Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jiggspön
Collapse
X
-
Det första spö jag köpte som såldes som ett jiggspö var ett sjufots Kunnan Winkle Picker, ett ultralätt spö med extremt mjuk topp (i massiv kolfiber). Det spöet använder jag fortfarande, ca 25 år senare, ofta när jag fiskar efter abborre. Däremot har jag aldrig varit riktigt övertygad om dess fördelar just som jiggspö. Ett annat spö jag köpte och som marknadsfördes som jiggspö var ett 9'6'' Shimano Sportsman, klassat för vikter upp till 10 gram och med en underbart spänstig klinga. Två mer olika spön avsedda för samma betesvikter är svårt att tänka sig. Båda är fina spön och jag använder dem men inte specifikt för just jiggfiske. Att kravspecen för ett spö som används för att kasta jiggar från land ser annorlunda ut än den dör ett spö som används för sk vertikalfiske är uppenbart.
Vad är jag då ute efter med den här tråden? Jo, jag skulle vilja se att de som tillverkar och/eller säljer fiskeredskap kunde informera bättre om vilka specifika egenskaper de spön de vill att vi ska köpa har snarare än att de klistrar på mer eller mindre meningslösa etiketter som "jiggspö" eller "vertikalspö". Naturligtvis får de hemskt gärna rekommendera ett visst spö för en viss typ av fiske men ska jag ta rekommendationen på allvar så bör den vara försedd med en övertygande motivering.
Kommentera
-
Min upplevelse av fiskebranschen är att de flesta (om än jävligt osynkat) ägnar sig åt att skapa en ny trend för att sälja ny utrustning.
Man lanserar därefter en ny spöserie, med ospecifika egenskaper, men svarande mot ett specifikt syfte... Exempelvis plockar man hem bass-spön med microguides vilket sedan beskrivs som det ultimata vertikalspöt.
Eftersom jerkbait nu är officiellt ute, spinnerbait på fritt fall och vertikal känns lite omodernt är jag övertygad om att en ny trend är i görningen. Jag sätter en hundring på att vi snart kommer se blanka metallbitar, så kallade "spoons". Dessa "spoons" är trots likheten med ett Utö något helt annat. De genererar tonvis med 50" muskie och kräver naturligtvis specialspö och ny rulle med lämplig utväxling.
Kommentera
-
Mycket väl talat barnmorskan. Allt handlar ju om att branschen vill få oss fiskare att tro att vi behöver skaffa nya grejer hela tiden. Det är deras sätt att överleva. Det senaste exemplet är väl "pelagiskt vertikalfiske", där det inte längre duger med det "vanliga" vertikalspöet och där du i princip även måste ha en rulle till eftersom du ska ha en lite kraftigare lina, och så ett par lådor nya beten på det...
Jag har själv gått på en del av de tidigare trenderna, men känner viss beundran inför alla som inser att man med en mycket liten, men bra, uppsättning utrustningar, kan täcka av i princip alla former av fiske som man kan ägna sig åt på våra breddgrader.
Kommentera
-
TjäänaUrsprungligen postat av Barramundi Visa inläggMycket väl talat barnmorskan. Allt handlar ju om att branschen vill få oss fiskare att tro att vi behöver skaffa nya grejer hela tiden. Det är deras sätt att överleva. Det senaste exemplet är väl "pelagiskt vertikalfiske", där det inte längre duger med det "vanliga" vertikalspöet och där du i princip även måste ha en rulle till eftersom du ska ha en lite kraftigare lina, och så ett par lådor nya beten på det...
Jag har själv gått på en del av de tidigare trenderna, men känner viss beundran inför alla som inser att man med en mycket liten, men bra, uppsättning utrustningar, kan täcka av i princip alla former av fiske som man kan ägna sig åt på våra breddgrader.
De flesta av oss har nog köpt en och annan grej för mycket, påverkade av både ditt och datt. Genom åren har man väl blivit mer slipad så att säga. Men visst fan händer det fortfarande att man köper en och annan pryl som egentligen är helt onödig.
m v h
Bb
Kommentera
-
För att återkoppla en smula till ämnet är detta min preferens då det gäller jiggspö (oavsett branschrekommendationer):
Kort (6-7 fot) och snabbt med toppig aktion, dock utan egentlig mjuk topp. Viktigast av allt är dock lätt och välbalanserat. Ju färre muskelgrupper jag behöver engagera, desto bättre känner jag betet.
Kommentera
-
Inte då...Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggTjääna
De flesta av oss har nog köpt en och annan grej för mycket, påverkade av både ditt och datt. Genom åren har man väl blivit mer slipad så att säga. Men visst fan händer det fortfarande att man köper en och annan pryl som egentligen är helt onödig.
m v h
Bb
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Jigging och jiggers på Engelska är väl oftast något helt annatUrsprungligen postat av lausvik Visa inläggI Wikipedia kan man läsa följande intill meningslöshet självklara rekommendation:
"For successful jigging, the jigger needs to use a rod which is good for feeling a strike, and needs to stay in contact with the lure and get it to where the fish are. Most fish caught by jigs are on or near the bottom."
(ur Ken Schultz (1999) Ken Schultz's Fishing Encyclopedia)
sigpic
Kommentera
-
TjäänaUrsprungligen postat av barnmorskan Visa inläggFör att återkoppla en smula till ämnet är detta min preferens då det gäller jiggspö (oavsett branschrekommendationer):
Kort (6-7 fot) och snabbt med toppig aktion, dock utan egentlig mjuk topp. Viktigast av allt är dock lätt och välbalanserat. Ju färre muskelgrupper jag behöver engagera, desto bättre känner jag betet.
Tycker nog att din beskrivning är korrekt när det gäller att definiera ett jiggspö. Men måste samtidigt säga att jag älskar att drilla fisk med en "svajmast". Har precis beställt en 8 fots ul-klinga på 2-8 gram som jag skall bygga. Ingen dirigentpinne direkt. Men som sagt, fan va roligt att köra fisk med.
Bb
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 740 visningar