Daiwa luna 253L /300L eller daiwa lexa 300hl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa luna 253L /300L eller daiwa lexa 300hl

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa luna 253L /300L eller daiwa lexa 300hl

dags för ny rulle rubriken får tala för sig! läst en drös med trådar men kände mig ändå manad att öppna den här tråden! tack på förhand!

Alla 3 rullar är bra beror vad du själv gillar & tänkt att ha det till .

Luna 300 är grym om man ska slänga stora beten typ tailar
    Luna 253 är också grym men kanske ett bättre alternativa om man inte har så stor händer .

Lexan 300HL skulle jag ta om det var till jerk pga den högra utväxlingen

Kommentera

ja alltså det är till jerk jag ska ha det! har varit så osöker just för att så många säger att lunan är en galet bra jerkrulle
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Alla 3 rullar är bra beror vad du själv gillar & tänkt att ha det till .

Luna 300 är grym om man ska slänga stora beten typ tailar
      Luna 253 är också grym men kanske ett bättre alternativa om man inte har så stor händer .

Lexan 300HL skulle jag ta om det var till jerk pga den högra utväxlingen

Kommentera

Precis som tidigare sagts beror det lite på hur stora händer man har och vilken utväxling man vill ha. Alla tre är kanonfina rullar. Sen är ju utväxling inte allt utan det är ju linintag per varv som egentligen är intressant. Kan skilja rätt mkt, även mellan rullar med samma utv. Tror Daiwa har den infon på webbsidan.

Personligen hade jag valt en Lexa för jerkfisket. Mest på grund av att den är så bekväm att greppa. Luna 253 står på min önskelista som nästa rulle för allmänt gäddspinn. Har en Luna 103 idag till lättspinn och de är helt fantastiska. En Luna 300 hade jag sorterat bort på grund av storleken. Men du kan inte gå fel vilken du än väljer

Kommentera

Många jerkar med den lägre utväxlingen så vist går det, men det är betydligt lättare med en högre utväxlingen som på lexan.
          Har hört att japantackle ska ha drev till Lunan så man kan höja utväxlingen

Kommentera

Jag har just nu en amba och tycker inte att det är något problem att gräppa utan det funkar fint, tycker du ändå att lexan är den jag borde välja? Även fast jag nog kommer tycka att daiwa 253:an är
            Skön att greppa också?
            Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
            Precis som tidigare sagts beror det lite på hur stora händer man har och vilken utväxling man vill ha. Alla tre är kanonfina rullar. Sen är ju utväxling inte allt utan det är ju linintag per varv som egentligen är intressant. Kan skilja rätt mkt, även mellan rullar med samma utv. Tror Daiwa har den infon på webbsidan.

Personligen hade jag valt en Lexa för jerkfisket. Mest på grund av att den är så bekväm att greppa. Luna 253 står på min önskelista som nästa rulle för allmänt gäddspinn. Har en Luna 103 idag till lättspinn och de är helt fantastiska. En Luna 300 hade jag sorterat bort på grund av storleken. Men du kan inte gå fel vilken du än väljer

Kommentera

Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inlägg
              Jag har just nu en amba och tycker inte att det är något problem att gräppa utan det funkar fint, tycker du ändå att lexan är den jag borde välja? Även fast jag nog kommer tycka att daiwa 253:an är
              Skön att greppa också?
              Det är ju inte helt lätt Lunan är ju i stort sett byggd för att överleva apokalypsen, och har en betydligt bättre kastbroms än Lexan. Dock har Lexan en väldigt mkt starkare slirbroms än Lunan och mycket högre linintag per vevvarv. Lexan är ju byggd för att funka för Muskyfiske så den viker ju inte ner sig för lite jerkande. Jag tror min rekommendation av Lexan står fast. Det är en superrulle. Fast med mer brukskänsla än Lunans mer sofistikerade stil. Skulle man jämföra med bilar så är väl Lexan en Land Rover Defender och Lunan en Mercedes Geländewagen. Båda håller för allt och får jobbet gjort, men med helt olika stil

Kommentera

Det som talar emot lexan är att den är oprövad och jag har läst lite om hur har det gått för de som har haft rullen ett tag.
                Dessutom, om man öppnar rullen då känns det som att plast finns där man kan ha metall istället.
                Bild:
                Click image for larger version

Name:	SAM_0080.jpg
Views:	1
Size:	40,9 KB
ID:	1769173
                ..
                Click image for larger version

Name:	SAM_0083.jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	1769174

Detta betyder inte att rullen ska inte fungera in vara svenska vatten, men det är lättare att att rekommendera lunan, för att den har bättre historik, helt enkelt. Sen priset är intressant, just nu säljs rätt bra rullar från andra tillverkare till rea priser här hemma ...

Häls /T

Kommentera

Mr T har helt rätt i det han säger, Lexan är nyare och mindre beprövad än Lunan. Sen tror jag absolut att den håller, men den är ju inte fräst ur ett stycke aluminium som Lunan är. Vill man vara helt säker på att grejerna inte rasar så köper man Lunan. Min lilla Luna 103 känns mer solid än i stort sett alla Ambassadeurer jag skruvat på, och det är ändå ett gäng.

Prismässigt ligger Lexan bättre till än Lunan, men som T säger så går det att hitta en Calcutta D till riktigt bra pris. Det är också en riktigt, riktigt bra rulle. Ett alternativ från samma märke kan ju vara en Curado 301E, också en beprövad konstruktion som pallar det mesta. Går säkert att hitta ett bra pris på den med.

Kommentera

Lånar tråden lite nån som vet var man kan få tag på ett större vev hantag till en 201?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 498 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13