Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• barnmorskan
    replied
    Haha, jävligt viktiga metallburkar och kolfiberpinnar!

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Hehe, Jag har mer att säga som har mest med fysiken att göra, men jag gillar dig som person och jag tycker att att jag har fått svaren jag ville ha, så det är bäst att vi istället.

Du vet hur det är, vi pratar bara metallburkar och kolfiberpinnar.

//T

Lämna en kommentar:

• grynning
    replied

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

PS: "Ryssen" har andra videos där han mäter kasten. 72 eller 78 meter med en blyvikt på 28g är väl ganska "normalt" eller? Att det är 28g är ganska uppenbart med tanke på att han har ett -1 oz Majorcraft och spöt böjer sig.
    Jag tycker själv att 70-80m med en liten bassrulle i 100-storlek och ett 7'8" spö är rätt bra. Blir nog lite bättre fjong på ett 9'6" spö skall du se! Du bör betänka att det är en spole som faktiskt kastar 2gtill synes trasselfritt. Den är som sagt byggd för att vara "versatile" och specad 3,5-80g snarare än extremt långkastande. Har inte sett någon annan produkt, oavsett stall, med den prestandan och det registret. och kastar den ens hälften så stabilt som min Megabass 1012-spole känns DC som en väldigt bra men inte längre imponerande lösning.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Daiwa Tatula kan också vara ett lämplig rulle, har en lite enklare magnetbroms (Z) än T3 MX men då "slipper" du "t-wingen" som kan förhindra dig att hålla rullen som du vill. Verkar mkt prisvärd på "pappret" men om den kan ta en SV-spole om du nu vill ha en sån vet jag inte, inte heller hur bra den kastar... tillräckligt kanske?

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Jodå, det är ungefär den informationen jag har tagit del av. Exsence rymmer 120 m 0.15mm suffix 832 ganska precis, vilket är det jag har på min just nu. Och det behöver inte vara så illa att man behöver testa själv, men bara man har en tillförlitlig källa, t. ex. skulle du ha testat eller någon man "känner sedan tidigare" , då är det plötsligt ok.

//T

PS: "Ryssen" har andra videos där han mäter kasten. 72 eller 78 meter med en blyvikt på 28g är väl ganska "normalt" eller? Att det är 28g är ganska uppenbart med tanke på att han har ett -1 oz Majorcraft och spöt böjer sig.
    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-03, 20:30.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Vad vet du om det här? Har du testat det själv? Hur långt kan man komma och med vilka vikter?

//T
    Om du spanar in ett par av de filmer jag postat där SV-spolen hårdkörs så förstår du vad jag talar om!
    recap:
    http://www.youtube.com/watch?v=YORYu1fzGek - stabil?
    http://www.youtube.com/watch?v=dxmwGZTJFCA - också rätt stabil?
    http://www.youtube.com/watch?v=NjZ0thEIbzY - långt?
    http://www.youtube.com/watch?v=3EPfjHah7QU - lätt?

Vet inte om jag måste ha testat själv först. Rätt många resonemang skulle falla om man själv måste testa själv för att få uttala sig i frågan...

Sedan vet jag inte om den är SÅ grund. I storleksordningen som en Excense DC om det är en bra referens?
    Excense DC rymmer väl 85m 14lbs mono, medan en 1016 SV rymmer 70m 14lbs mono. Blir väl sådär en 135m 0,15mm powerpro säger en som testat. Sedan brukar vi väl använda ungefär samma källor?

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Jodå, det är det jag har fått veta oxå, men inget har kommit med fakta vilket är ganska intressant i det här sammanhanget.
    Sen det finns andra faktorer som värda att ta hänsyn till t. ex. att ställa in magforce 3D kan vara pilligt, hur reagerat spolen när man kastar i motvind, osv.
    Jag tycker att det är positivt för oss fiskare att det finns andra alternativ, som kanske är minst lika bra som DC och som inte kostar skjortan heller.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-03, 18:49.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Tror att de flesta rullar vi diskuterat i tråden är bass rullar. Tror nog att nästan samtliga små multis är från början framtagna för Bass. Självklart finns undantag.
    Har själv varit riktigt sugen på en ryoga med SV spole. Diskuterade en hel del med flera japanska butiker. Bla bass.jp Japantackel, plat.
    Samtliga ansåg att en ryoga med SV spole kunde tävla mot en conquest dc. I både längd och stabilitet.

Vad vet du om det här? Har du testat det själv? Hur långt kan man komma och med vilka vikter?

DC systemet är skjut kaststabil och med den nya iDC Plus anpassad för flätlinor har det blivit ännu bättre. SV-spolar är "ganska" grunda och gjorda för bassbeten i första hand, så linan kanske blir en "show stopper" och om man gör dessa spolar lite djupare , då kan dessa bra egenskaper förloras.

Jag vill inte starta ett krig igen, men senast hade du fått fel info från nätet.

//T

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    ... Med en SV-spole till antar jag att man täcker det mesta och har ett system lika kaststabilt som DC, men utan dess nackdelar. Man bör dock ha klart för sig att man förmodligen antingen kommer hata den, eller älska den. .

DC systemet är skjut kaststabil och med den nya iDC Plus anpassad för flätlinor har det blivit ännu bättre. SV-spolar är "ganska" grunda och gjorda för bassbeten i första hand, så linan kanske blir en "show stopper" och om man gör dessa spolar lite djupare , då kan dessa bra egenskaper förloras.

Jag vill inte starta ett krig igen, men senast hade du fått fel info från nätet.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-03, 17:19.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 595 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13