Knäckte spöet i bagageluckan... I behov av nytt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knäckte spöet i bagageluckan... I behov av nytt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knäckte spöet i bagageluckan... I behov av nytt

Nu har jag hållit på länge nog med mitt tillslipade shimano spö som jag klämde av i bakluckan... Orkar inte med längre att vid var 5e kast så flyger toppen iväg efter draget.

Nu måste jag ta och skaffa mig ett nytt, var in och kollade på beten.nu och gick självklart till shimano delen då jag haft enbart av detta märke tidigare, men det fanns ju alltför många olika sektioner av val att välja på.

Kan misstänka att detta är en väldigt vanlig fråga av spö-val till oss som inte har så stor koll, än så länge!

Fiskar mestadels i båt och efter land samt trolling när tillfälle ges. hade ett 2,10m spö sen tidigare och det kändes lagom, tror det var 15-35g vikt på det.

Vill kunna trolla utan att det känns som napp konstant, alltså att det böjs likt en banan. Men samtidigt inte för styvt för att kasta från land.

Prisklassen tänkte jag mig kring 500kr om det är möjligt, finns det dock ett allround spö likt det jag eftersöker så kan det gå upp några lappar.

Och shimano är inte det enda valet, vill jag säga. jag tar vad som erbjuds Har gillat de spön som haft kork i skaftet, så föredrar gärna det. Men alla förslag är välkommna!

Tack i förhand// Joel
    Senast ändrad av PerJoel; 2013-07-09, 00:20.

I fall spöt åker isär så kan jag tipsa om att lite biwax eller flugbindnings wax på änden som försin i andra spödelen. lovar att det inte kommer åka isär sedan. glöm heller inte att vrid ihop grejjerna också. men kom ihåg att använd inte för mycket styrka då kanske du inte får isär det igen.

Kommentera

Jag skulle bege mig till närmsta välsorterade sportfiskebutik. Att köpa spö är lite som att köpa kläder. Det är först när man provar som man vet hur det passar.

Kommentera

Tackar! Får bli ett besök på fiskeaffären i Gävle till helgen, men om vi pratar flyktigt. Vad hamnar vi i för prisklass för ett allround spö ? Är det vissa märken som är bättre än andra ?

Kommentera

Klokt att åka och känna!
          Jag tror att det vettigaste du kan göra är att köpa ett spö som kastar bra och känns juste vid kastvikt 15-35g. Det kan man allt få för en femhundring även om jag tycker att spön för sju-åtta hundra brukar bli avsevärt bättre för pengarna. Slå ut kostnaden på förväntad livslängd!
          När det kommer till funktionen under trolling, blir jag tveksam till om man båpde kan äta kakan och spara den. men någon annan kanske har ett bra tips?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          273 836 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13