SG Bigpike / Okuma EVH - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Bigpike / Okuma EVH

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
    Kan ju vara så att okuma spöt är klassat efter jänkarnas sett att se på det, mellan vilka vikter spöt kastar bäst medans SG gör som européerna brukaroch klassar spöt efter hur mkt du kan kasta med det.
    Daniel förklarar det ganska bra här ovan vilket också stämmer.

Själv har jag dängt tunga beten med det utan problem, dock aldrig så tunga som 300g. Ett sådant bete har jag inte... Beroende på rulle har jag även kastat med så lätta drag som 40g utan några större problem. Precis som du säger så hittar du nog inte en klinga som är bättre för den pengen. Dessutom fungerar det klockrent till trolling om man har ett gäng

Kommentera

Nu tillför jag inte något vettigt till tråden egentligen men tänkte bara reflektera över klassningen på extra heavy varianten av Okuman. Jag har det spöt som jag använder till beten som är upp till hektot tyngre än magnum-bullar så det hamnar på dryga 300gr. Spöt kastar det relativt enkelt och man skulle kunna kasta lite tyngre än så men då lär man börja vara försiktig.
      Som jämförelse så har jag även en av Bulldawg-tillverkarnas egna spön, minns inte namnet på det nu men det är 8fot och klassat till ca 220gr. Den kastar magnum-bullar fint men ladda med 50gr till och man är rädd för att knäcka spöt.

Summan av detta är att enligt mig är spöna inte varken under eller överklassade utan kastvikten verkar stämma ganska bra.

Kommentera

Jag tänker inte tillföra något heller egentligen utan tänkte bara höra vad ni kastar med evx heavy(2-8oz) varianten? och vad ni tycker maxgräns är utan det känns för klent?
        Jag har ett själv men har inte provat med beten tyngre än 100g än så länge.

Kommentera

Kastar man Doubledawg magnums med ett big pike måntro?
          Jag har för mig att en D-D Mag väger runt 260gram eller lite över det.
          Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
            Kastar man Doubledawg magnums med ett big pike måntro?
            Jag har för mig att en D-D Mag väger runt 260gram eller lite över det.
            dem väger väl över 300gr om du väger själv sen att det står 280g är en annan femma

Kommentera

Jag har ett bulldawg hall of fame 8,3fot 2-10oz. Går kasta pounders med det ganska bra om man vill. Kändes inte som att man behövde vara orolig för att knäcka spöt.
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebwantsfish Visa inlägg
                dem väger väl över 300gr om du väger själv sen att det står 280g är en annan femma
                280gram vid vägning med digitalvågen.

Då var krokarna inräknade.

Går nästan o då bara nästan att kasta även dessa med mitt Lip Stick 2-6oz

Undrade därför vad Big Pike klingan säger om den vikten.
                Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                  Jag tänker inte tillföra något heller egentligen utan tänkte bara höra vad ni kastar med evx heavy(2-8oz) varianten? och vad ni tycker maxgräns är utan det känns för klent?
                  Jag har ett själv men har inte provat med beten tyngre än 100g än så länge.
                  Samma här. Va inne på att det va kul med ett spö som kan kasta lite tunga häftiga beten, men det slutar ändå med att jag står & harvar shadjigg på 100g. Hur upplever du beten runt 100g på detta spö?

Jag har haft för vana att alltid köra ett jerkspö med multi & ett kraftigare haspelspö när jag kör gäddspinn. Ett tag tog jerkfisket över helt & jag ruttnade mer & mer på haspel. Spinnspön är en därför en ganska ny företeelse för mig & bigpiken är det första längre spinnspö jag haft. Så jag har inte mycket att jämföra med, men har ändå känslan av att det finns många spön som skulle vara mer optimerade för 100 g shadjigg. Har tittat på Bft Roots 9, Grim Reaper 9, Edge 8.6, ett par olika st Croix & LF-spön. Men ju mer jag läser på, ju mer förvirrad blir jag. Det här va lite off-topic, men är ändå tacksam för tips på det ultimata spinnspöt för shadjigg på 100g.

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                    Jag har ett bulldawg hall of fame 8,3fot 2-10oz. Går kasta pounders med det ganska bra om man vill. Kändes inte som att man behövde vara orolig för att knäcka spöt.
                    Hardcore du va då

Pounders orkar ju ingen fiska en längre tid ;D
                    Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
                      Hardcore du va då

Pounders orkar ju ingen fiska en längre tid ;D
                      Hehe nej inte jag heller. Var mest bara för att testa hur tungt det fick att kasta med spöt.
                      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      277 576 visningar
                      0 gillar