Jerkbait set nybörjare! :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait set nybörjare! :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait set nybörjare! :)

Hej!

Har bestämt mig för att prova på Jerkbait fiske och tänkte att jag tar och köper ett riktigt set direkt istället för att köpa något skitset bara. Har sökt och kollat runt på forum men blir inge direkt klokare så tänkte att jag tar och frågar här.

Har kommit fram till 2st set iaf som jag väljer emellan.

Set 1:

Set 2:

https://www.ofc.nu/berkley-fireline-...233-c-188.aspx (0,35mm)

Funderade först på BFT Bandit 6,6' 160g spöt då jag läst att det är väldigt populärt, men måste nog ha ett 2 delat då jag har en bit till närmsta sjö och har en ganska så liten bil. Är dock lite osäker på ifall Bandit 7,3' blir för långt att jerka med. Har läst att det har dock ett väldigt långt handtag så kanske motsvarar en 6,7-6,9 spö? Är 187 cm lång ifall det spelar roll.

Som ni ser så är det mest spö frågan som är det jag är osäker på och hoppas att någon snäll själ kan komma med något tips. Kom gärna med tips om drag och tafsar också.

Kom gärna med egna förslag om utrustning ifall jag är helt ute och cyklar. Har en maxbudget på 3000kr.

Kan även tillägga att jag fiskar mest ifrån land men kommer bli en del ifrån båt också.

Tack i förhand!

MVH Johannes

Jag använder BFT Bandit 7,3’ Jerkbait - 180 gram, 2-delat 60-BFT-P731 med Ambassadeur 5601C Predator 0.28mm Fireline tracer Braid fungerar hur bra som helst att jerka med, mycket bra spö tycker jag och jag fiskar 99% från land.

Angående tafs så tillverkar jag dem själv med titanium 1-strand wire uncoated 86ib 0.6mm med 100lb lekar låshake

Beten: strike pro Buster jerk sjunkande 15cm ca 70gr sketmört enkelt att jerka med fångar bra med stora gäddor
    olika typer av tails från svartzonker
    Senast ändrad av albatrossen; 2013-07-21, 15:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av albatrossen Visa inlägg
      Jag använder BFT Bandit 7,3’ Jerkbait - 180 gram, 2-delat 60-BFT-P731 med Ambassadeur 5601C Predator 0.28mm Fireline tracer Braid fungerar hur bra som helst att jerka med, mycket bra spö tycker jag och jag fiskar 99% från land.

Angående tafs så tillverkar jag dem själv med titanium 1-strand wire uncoated 86ib 0.6mm med 100lb lekar låshake

Beten: strike pro Buster jerk sjunkande 15cm ca 70gr sketmört enkelt att jerka med fångar bra med stora gäddor
      olika typer av tails från svartzonker
      Hur är det med lättare drag, något du provat? Kan man köra lite wobblers och atom drag på 30-40g med spöet också ifall man vill kasta lite vanligt bara eller tappar man känslan helt då? Även buster jerk 2 och liknande drag?
      Har du möjlighet att mäta spöet? Längd på handtaget och längd från rullfästet till toppen? Hur är det att jerka med ett långt handtag sett att några påpekat det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Halmiz Visa inlägg
        Hur är det med lättare drag, något du provat? Kan man köra lite wobblers och atom drag på 30-40g med spöet också ifall man vill kasta lite vanligt bara eller tappar man känslan helt då? Även buster jerk 2 och liknande drag?
        Har du möjlighet att mäta spöet? Längd på handtaget och längd från rullfästet till toppen? Hur är det att jerka med ett långt handtag sett att några påpekat det.
        änden på spöet är korken ca16cm och framför rullfäste och bakom ca 9cm totalt handtag ca 66cm spöklinga ca 157cm, från rullfäste till topp ca 172cm.
        Jag har inte ens haft tanken på att det är problem att jerka med långt handtag, med min kastteknik så tycker jag det är bra med långt handtag, vänster hand på nedre handtaget och höger vid rullen ger en bra hävarmseffekt.
        Med den lina jag har tappar man längd med atomdrag 35gr och 40gr pike, men kastar mycket bra med 60gr Toby eller koster 60gr tog en fin gädda här hemma vid sjön på Tobydraget :-) Jag är ingen expert på att kasta med multirullar men räknade ut att jag kastar drygt 30m med tobydraget 60gr med hjälp av linans antal färgmarkeringar, med atom tappar jag ca 10m i längd och pike ca 5m. Att kasta med HiLo 40gr var ingen hit alls.
        Optimalt är nog minivikt 50gr med min kastteknik med det spöet och lina samt predatorrulle.
        Så sammanfattningsvis är spöet utmärkt för tungt fiske 50-180gr med de beten jag har provat
        Buster Jerk II: 12 cm, 37 gram har jag inte provat, kan vara gränsfall.
        Så jag har kompletterat min utrustning i dag med annat spö och rulle som är mera skapt för beten 20-60gr.

Kommentera

Okej. Tack för all information jätte snällt att du orkade kolla upp det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          272 856 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13