesta håller spö/haspelrulle på ett annat sätt. Själv har jag enbart pekfingret framför rullfoten. Detta för att kunna kasta. Sedan så håller jag med denna fattning. Det tycker jag ger mest balans och kraft vid betesföting, mothugg och drillning.
            Må så vara,men det är ju knappst något skäl att göra bygeln så att den slår mot knogarna om man håller spöet om det främre greppet (vilket väl ändå är tänkt som ett grepp och inte bara dekoration)? Dessutom så är det irriterande, oavsett hur man håller i spöet, irriterande att bygeln kommer i vägen när man vill bromsa linan. Fast det finns säkert många som inte bromsar linan. Kanske är rullen designad av någon som håller spöet som du gör och aldrig bromsar linan med pekfingret? Det skulle onekligen förklara saken.

            Kommentera


            • #7
              Lausvik, en alldeles för stor bygel kan vara dålig hur man än håller. Risken för tjuvfällning blir ju större om man råkar kommer åt bygeln.

              Jag bromsar kastet ofta genom att fälla bygeln manuellt. Detta är en ovana vissa metare har.
              Men det är ju klart att även jag i vissa fiskesituationer bromsar med pekfingret mot spolkanten.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Lausvik, en alldeles för stor bygel kan vara dålig hur man än håller. Risken för tjuvfällning blir ju större om man råkar kommer åt bygeln.

                Jag bromsar kastet ofta genom att fälla bygeln manuellt. Detta är en ovana vissa metare har.
                Men det är ju klart att även jag i vissa fiskesituationer bromsar med pekfingret mot spolkanten.
                Någon tjuvfällning har jag ännu inte råkat ut för med rullen. Att bromsa kastet genom att fälla bygeln har jag aldrig gjort. Förmodligen hanterar man en haspelrulle olika beroende på om man oftast metar eller ägnar sig åt kustspinn.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Någon tjuvfällning har jag ännu inte råkat ut för med rullen. Att bromsa kastet genom att fälla bygeln har jag aldrig gjort. Förmodligen hanterar man en haspelrulle olika beroende på om man oftast metar eller ägnar sig åt kustspinn.
                  Så är det nog, metar i princip aldrig, och aldrig medvetet kortat ett kast genom att fälla bygeln, blir ju lätt ett onödigt knyck i hela systemet..... med tunga beten känns det inte trevligt. Bromsar sällan, men behövs det blir det fingret, eller lediga handen.
                  Använder också gärna främre handtaget, bakre delen ska vara låångt och passa bra under armen och långt upp i armhålan.... då känns allt tryggt och bra för mig....
                  Kul att du testar billiga grejer lausvik! Finns nog en hel del som håller skaplig kvalitet.....

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag bör kanske förtydliga mig. När jag talar om att bromsa med pekfingret (att fjädra linan) så handlar det, åtminstone inte annat än undantagsvis, om att bromsa7korta själva kastet utan att bromsa linan så att jag undviker en massa slacklina (och vindknutar). Jag har svårt att se hur jag skulle kunna åstadkomma detta med bygeln. Det låter mer som en sk tjuvfällning (och sådana vill man inte ha, tro mig).

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 455 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 750 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X