UL rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UL rulle

Halloj funderar på att köpa denna rulle http://www.beten.nu/se/art/okuma-safina-noir-30-fd.php till mitt draugen d4 spö, är det någon som är erfaren av rullen? Den passade bra in i min budget inte över 400kr och den enda jag hitta har ni nått annat tips som går in i budgeten?

MVH Linus, Trevlig midsommar!

Är säkert en helt ok rulle för priset! Söker man sig lite uppåt mot 600 kr kan man få sig en fin Shimano Exage eller en Okuma RTX, men tror absolut att det är en schysst rulle för det priset. Värt att tänka på är att rullen du länkat inte är en UL-rulle, utan den motsvarar 2500/3000-storlek hos Shimano. En UL-rulle ligger runt storlek 1000 eller ännu mindre men till ditt Draugen-spö skulle jag nog föredragit en lite större rulle (2500/3000-storlek).

Har du såpass begränsad budget hoppas jag att du tänkt på att linan nästan blir lika dyr som rullen, så att det inte kommer som en chock för dig.

Kommentera

Jag har inte koll på draugen spöt men jag gissar att det är till lättare fiske det används till?
      Ska du köpa en Okumarulle till spöt då är det stl 20 du ska ha.
      Den storleken passar perfekt till lättare fiske men ändå lite kralligare än rent UL fiske.
      Jag kör med en Okuma Hexana 20 på mitt Yasei Red Aori och det är en mycket lyckad kombination.

Kommentera

Jag har ett Draugen spö d4, och en liten dam UL rulle. Tycker rullen är för liten, på tok för liten. Minst 1000 stlk skulle jag säga

Kommentera

Jag kör en 2500 rulle på mitt d4

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
            Jag kör en 2500 rulle på mitt d4
            Hur tycker du det fungerar då? Är den perfa, liten eller för stor?
            Funderar på en catana 2500, kommer mest köra med ytfiske lätta
            spinnare och wobblers

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramme Visa inlägg
              Jag har ett Draugen spö d4, och en liten dam UL rulle. Tycker rullen är för liten, på tok för liten. Minst 1000 stlk skulle jag säga
              Hur kan en UL-rulle vara för liten? En UL-rulle ska väga runt 150 gram och då kan de inte göras särskilt stora.

edit. Max 200 gram enligt den klassiska UL-definitionen och spövikten, vill jag minnas, max 160 gram. Minns att vi inte riktigt ville godkänna den fina Cardinal 33 som en "riktig" UL-rulle pga dess relativt höga vikt (men en himla trevlig rulle är det!). En av de bästa UL-rullarna var Cardinal Dragmaster som kom i början av nittiotalet (?). Ful som stryk men lätt och pålitlig. Har två stycken som fortfarande gör tjänst när abborren ska tas med lättast möjliga grejor.
              Senast ändrad av lausvik; 2013-06-23, 07:23.

Kommentera

Jag menar ju givetvis i förhållande till spöt, visst d4 spöt är bara 6 fot, men då man kan dänga iväg lite större beten med det vilket då innebär lite större fisk så märker jag väldigt snabbt att jag måste dra åt slirbromsen något så kopiöst för att inte "knarrveva" konstant. Jag personligen skulle föredra en 1500 (om det ens finns) rulle, max 2000 stlk till det spöt.

Sen är jag rent generellt missnöjd med linuppläggningen på min pissrulle, kan också vara en bidragande faktor till mitt missnöje.

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Hur kan en UL-rulle vara för liten? En UL-rulle ska väga runt 150 gram och då kan de inte göras särskilt stora.

edit. Max 200 gram enligt den klassiska UL-definitionen och spövikten, vill jag minnas, max 160 gram. Minns att vi inte riktigt ville godkänna den fina Cardinal 33 som en "riktig" UL-rulle pga dess relativt höga vikt (men en himla trevlig rulle är det!). En av de bästa UL-rullarna var Cardinal Dragmaster som kom i början av nittiotalet (?). Ful som stryk men lätt och pålitlig. Har två stycken som fortfarande gör tjänst när abborren ska tas med lättast möjliga grejor.

Kommentera

[QUOTE=Ramme;838589]Jag menar ju givetvis i förhållande till spöt../QUOTE]

OK, då är jag med.

Kommentera

Shimano sedona storlek 750 är em väldigt skön UL-rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04