Dropshot fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dropshot fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okej man tackar för all hjälp! Har nu lagt en beställning på lite dropshotsänken, färdigknutna tackel från gamakatsu och ett pack med JL3 jiggar
    När du skarvar ihop tacklet med huvudlinan med 2 öglor hur gör du då? Först lätt det lätt som en plätt men nu blev jag helt plötsligt lite fundersam haha..
    Och dropshotsänket fungerar det typ som en blykula på en metrev? att man klämmer dit den och man kan dra den lite upp och ner eller knyter man fast dropshotsänket?

Kommentera

Jo på stenbotten är stavsänket klart bäst. Men på mjukare botten föredrar jag de koniska(bell) då dom inte sjunker ner riktigt lika lätt. Men på stenig botten är dom absolut sämst då dom är som gjorda för att kilas fast.

Är det mycke grönsaker på bottnen så rekomenderar jag att tackla med ofset krok för att göra ett vasskyddat tackel. Bara dölja spetsen i jiggen.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Med denna knut skarvar du ihop huvudlinan med tafsmaterialet.

You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Tycker personligen ögla till ögla är bättre o går ffa snabbare att byta ut tacklet. Perfections loop lr surgeons loppträ öglan på huvudlinan igenom öglan på tacklet,sedan hela tacklet igenom öglan på huvudlinan. Det kommer då att bli som en råbansknop.

Du trä bara änden genom clippet o sen klämmer fast linan. Behövs inga knutar,det som är det fina. Ett tips är att köpa trilene fluorcarbon på 50m spole o knyta egna tackel. Sen köpa ofset krokar o wide gape krokar. Jag använde mest kamasan crab hook o ibland owners ofset.
          Senast ändrad av jimmy85; 2013-07-24, 23:37.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Om du googlar "klämma dropshot" (bildsökning) så visar första bilden dropshotsänket ganska bra : Linan sticks in i sänkets speciella lekande och dras upp i "kilen" och fastnar - busenkelt! Lika enkelt att dra ut igen och flytta sänket utefter linan för att variera jiggens fiskedjup.

Kommentera

"Ögla till ögla" låter som en bra metod, men vill man göra det enkelt i början funkar ett litet lekande i tacklets ögla eller ett litet beteslås som kopplas i tacklets ögla jättebra.
              Framförallt tycker jag man ska lyfta fram att dropshot faktiskt är riktigt enkelt att komma igång med (när man väl får grejorna i händerna begriper man ganska omgående hur det funkar). Dessutom är det en metod som ofta vidgar dimensionen på ens fiske då det funkar utmärkt på trög fisk även när höstkylan slagit till. Skitkul helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av LH Visa inlägg
                Med denna knut skarvar du ihop huvudlinan med tafsmaterialet.

Tack! Blev lite lättare med bilder, hehe.

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Tycker personligen ögla till ögla är bättre o går ffa snabbare att byta ut tacklet. Perfections loop lr surgeons loppträ öglan på huvudlinan igenom öglan på tacklet,sedan hela tacklet igenom öglan på huvudlinan. Det kommer då att bli som en råbansknop.

Du trä bara änden genom clippet o sen klämmer fast linan. Behövs inga knutar,det som är det fina. Ett tips är att köpa trilene fluorcarbon på 50m spole o knyta egna tackel. Sen köpa ofset krokar o wide gape krokar. Jag använde mest kamasan crab hook o ibland owners ofset.
                Jaha, nu förstår jag! Det där med med huvudlinan genom öglan på tacklet och öglan på tacklet och sedan hela tacklet igenom öglan på huvudlinan nu förstår jag ju, det är ju buslätt! Så en varsin perfection loop på tacklets topp och på huvudlinan sedan är det bara göra det ovanför och börja fiska, och sätta på en tyngd och jigg såklart också.
                Man tackar för hjälpen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Beten.nu Visa inlägg
                  "Ögla till ögla" låter som en bra metod, men vill man göra det enkelt i början funkar ett litet lekande i tacklets ögla eller ett litet beteslås som kopplas i tacklets ögla jättebra.
                  Framförallt tycker jag man ska lyfta fram att dropshot faktiskt är riktigt enkelt att komma igång med (när man väl får grejorna i händerna begriper man ganska omgående hur det funkar). Dessutom är det en metod som ofta vidgar dimensionen på ens fiske då det funkar utmärkt på trög fisk även när höstkylan slagit till. Skitkul helt enkelt.
                  Okej tack! Kollade på ''klämma dropshot'' och som jag förstår drar man linan högst upp på den här lilla metall saken så att linan sitter fast, räcker det eller ska man klämma till med en tång eller något?

Kommentera

Ursprungligen postat av OscarD Visa inlägg
                    Okej tack! Kollade på ''klämma dropshot'' och som jag förstår drar man linan högst upp på den här lilla metall saken så att linan sitter fast, räcker det eller ska man klämma till med en tång eller något?
                    Exakt. När du drar upp linan i klämman kilas den fast där. Tång behövs inte. Därför är det så lätt att flytta ett dropshotsänke längs linan och på så vis ändra vilket djup jiggen fiskar på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04