Shimano Cardiff 100 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Cardiff 100

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Jo Fogeljazz, jag har verkligen tittat på många sådana mindre runda rullar under en längre tid och min lista såg ut ungefär så här då:

1) Calcutta CQ 50 DC
    2) Calcutta CQ 50 S
    3) Cardiff 50 DC
    4) Köpa en avail spole till min "vanliga" CQ 51
    5) Kolla på daiwa lp rullar som klarar 5g galant och som klarar saltvatten.

Till slut kom jag fram att för att fiska med lätta beten här hemma, då behöver man inte så avancerade rullar.
    Det lätta fisket här hemma kan man bedriva med andra beten än jänkarna/japanerna och dessa beten är som sagt minst lika effektiva och som dessutom väger mer än 5g alla gånger, så jag beslutade att inte ta hem några sådana rullar just då och lägga pengarna på "annat"; så jag är lite inne på vad SB syftade på i hans inlägg.

Det är klart att det vore kul att kunna äga en sådan fin fiskerulle någon gång!

Häls /T
    Håller helt med dig, T! Här hemma är det ju väldigt sällan, för att inte säga aldrig som vi fiskar oviktade senkos, maskjiggar, super-mini wobblers etc. Våra "riktigt lätta" beten ligger ju, precis som Silverbågen säger, runt 5-10g. Och då finns det ju ett flertal rullar som klarar det galant, med eller utan extra massage.

Det enda jag kan tänka mig kan bli ett litet problem är små, flytande wobblers. Men har man dessa som en väldigt viktig del i sitt fiske, så kanske man gör bäst i att titta på en haspelutrustning för dessa. Även om det smärtar mig att säga det. Men en rulle som hanterar så lätta beten klarar inte 15-20grams beten speciellt bra. Har t.o.m. hör att åf i Japan inte rekommenderar kunderna att använda superlätta multirullar som t.ex. Daiwa Presso till beten över 10-12g.

Men det är jäkligt fina rullar, och habegäret finns där. Hur onödigt och dyrt det än må vara

Kommentera

Efter att ha läst alla inlägg och kollat igenom boxarna så visade sig att det lättaste betet jag har är en spinnare på 7 gram och jiggar(utan skallar). Spöt jag hade tänkt använda är nån 8 fotare av nåt slag. Det jag tänkte använda rullen till är abborrjiggning öringsfiske med en släng av lätt gäddfiske. Så tycker ni att cardiffen borde funka bra med dom förutsättningarna beskrivda
      Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

Så tycker ni att cardiffen borde funka bra med dom förutsättningarna beskrivda
        '

Det är stor skillnad mellan funka och va optimalt, jag förstår inte varför du ska ha just den rullen, det finns många rullar även i våra butiker som funkar, skaffar du ett ordentligt spö funkar dom bra också.

Om du vill ha något optimalt är det en helt annan sak och helt andra priser, då tycker jag du ska leta upp ett optimalt spö också så du får riktigt kul...
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-09-02, 16:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          '

Det är stor skillnad mellan funka och va optimalt, jag förstår inte varför du ska ha just den rullen, det finns många rullar även i våra butiker som funkar, skaffar du ett ordentligt spö funkar dom bra också.

Om du vill ha något optimalt är det en helt annan sak och helt andra priser, då tycker jag du ska leta upp ett optimalt spö också så du får riktigt kul...
          Det är mest så att den ska köpas i USA och då helst i nån fiskeaffär i sacramento, och jag hittade just den rullen till ett bra pris i en butik där. Men om någon kan rekomendera en rulle för det fiske som jag beskrivit för upp till 200$ så kan jag bredda mina vyer.
          Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

Det är mest så att den ska köpas i USA och då helst i nån fiskeaffär i sacramento
            Varför måste den köpas i USA ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Varför måste den köpas i USA ?
              Den måste inte köpas i USA men har släkt som ska dit, och eftersom allt i princip är billigare så vill jag passa på

Kommentera

Vad får du ge för den ?

Jag tycker inte det är knepigt att hitta den för lite över 100 USD på nätet.

Kommentera

För 1500 kr får du hem en Shimano Scorpion XT1001 från Japan.....motsvarande rulle hette tidigare Shimano Curado 51E och numera Chronarch 51E om den skall köpas i staterna. Priset på den senare är på TackleWarehouse 199,99 dollar.....har du tur kanske du kan hitta den i butik till kampanjpris....

Jag har i sommar jiggfiskat abborre med min Scorpion XT1001 och tycker den är kanon för beten ner till runt 10 g....därunder väljer jag hellre haspel

Förutom borrarna så har det även blivit ett antal bonusgäddor med ett par 4-kilos som störst och det har rullen inga bekymmer med så mot bakgrund av ditt förtydligande så kan Curado/Chronarch 51E säker vara ett alternativ som matchar din kravspec väl.

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    För 1500 kr får du hem en Shimano Scorpion XT1001 från Japan.....motsvarande rulle hette tidigare Shimano Curado 51E och numera Chronarch 51E om den skall köpas i staterna. Priset på den senare är på TackleWarehouse 199,99 dollar.....har du tur kanske du kan hitta den i butik till kampanjpris....

Jag har i sommar jiggfiskat abborre med min Scorpion XT1001 och tycker den är kanon för beten ner till runt 10 g....därunder väljer jag hellre haspel

Förutom borrarna så har det även blivit ett antal bonusgäddor med ett par 4-kilos som störst och det har rullen inga bekymmer med så mot bakgrund av ditt förtydligande så kan Curado/Chronarch 51E säker vara ett alternativ som matchar din kravspec väl.

/S
                    Skulle säga exakt samma sak, men Herr S hann före...så +1

Kommentera

Ganska intressant, 5 sekunder innan jag kollade till tråden kollade jag på 51 chronarch. Kanske blir en sån

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 537 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13