Oklarheter i spöbeskrivningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oklarheter i spöbeskrivningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oklarheter i spöbeskrivningar

Ibland har jag lite problem att förstå vad folk menar med deras beskrivningar ang. vilket spö man ska ha för vad.

Ofta läser jag t.ex. om att spöt ska vara styvt - menar man då att ryggraden ska vara ganska lång, dvs att spöt har toppaktion? Eller kan det vara vilken aktion som helst, bara att kastvikten är så pass hög att spöt är för "hård" för beten att böja spöt när man jiggar/twitchar/... (alltså överdrivet t.ex. en 5g-jigg eller wobbler på ett 20-70g spö)?
    Eller ska det betyda att spöt ska vara "fast action", alltså att det snabbt återgår till ursprungspositionen, igen oberoende av topp- eller helaktionen?

Samma med styva toppar - styvare genom högre kastvikt, eller genom snabbare klinga?

Och vad menas med stumma spön? Stum = den "säger inte mycket", saknar alltså känsla och ger inte vidare vibrationer (typ jiggfiskarens död)?

Kanske gör du det mer komplicerat än du behöver. Om det står att ett spö ska vara styvt så kan ju det räcka som beskrivning eftersom man, på det sätt du själv skriver, kan uppnå styvhet i ett spö på olika sätt. Vilket sätt är kanske inte det viktiga alla gånger utan just att det är "styvt". Du kanske gillar spön med helaktion och väljer då ett spö med högre kastvikt för att uppnå kriteriet, en annan väljer istället ett med toppaktion men med lägre kastvikt.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Man beskriver egentligen två parametrar, dels kastvikt det vill säga hur styvt spöt är, och aktion det vill säga hur spöt böjer sig.
      Aktionen brukar man beskriva antingen som hastighet, snabb, medel, långsam, eller som var spöt böjer sig, topp medium parabolisk, samma sak olika namn. Ett snabbt spö har alltså toppaktion, och ett långsamt spö paraboliskaktion. Sen har olika tillverkare lite olika uppfattningar om både kastvikt och aktion.

Om man tar två spön med samma kastvikt men olika aktion, så kommer det långsammare spöt att böja sig längre ner i klingan men fortfarande kasta lika "bra" klara att hantera lika stora vikter/fiskar som det snabba spöt.

Snabba spön överför rörelser bättre till betet, men å andra sidan så är de lättare för en fisk att slå sig loss då spöt dämpar fiskens rörelser sämre. Snabba spön lämpar sig bra för tekniker då man själv måste ge rörelse till betet, jerk/twitch och fiske med gummibeten då man måste sätta stenhårda mothugg, ett snabbt spö flyttar mer lina med samma rörelse, medan ett långsammare spö fungerar bättre för "traditionellt" fiske med till exempel vobblers och spinnare då man mer bara vevar in grejerna, och det är lättare att kroka fisken och man inte behöver hålla på och överföra en massa rörelser till betet.

Kommentera

Är det där med snabb/långsam action verkligen samma sak som var spöt böjer sig?
        Jag trodde att det berodde mest på materialet, hur fibrarna ligger etc., alltså att det kan finnas spö med toppaktion som är allt annat än snabbt (t.ex. glasfibertopp som bara hänger ner överdrivet sagt, bra nappindikator men dåligt i att styra betet) och helaktionsspö som är snabba.

På engelska är det ju också olika begrepp, fast/slow action som beskriver snabbheten, fast/slow taper som handlar om var spöt böjer sig och power som motsvarar kastvikten. Korrigera mig om jag har blandat ihop någonting igen.

Men du skulle alltså säga att styv/inte styv handlar om kastvikten, inte om hur snabb blanken är (hur snabb den vill återgå till rak position)?

Kommentera

Mycket bra tråd! Ska suga åt mig rejält av den information som kommer fram här. Har oxå jättesvårt att orientera mig bland dessa begrepp, trots att jag fiskat otroligt med timmar i många år & haft en jävla massa spön. Jag hittar knappt ett spö på marknaden idag som inte marknadsförs som "snabbt" av dess tillverkare. Detta helt oberoende av aktion & material. Förstår mig på aktion, kastvikt & skillnaden i klassning mellan amerikanska & europeiska spön (nyss fått den saken förklarad här på forumet), men i övrigt har jag riktigt svårt att orientera mig i spödjungeln...

Kommentera

Kan du vara så snäll och länka till tråden där denna Amerika-Europa-skillnaden förklarades? Visste hittills inte ens om någon skillnad där... Eller menar du just aCtion vs aKtion?

Kommentera

Att jänkarna klassar kastvikt på sina spön utifrån mellan vilka vikter spöt funkar bäst. I Europa klassar man utifrån hur mycket spöt som mest pallar att skjuta iväg. Här är tråden: http://www.fiskesnack.com/forum/show...pike-Okuma-EVH

Kommentera

Här är en ganska bra guide som går igenom olika parametrar vid spöval. Nu är den skriven av Tacklewarehouse och därför optimerad för utrustning för bassfiske. Men den går helt klart att applicera på alla typer av spön.

Kommentera

Det där med spön är en djungel. Tar man sedan med testkurva och angivelser för lintjocklek så får man nog snart låsas in i ett rum med mjuka väggar.

Vad är ett styvt spö egentligen?
                  Jag anser att detta inte har med kastvikt att göra. Där spelar snarare aktionen en större roll.

Låt mig ta ett exempel på två spön jag har:
                  Barbelspö 1,75 lbs - ett starkt spö med toppig progressiv helaktion.
                  Avonspö 1,25 lbs - ett klenare spö med toppig helaktion.
                  Gissa vilket som är styvare (när man kastar)? Avonspöt!

Skulle jag få för mig att använda spöna till spinnfiske med drag så böjer sig barbelspöt i en djupare båge.

Kanhända är jag off-topic om vi bara ska avhandla spön till spinnfiske. Jag tror dock att mina grubblerier är applicerbara på alla spötyper.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Absolut, spelar ju egentligen ingen roll vad som hänger från toppet, temat handlar nog mest om fysik.

Själv kommer mina funderingar från jiggspö-sidan där några säger att man ska ha styv men känslig topp, samtidigt vill de flesta oftast ha toppaktion enligt det jag läste. Och därför började jag undra vad som menas med styv då. Om jag vill jigga med 15g-beten och har ett spö med 5-20g kastvikt, då måste jag antagligen ha en väldigt snabb aktion om toppet inte ska böja sig med varje vevtag eller spölyft (det är så jag förstod det där med "styv" iaf), medan om jag kastar samma betet med ett spö av 100-200g kastvikt så kan det antagligen vara långsammaste helaktionsspö i landet och den skulle inte röra sig en centimeter.

I början handlade det alltså mest om frågan om man borde använda beten som ligger nära undre gränsen av kastvikten för att uppnå styvheten, eller om det är snabbheten som är avgörande och betesvikten ligger i mitten av intervallet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13