Nybörjar utrsutning Köpråd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar utrsutning Köpråd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjar utrsutning Köpråd!

Hej!

Jag har, efter ca 12 år tagit upp mitt fiskeintresse. Var ute för första gången på länge idag och jag kände intresset återkomma. Problemet nu är att jag inte har några spön, rullar, beten eller liknande kvar! Jag behöver nya saker.
    Jag kommer väll huvudsakligen hålla mig till haspelfiske. Men kanske även åka ut med båten och trolla när det bli tillgängligt.
    Jag skulle vilja ha en haspel rulle och ett spö, men som jag märkte nu har kunskapen försvunnit totalt och marknaden expanderat mer.
    Jag är villig att lägga pengar på utrsutningen, 700-1500 på en rulle (gärna frambromsad) och samma för ett vettigt spö. Kommer mestadels fiska gädda, abborre, gös och kanske en öring om jag får tillfälle.

Har ni några tips ? Någon länk att ge mig ?
    Uppskattar all hjälp jag kan få i ämnet då jag måste skola om mig totalt!
    Senast ändrad av Zerwon; 2013-06-23, 19:29.

Ursprungligen postat av Zerwon Visa inlägg
    Hej!

Jag har, efter ca 12 år tagit upp mitt fiskeintresse. Var ute för första gången på länge idag och jag kände intresset återkomma. Problemet nu är att jag inte har några spön, rullar, beten eller liknande kvar! Jag behöver nya saker.
    Jag kommer väll huvudsakligen hålla mig till haspelfiske. Men kanske även åka ut med båten och trolla när det bli tillgängligt.
    Jag skulle vilja ha en haspel rulle och ett spö, men som jag märkte nu har kunskapen försvunnit totalt och marknaden expanderat mer.
    Jag är villig att lägga pengar på utrsutningen, 700-1500 på en rulle (gärna frambromsad) och samma för ett vettigt spö. Kommer mestadels fiska gädda, abborre, gös och kanske en öring om jag får tillfälle.

Har ni några tips ? Någon länk att ge mig ?
    Uppskattar all hjälp jag kan få i ämnet då jag måste skola om mig totalt!
    Hej,

Vad roligt att du återupptagit ditt fiskeintresse! Kan rekommendera dig ett bra allround-set för fiske efter gädda och abborre. Det är ett Berkley lightning set, 8 fot 10-30 g. alternativt 7 fot 7-25g beroende vilken spölängd och vilken betesvikt du tänker använda dig av. Till detta ingår en haspelrulle. Har själv ett sådant på 8 fot, 10-30g. Mycket bra fiskeset! Till lina skulle jag råda dig att använda dig flätlina 0.15 i storlek. Det finns en uppsjö med spön! Det här var ett tips från mig.

Kommentera

Finns mängder av trådar ang. nybörjarset. Testa sökfunktionen uppe till höger.

Mvh
      You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Jag beställde förra veckan ett Berkley lightning shock 7" 10-30g, powerpro 135m 0.19 mossgrön lina och en Daiwa aird rulle storlek 2500sh, det hela landade på ungefär 1500-1800kr tycker jag var ett helt ok pris. Beställde grejerna ifrån Youfish och svenskfiskeshop.

Ett helt ok allround set för abborre och gädda enligt mig

Beten tycker jag du ska köpa några kopyto relax jiggar, savagegear 4play jiggar 9cm-13cm, dahlberg diver frog, blue fox buzzer, spinnerbait, någon popper, vibrax, reflex,myran spinnare, abu atom och nils master(trolling)
        Senast ändrad av Dalatoni; 2013-06-24, 10:25.

Kommentera

Dogger har många bra set

Kommentera

en rulle jag kan rekommendera, finns en något enklare variant sx 40 och då kan du hitta den för runt 700 då den verkar vara en utgående modell.....
            jag började själv förra säsongen med ett stamina set 9 fot 10-40 g som jag fiskat mycket med, och fortfarande använder.
            nu kör jag också mycket med ett berkley Lightning shock 9,6 fot 3-18 g som jag är mycket nöjd med, men det är kanske i vekaste laget för lite tyngre gäddbeten......men till öringfisket är det kanon

Kommentera

Kör själv med Berkley lightning (finns numera i verison lightning II oxå). Leta siter som har rea och köp där, lägg gärna ett extra hundringar på en bra rulle. Själv kör jag med en OKUMA med 6 kullager som är finfin och oerhört stabil.

Jiggar å drag köper du förslagsvis på tradera t ex eller här i forumet!
              - Go for the big ones you must!
              https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 796 visningar
              0 gillar