Spinnset för grövre laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnset för grövre laxfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kravet är även att rullen ska vara vänstervevad.
    Personligen tycker jag 7001 är klumpig att stå och fiska med en hel dag, därför tycker jag TS ska gå in i en butik och känna hur den känns monterad på ett spö före köp.

Själv kör jag hellre med 6500 rullar en 7000.

Kommentera

Känner inte till Ljungan sådär men spinnrulle och 150 gram.........
      Ska du slå ihjäl dem på ståndplatsen??????
      Haspel direkt tvärsäker skulle inte lägga fem spänn på en spinnrulle, då notera om du fiskar i älv och inte tvärdjupt rakt framför en kraftverksdamm, mina erfarenheter i frågan kommer från norska laxälvar, dessa är rimliga, normalstor haspel fungerar skitbra, utmärkt detalj, slå ifrån backspärren när du fiskar ut kastet, känner du att grejorna pga av strömtrycket släpper botten, bara veva svagt baklänges, känns direkt när du är rätt bara hålla veven och balansera mot strömtrycket, inte så kul medges om botten av älven är av sprängsstenstyp........ sitter bra gör det men annars överlägset, tafs ja något tunnare samt hembundna flugor, i Norge är det olagligt, spinnfluga lovar, bara de som viftar får använda! lycka till spinnrulle inte för mej haspel om rätt använd grymma grejor!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av torsk Visa inlägg
        Om det är hög vattenföring måste man dunka på lite fetare sänken för att komma ned till botten och få ett bra flyt på grejerna.
        Detta gäller vid spinnfiske med fluga.

Personligen skulle jag inte kasta 150g med haspel en hel dag då jag gillar mitt pekfinger.
        Vattenföringen och vikten på sänket har jag inga invändningar mot. Och om skavet på kastfingret är enda problemet med haspel så löser man det lätt med lite tejp på fingret, finns till och med skydd att köpa, eller en handske kanske?

Jag föredrar haspel i de flesta fisken jag sysslat med, även med tyngre laster..... för att göra mig övertygad om multins förträfflighet krävs mer än lite skav på kastfingret med haspel.
        Men var och en gör som den själv vill........

Kommentera

Synpunkter på denna kombination:
          https://shop.el-ge.se/ambassadeur-7001-p-172-c-618.aspx
          och:
          https://shop.el-ge.se/adexa-tempest-...87-c-1854.aspx

Kommentera

Laxfiske i älvar är ju ganska speciellt. På många ställen är det ju inte tillåtet med flätlina och då behöver man väl nylon på ca 0,40 mm för att klara dra loss en del bottennapp, och dessutom en rätt bra mängd sådan lina för att kunna hantera laxens rusningar på ett bra sätt. Då behövs en ganska stor rulle som en Ambassadeur 6000/7000 eller motsvarande, vilket ju många använder. För att få den linkapaciteten på en haspel får man gå upp till havsfiskerullar, och en nackdel är att de i regel väger mer än en multirulle med motsvarande linkapacitet.

Sedan tillhör jag dem som tycker det är bekvämare att kasta tunga beten med multirulle, men det är ju en smaksak ja.

Kommentera

Bra argument Erik! Just vikten har aldrig varit en parameter jag funderat på, men kanske kommer med tiden... inte blivit mycket älvfiske sen jag startade om fiskekarriären, och i min ungdom spelade vikten ännu mindre roll. Vem vet, jag kanske ändrar mig med tiden...

Kommentera

Har fiskat en hel del i bergeforsen vid timrå.
                Står du i zon 1 & 2 behövs det absolut kastvikter upp till 150g. Zon 3 kan det även behövas i, kanske inte lika ofta.
                Multirullen föredrar jag då jag anser att jag har bättre känsla och kontroll över grejerna med direktkontakten som uppstår.
                En 7000-rulle väger ju en del, prova i butik innan för att inte köpa grisen i säcken. Alla är vi olika byggda och orkar olika mycket.

Kommentera

Daiwa Procaster Predator finns både i 10, 11 & 12" och klarar 150gr. Riktigt prisvärda spön för ändamålet och har förstärkta toppar för att klara just tungt laxfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Daiwa Procaster Predator finns både i 10, 11 & 12" och klarar 150gr. Riktigt prisvärda spön för ändamålet och har förstärkta toppar för att klara just tungt laxfiske.
                    Tack, har precis kollat dessa spön och det ser lovande ut.

Kommentera

Edge powercast är är riktigt trevliga påkar,
                      Jag har sett dom i både 130 och 180 gr men just nu hittar jag bara 130 gr vilket kanske är för lite för Ts önskemål.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      280 418 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40