Måste vara den snyggaste multin!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste vara den snyggaste multin!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måste vara den snyggaste multin!!!

We sell Japanese fishing tackle to the world wide anglers.

Tyvärr har jag en sjukdom när det gäller fiske, snöar in mig rejält o gräver mig bara djupare o djupare.
    Flugfiskenörd som jag vart/är så optimerar man grejorna o pillar på dom både för fiskets skull samt det mycket viktiga i det hela KÄNSLAN i prylarna.
    Att stå o fiske med grejor som inte känns/ser 100 ut blir inte fisket lika bra o kul som med grejor man ryser av när man bara håller i eller står vid vattnet med men inte ett måste för att kunna fiska bra.

Lägger gärna ner lite mer pengar på finare grejor o njuter av dom både under fisket o annars med.
    Som flugfiskare har jag lagt ner många slantar o timmar på mina grejor samt kast/fiske tekniken och ångrar inte inte ett dugg så här efteråt.

Nu har jag fått barn o kommer inte att åka på Norge eller längre flugfiske resor så då har jag gått tillbaka till abborfisket som jag har 5-10min fiske från hemdörren.
    Fiska abborre med multi är ju bland det roligaste som finns samt utmaning!!!
    Nörd som jag är så tränar jag på att kasta med multin på gräsmattan o vid vattnet. För mig handlar det inte bara om att få iväg betet utan tränar på kast som skipping, flipping, pitching m.m. SJUKT KUL!!!
    Otrolig känsla o njutning att lära sig nya kast o få mera kontroll för varje gång man tränar.
    Fiskade/kastade igår efter ca 2veckors uppehåll o det som jag tränat på hade sjunkit in o var som i en dröm att kasta, blev fisk också
    Fiskar i ett litet biflöde med buskar,träd m.m. krånligt att kasta men det är sanslöst kul att se hur man utvecklas.
    Stod en 14årig grabb o fiskade. Han kom fram till mig, frågade: är det inte svårt att kasta sådär, ser fett coolt ut när du snurrar med spöt o kastar.

Så till allt detta blir det automatiskt att jag kommer vilja optimera o köpa finare/bättre grejor med tiden och detta gör ju hobbyn allt roligare.
    Vänner tycker att jag e lite tokig men sån är jag

Calcutta Conquest blir nog en rulle som inhandlas i framtiden för vackrare rulle har jag ännu inte hittat.

Finns det fler "nördar" här inne?

Tar emot att säga de men den är fin, jag är mer insnöad på runda ambassadeur rullar Fast jag spelar nog i 2:a-3:e divisionen jämfört mot vissa andra här på forumet
    Finns ett antal multirullnördar på detta forum, både japanska tvålkoppar, Abu's tvålkoppar, runda multirullar och svensk ingenjörs konst och ingen är speciellt överens när man frågar efter den bästa multirullen

Kommentera

Det finns många trådar om det redan.

Jag har lämnat kaffekvarnsträsket för längesen och det verkar som att japanerna springer ifrån de flesta rulltillverkare just nu och i förarsättet sitter Daiwa och Shimano.

Men det var inte alltid så. För typ 10 år sedan jag var övertygad att en röd amba 5000 tillsammans med 2500 var oslagbara. Jag var helt övertygad om att bättre rullar fanns inte då, så lite kunde jag då. Jag visste knappast vad shimano var för att börja med, förutom att det namnet står på mina cykelväxlar såklart. Nu, när jag har breddat min kunskap om multirullar, vet jag att det är inte så längre. Shimano dominerar rullmarknaden sedan några år tillbaka och varje år sedan dess ligger de i topp när det gäller försäljning i USA (andra siffror har jag inte) och detta gör att de får in mkt mkt pengar för att utveckla nya produkter, förutom att detta ger de resurser för att kunna testa sina nya produkter ordentlig innan de släpper ut till kunderna och på så sett minimera barnsjukdomar på sina rullar. Det är klart att det inte kom som en överraskning om att Shimano "äger" en ganska stor del av cykelmarknaden oxå. Man kan säga så här: köper man en shimano premium rulle, då får man som jänkarna brukar säga: "most bang for the bucks". De mest exklusiva fiskerullarna jag har sett tillverkas av Daiwa.

För närvarande fiskar jag bara med Shimanos runda rullar och jag är mer än nöjd. Till vardags är det Conquest (TE GT) och Calcutta D som gäller och ibland , när det behövs, då tar jag fram min TE DC. Jag har postat en bild på några av dem i barnmorskans tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...usiastprylar!/

Det är värt att nämnda att jag har hjälpt de flesta av mina kompisar på fiskeklubben med sina rullar och att jag har haft tillgång till många coola rullar hittills och jag har kunnat fiskat med de oxå. Det allra viktigaste är inte vad det står på sidan av rullen , utan att man är nöjd med den.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-07-26, 13:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
        http://www.plat.co.jp/english/bass/s...onquest100.htm

Japp, här har du en rullnörd!

Ang rullen som du tycker är vacker.....ja, det ligger ju i betraktarens öga.
        För min egen del så finns det snyggare!

Här är en gammal tråd som har många fina rullbilder.....ja ren rullporr med andra ord!

