Dropshot fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dropshot fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dropshot fiske!

Tja!
    Hade tänkt att pröva på dropshot fiske och ska köpa mig ett par fkp-gear jiglure och till det tänkte jag ha ett färdigknutet tackel från Gamakatsu. Det finns olika storlekar på tacklen och man kunde välja mellan 1,2 och 4. Som jag förstår är det bara dimensionen på linan som skiljer på dom men skiljer krokarna i storleken på sig också?
    Är det bara att knyta på tacklet direkt på flätlinan och trä på en jigg och kasta i? Eller ska man ha på ett lekande där uppe och ett sänke där nere? Funkar ett päronsänke på 20-30 gr längst ner isåfall? För har några såna hemma.

Länk till de färdigknutna tacklen http://www.beten.nu/se/art/fardigt-t...1-4-3-pack.php

Tacksam för svar, skitfiske!

1,2 o 4 är väl krokstorleken. Jag skulle satsa på stl 1 isf,abborren är ganska sto i käften.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      1,2 o 4 är väl krokstorleken. Jag skulle satsa på stl 1 isf,abborren är ganska sto i käften.
      Okej tack!
      Sätter man ett lekande högst upp på tacklet som man knyter linan på rullen till? Och längst ner ett sänke antar jag? Funkar det med ett päronsänke eller är det några speciella sänken man använder sig utav isåfall?

Kommentera

Ursprungligen postat av OscarD Visa inlägg
        Okej tack!
        Sätter man ett lekande högst upp på tacklet som man knyter linan på rullen till? Och längst ner ett sänke antar jag? Funkar det med ett päronsänke eller är det några speciella sänken man använder sig utav isåfall?
        Ja, man brukar köra med lekande och ett dropshot-sänke. Päronsänke går utmärkt.

Dock är dessa tackel du länkade till hela 170 cm långt, och att då sätta ett lekande känns lite dumt då det kan bli problem att veva in lekandet och kasta ut det bra. Då jag antar att du inte vill kasta med 170 cm hängandes från spötoppen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Soldat Visa inlägg
          Ja, man brukar köra med lekande och ett dropshot-sänke. Päronsänke går utmärkt.

Dock är dessa tackel du länkade till hela 170 cm långt, och att då sätta ett lekande känns lite dumt då det kan bli problem att veva in lekandet och kasta ut det bra. Då jag antar att du inte vill kasta med 170 cm hängandes från spötoppen.
          Okej tack, ska jag kapa tacklet då om det går eller ska jag istället köpa egen flourcarbon lina, krokar och knytna egna tackeln? För det blir nog ganska jobbigt som du säger att ha 170 cm hängandes från spötoppen, eller vad rekommenderar du?

Kommentera

Jag kör utan lekande. Skarvar ihop tacklet med huvudlina med 2 öglor. Päronsänke funkar,men jobbigare att justera djupet.

Kommentera

Fördelen med dropshotsänket är att det enkelt flyttas längs linan och på så sätt bestämmer man även djupet som dropshot-jiggen skall fiska på. Tacklet blir sällan 170cm långt i upptacklat tillstånd då man ofta har löslina nedanför sänket. Verkliga längden från övre öglan till sänket är oftast runt metern och vållar inga större kastproblem.

Kommentera

Okej tack för hjälpen! Funkar såna här fintfint eller? http://www.beten.nu/se/art/dropshots...21g-3-pack.php

Kommentera

Funkar alldeles utmärkt. En annan fördel med dropshotsänke är att man sällan förlorar hela tacklet. Antingen knips linan av lr löper ur clippet på sänket.

Kommentera

Ursprungligen postat av OscarD Visa inlägg
                    Okej tack för hjälpen! Funkar såna här fintfint eller? http://www.beten.nu/se/art/dropshots...21g-3-pack.php
                    Funkar kanon, precis som jimmy85 säger. Givetvis måste man avpassa vikten på sänket efter sitt spös kastegenskaper, fiskedjup och den individuella "feeling" man så småningom bygger upp i sitt dropshotfiske. Men sänken runt 15-25g brukar funka klockrent i de flesta situationer. Stavsänken brukar vara populärast eftersom dom inte kilar fast sig lika lätt bland stenar som kulsänkena.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04