Fladen Xtra FleXX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fladen Xtra FleXX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fladen Xtra FleXX

    Jag har noterat att modet idag föreskriver så styva spön som möjligt, även till lätt fiske,och stumma linor. Ni som bara kan tänka er att fiska med sådan utrustning kan sluta läsa nu.

    Problemen med mjuka spöklingor och elastiska linor är att de förmedlar hugg (men framförallt all kontakt med fisk som inte är regelrätta hugg) sämre än vad styva spön och stumma linor gör. Med fisk på kroken är, det är åtminstone min bestämda uppfattning, grundad på en inte obetydlig erfarenhet, ett spö med mjukt sugande aktion och en lina med en viss elasticitet ojämförligt mycket mer effektiva redska när det gäller att trötta ut en fisk. Nu har jag förstått att den sk drillningen är mer eller mindre ointressant i dagens sporfiske där det gäller att så snabbt som möjligt winscha in fisken för att sedan mäta, väga, plåta och releasa densamma och då är naturligtvis ett starkt och styvt spö och en superlina med brottstyrka på 10 kilo eller mer perfekt anpassade.

    Nå, för oss som är litet mera old school och som vet att man kan fiska med mjuka spön så finns det ett (eller snarare tre) verkligt fynd: Fladen Xtra FleXX. Spön i basaltfiber med en underbart djup aktion men ändå starka. När de böjt sig mer än vad de flesta spön klarar utan att brista visar sig ryggraden. De är dessutom, sin mjukhet till trots, känsliga och man känner väl vad som händer med betet.

    Den vars självkänsla håller för att fiska med snorbilliga spön köpta på Ö&B kan gör ett (eller flera) verkligt fynd. Sjufotaren (klassad 10-30 gram) kostar 199 spänn. Dessutom finns en åttafotare för 15-50 gram och en niofotare för betesvikter upp till 60 gram.

  • #2
    Min förälskelse i sjufotaren håller i sig och det är i flitigt bruk. De senaste turerna har handlat om abborrspinn i hård vind (det är någon slags jetström som råder här på Åland just nu) och spet har verkligen fått bekänna färg när det handlat om att kasta tiograms spinnare mot vinden. Den till synes mjuka klingan har verkligen muskler!

    Kommentera


    • #3
      Detta spö verkar onekligen intressant. Har du provat kasta tyngre än 30g? Hur tror du spöt klarar av lite större fisk som större ädelfisk?
      >: 4 8 15 16 23 42

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Konsult Visa inlägg
        Detta spö verkar onekligen intressant. Har du provat kasta tyngre än 30g? Hur tror du spöt klarar av lite större fisk som större ädelfisk?
        Eftersom jag hittills endast fiskt efter abborre med spöet så har jag inte hängt på några tyngre drag men spontant så tror jag inte att det är någon lysande idé. Spöet håller säkert men det finns andra spön som klarar det jobbet bättre. Däremot hyser jag inga tvivel om att drillningsegenskaperna räcker till även om man skulle råka få något stort och starkt på kroken. Tänker faktiskt testa spöet mot havsöring i höst.

        Kommentera


        • #5
          Kunde till min stora glädje, när jag besökte Ö&B i annat ärende, konstatera att Xtra Flexx-serien lever och att Fladen något ändrat programmet. Sjufotsspöet har i år något tunnare topp och är i den nya versionen klassat för beten 7-25 gram. Säljs styckvis för precis under 200 spänn eller med en fin liten rulle för en hundring ytterligare. En solklar rekommendation för den som vill ha något billigt men ändå hyfsat rejält att sätta i händerna på barn eller andra nybörjare. Dessutom förbaskat trevliga spön att fiska med för erfarna fiskare med tillräcklig självkänsla för att visa sig med lågprisutrustning... Det är bara att erkänna att jag är helsåld på de här billiga basaltfiberspöna. Litet bättre ringar och ett juste korkgrepp så skulle jag glatt betala det tre- eller fyrdubbla mot vad man säljer dem för.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Kunde till min stora glädje, när jag besökte Ö&B i annat ärende, konstatera att Xtra Flexx-serien lever och att Fladen något ändrat programmet. Sjufotsspöet har i år något tunnare topp och är i den nya versionen klassat för beten 7-25 gram. Säljs styckvis för precis under 200 spänn eller med en fin liten rulle för en hundring ytterligare. En solklar rekommendation för den som vill ha något billigt men ändå hyfsat rejält att sätta i händerna på barn eller andra nybörjare. Dessutom förbaskat trevliga spön att fiska med för erfarna fiskare med tillräcklig självkänsla för att visa sig med lågprisutrustning... Det är bara att erkänna att jag är helsåld på de här billiga basaltfiberspöna. Litet bättre ringar och ett juste korkgrepp så skulle jag glatt betala det tre- eller fyrdubbla mot vad man säljer dem för.
            Köpte 8' 10-40gram skulle ha den till nyköpingsån. Testade den och gillade känslan i spöt. Mjukt men absolut inte svampigt. Testade den i kusten och den kastar nästintill längre än mitt fenwick wild wings 11.6'.. Funderar starkt att köpa 7' till cranks och vibrationsbeten när jag fiskar abborre.

            Kommentera


            • #7
              De va som f.n... en 8' som levererar välrenommerade 11'6" längder! Låter som en djup, nästan parabolisk aktion vilket förr ofta hyllades för långa kast... klingan "rullar ut" så långsamt att rullen hinner med att briljera...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                De va som f.n... en 8' som levererar välrenommerade 11'6" längder! Låter som en djup, nästan parabolisk aktion vilket förr ofta hyllades för långa kast... klingan rullar ur
                Det är vad jag upplever spöt iaf. Mjukt men inte svampigt.

                Kommentera


                • #9
                  Grejen är väl att det kanske inte är optimalt att trötta ut fisken till totalt mjölksyra med ”mjuk” utrustning OM man som 95% av alla gör, kör C&R.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
                    Grejen är väl att det kanske inte är optimalt att trötta ut fisken till totalt mjölksyra med ”mjuk” utrustning OM man som 95% av alla gör, kör C&R.
                    Det finns grader utav uttröttning.

                    Ska fisken dessutom slitas hem fortast möjligt så kräver det större krokar som ger större skador på fisken.

                    Är fisken inte lite uttröttad innan den ska hanteras så kommer den studsa runt i håven med större risk att den skadar sig där.

                    Senast ändrad av Okoun; 2021-06-28, 16:06.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 272 svar
                    260 096 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 531 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X