Fylla ut med nylonlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fylla ut med nylonlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fylla ut med nylonlina?

Hejsan! Jag tänkte beställa hem Strike Wire Extreme 0.32 (135m) till min nya Ambassadeur C4a rulle. Bör jag då fylla ut med nylonlina innerst på spolen? Vilken i så fall?
    Enligt specifikationen på rullen går det på 220m - 0.32mm. Alltså behöver jag ytterligare 85m~ för att fylla spolen

Tack på förhand / Philip
    Senast ändrad av Carlphiliperiksson; 2013-07-09, 17:10.

Specen på rullen kan du inte gå efter, du får testa dig fram. Flätlinan kan mycket väl ta både större eller mindre plats än vad tillverkaren av rullen beräknat.

Bara häromdagen lät jag en butik spola på flätlina på en spole till Sorön stx 40. Enligt abu skulle den rymma 110 meter 0.17.
    Jag valde fireline tracer braid, och den finns i 0.16 och 0.18, jag valde 0.16 för att få på lite längre lina. Till saken hör att denna spole är gjord för att kunna lägga på flätlina direkt från botten. Vi rullade på 200 meter innan jag var nöjd, och då hade säkert fått plats 30 meter till om jag velat toppa upp spolen ordentligt.....

Så mitt råd är att du rullar på flätlinan direkt i spolen, sedan fyller på med nylon upp till den nivå du vill ha, sedan backar du av linorna och lägger den mängd nylon du mätt ut i botten, och toppar med flätlinan.

Kommentera

Nylonlina måste du alltid ha i botten på spolen när du ska ha flätlina! Nylon greppar i spolen, det gör inte flätlina. Så kör du bara på flätlina så kommer linan bara glida och allt blir bara koas. Så bottna rullen med typ 0.30 nylon, hur mycket är alltid svårt o avgöra, man får prova med lite ögonmått Och flätlina tar mer plats än nylon på spolen! Tänk på det
      Senast ändrad av Schmax; 2013-07-09, 17:03.
      Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
        Specen på rullen kan du inte gå efter, du får testa dig fram. Flätlinan kan mycket väl ta både större eller mindre plats än vad tillverkaren av rullen beräknat.

Bara häromdagen lät jag en butik spola på flätlina på en spole till Sorön stx 40. Enligt abu skulle den rymma 110 meter 0.17.
        Jag valde fireline tracer braid, och den finns i 0.16 och 0.18, jag valde 0.16 för att få på lite längre lina. Till saken hör att denna spole är gjord för att kunna lägga på flätlina direkt från botten. Vi rullade på 200 meter innan jag var nöjd, och då hade säkert fått plats 30 meter till om jag velat toppa upp spolen ordentligt.....

Så mitt råd är att du rullar på flätlinan direkt i spolen, sedan fyller på med nylon upp till den nivå du vill ha, sedan backar du av linorna och lägger den mängd nylon du mätt ut i botten, och toppar med flätlinan.
        Det lät ju rätt så vettigt faktiskt, tur att det finns folk där ute som kan tänka ett steg längre än en själv. Ingen ide på vad som kan vara en lämplig nylonlina att komplettera med till mitt val av flätlina?

Kommentera

har inte så mycket erfarenhet av kombinationen, men jag hade nog valt ungefär samma dimension på nylonet, så kanske det är mindre risk att du låser flätlinan om du någon gång skulle komma så långt ner i spolen med ett kast eller en drillning.....

Kommentera

Och spola på flätlinan HÅRT! Så riskerar man inte att den skär ner...
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            271 916 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13