Drop shot med multi. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drop shot med multi.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drop shot med multi.

Ni som kör drop shot med multi, vilket/vilka spön använder ni?
    Svårt att hitta DS spön för multi.

Själv kör jag med Fenwick Elite smallmouth 6'10fot 1/8-5/8 oz (3.5-17.5gr) för lättare DS Och är super skönt o nöjd med den sen har jag ett Dragon spö, pro selection med-heavy x-fast 14-35gr 7,6fot till tyngre DS då jag kör med 20-30gr sänken.
    Toppen är inte lika känsligt som i ett "riktigt" DS spö men hittar inte DS spön för multi som klarar lite högre vikter.
    Spöt funkar absolut men skulle vilja testa nått annat o kunna jämföra hur mycket annorlunda känslan skulle bli med ett "riktigt" DS spö om det ens blir det med så tunga sänken.

DS spönä är en fluga, jag har haft ett rigtigt DS spö för multi en gång i tiden , men jag sålde det, för att man kunde inte använda det till någonting annat.
    Jag tycker att vilka som helst spön, som är någorlunda lätta och med bra känsla fungerar för det.

//T

Kommentera

Tonyex, funkar inte ett dropshotspö alldeles utmärkt till lättare jiggfiske?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det funkar också alldeles utmärkt åt andra hållet. Dvs att fiska DS med spön avsedda för lättare jiggfiske...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Tonyex, funkar inte ett dropshotspö alldeles utmärkt till lättare jiggfiske?
          Jodå, det borde det göra, men det gjorde inte för mig. Anledningen till det är att jag gillar spön som kan svara mkt fortare när man gör mothugg och som ska kasta något bättre. Dessa egenskaper saknas när man väljer ett renodlat DS spö. Däremot ett så kallad jiggspö eller "bassspö" med snabb aktion fungerar alldeles utmärk oxå och som dessutom kan användas till andra fiskemetoder som lättare jerkfiske t. ex.. Men men "Herr som fiskar hur mkt som helst", det kanske fungerar för dig hur bra som helst och det är hel ok att ha olika uppfattningar. Fast jag tror att du syftar i första hand på DS haspelspön, vi multifiskare brukar vilja ha lite mer kraft i klingan...tror jag.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-08-25, 12:19.

Kommentera

Dessa egenskaper saknas när man väljer ett renodlat DS spö.
            Jag håller med om att DS spö inte är något att lägga pengar på, dom är värdelösa till allt utom att böja sig och den funktionen klarar jag mig bättre utan om jag ska kontrollera en jigg.

Själv kör jag med ett enligt vissa för styvt spö Orenji -40 gr men det passar mig, jiggen rör sig ungefär lika mycket som spötoppen och det utan fördröjning, det ger bättre kontroll och bättre känsla samt förmåga att göra mothugg om det behövs.

Kommentera

Jag kör med ett Gunki Kaze ihop med en Curado 51E till Dropshot efter Abborre och tycker det funkar fint
              Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 790 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13