Kommentera

.... du menar antikrullporrtråden! hehe, kunde inte låta bli!
          Där finns många bra bilder på klassiska rullar faktiskt!
          //T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-07-26, 13:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
            http://www.plat.co.jp/english/bass/s...onquest100.htm

Tyvärr har jag en sjukdom när det gäller fiske, snöar in mig rejält o gräver mig bara djupare o djupare.
            Flugfiskenörd som jag vart/är så optimerar man grejorna o pillar på dom både för fiskets skull samt det mycket viktiga i det hela KÄNSLAN i prylarna.
            Att stå o fiske med grejor som inte känns/ser 100 ut blir inte fisket lika bra o kul som med grejor man ryser av när man bara håller i eller står vid vattnet med men inte ett måste för att kunna fiska bra.

Lägger gärna ner lite mer pengar på finare grejor o njuter av dom både under fisket o annars med.
            Som flugfiskare har jag lagt ner många slantar o timmar på mina grejor samt kast/fiske tekniken och ångrar inte inte ett dugg så här efteråt.

Nu har jag fått barn o kommer inte att åka på Norge eller längre flugfiske resor så då har jag gått tillbaka till abborfisket som jag har 5-10min fiske från hemdörren.
            Fiska abborre med multi är ju bland det roligaste som finns samt utmaning!!!
            Nörd som jag är så tränar jag på att kasta med multin på gräsmattan o vid vattnet. För mig handlar det inte bara om att få iväg betet utan tränar på kast som skipping, flipping, pitching m.m. SJUKT KUL!!!
            Otrolig känsla o njutning att lära sig nya kast o få mera kontroll för varje gång man tränar.
            Fiskade/kastade igår efter ca 2veckors uppehåll o det som jag tränat på hade sjunkit in o var som i en dröm att kasta, blev fisk också
            Fiskar i ett litet biflöde med buskar,träd m.m. krånligt att kasta men det är sanslöst kul att se hur man utvecklas.
            Stod en 14årig grabb o fiskade. Han kom fram till mig, frågade: är det inte svårt att kasta sådär, ser fett coolt ut när du snurrar med spöt o kastar.

Så till allt detta blir det automatiskt att jag kommer vilja optimera o köpa finare/bättre grejor med tiden och detta gör ju hobbyn allt roligare.
            Vänner tycker att jag e lite tokig men sån är jag

Calcutta Conquest blir nog en rulle som inhandlas i framtiden för vackrare rulle har jag ännu inte hittat.

....har nu i 2veckor kört med min CQ 51:a som jag fick av mig själv i 50-årspresent och jag kan garantera dig att du inte kommer att bli besviken om du väljer en sådan.....

Eftersom den hade lite konkurrens av en Shimano Scorpion XT1001 så fick den börja på ett RST/LF Tailchaser Light spö och där den fick kasta allt ifrån 4-tummare med 15-g skalle, 35-g Atom och Utö till 47-grams Salmo Slider....grymma kastlängder

Kände direkt att rullen, trots att tanken var att den i första hand var tänkt till abborre jiggning, kunde bli en allvarlig konkurrent till mina nuvarande multisar som används till HÖ-fiske....och då snackar vi inte om att ersätta vilka rullar som helst (...Calais DC 201 och Calcutta DC 201...)..

Den senaste veckan har Scorpionen fått ge plats till CQ 51:an på ett vinrött 8-fots RST/LF Suncaster Light -24 g när jag matat 2,5 o 3,0 tums Relaxjiggar med 7 resp 10 g skallar ute på Abborregrundet ..... Och jag kan säga att den förutom att den i kombination med just det spöt är en fröjd att vila ögat på även gör jobbet med bravur.....

Hade i förmiddags förmånen att ha min gudfar och gamle fiskementor morbror P med i båten....och han var minst sagt förundrad över hur det var möjligt att jag hela tiden kastade upp emot 3 ggr så långt med mina 7 grammare som han gjorde med sin gamla Ambassadeur när han kastade med 18-grams Reflex-spinnare....

/S
            Senast ändrad av Silverbågen; 2013-07-26, 14:03.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              .... du menar antikrullporrtråden! hehe, kunde inte låta bli!
              Där finns många bra bilder på klassiska rullar faktiskt!
              //T
              He,he...din kommentar var inte helt oväntad T
              Antikrullporr är en rätt bra benämning!
              ....men det är ändå porr, det kan jag inte säga om en del typer av multirullar

Kommentera

Jag säger om den rullen som bonden sa om kärringen sin: Ja, snygg är du inte men du är ändamålsenlig!

... och det är väl det senare man får hoppas att rullar med pungbråck är.
                Senast ändrad av BeBest; 2013-07-26, 19:17.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Av någon anledning har jag aldrig tyckt att guldrullar (oavsett design) är snygga... Spelar ingen roll om det är haspel, multi eller centrepin.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Vilken Calcutta o storlek föreslår ni? Gärna en Conquest
                    Skall använda den till. Abborre o gös lite större jiggar med 15-25gr skalle, havsöring upp till ca 30gr beten m.m

Går det att fiska med samma multi beten från ca 5-6gr upp till 30gr ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13