Jag är sugen på rullen och har släkt på väg till USA som kan köpa den, och nu till frågan. Klarar rullen av att kasta beten från 5-20 gram bra??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano Cardiff 100
Collapse
X
-
Kullagergrossisten.se har vettiga lager för ca 50-60kr styck + frakt. Helt ok, men inga värstinggrejer för riktigt lätt spinnfiske.Ursprungligen postat av Abborr mannen Visa inläggDom bra lagren, hur mycket måste man minst lägga för att få ett bra par med lager
Mitt tips är att plocka hem lager från USA eller Japan, betydligt vassare lager och bra priser.
Boca Bearings från USA är erkänt bra, finns massor av bassfiskare som svär vid deras Orange Seal-modell och som inte kan tänka sig att använda nåt annat. Orange Seals går på ca $30 för två + frakt.
Hedgehog Studios i Japan gör också fina lager, de ligger lite mer i framkant av utvecklingen känns det som. Jag har en beställning på väg därifrån just nu. Förr ditt ändamål så är det nog AIR och AIR BFS (Bait Finesse Special) som är mest lämpliga av Hedgehogs modeller. Hedgehogs modeller ligger på mellan $15-$40 för 2 + frakt.Senast ändrad av Fogeljazz; 2013-09-02, 10:23.
Kommentera
-
Men tror du att cardiffen med typ boca kullager klarar av att kasta 5gr bra.Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inläggKullagergrossisten.se har vettiga lager för ca 50-60kr styck + frakt. Helt ok, men inga värstinggrejer för riktigt lätt spinnfiske.
Mitt tips är att plocka hem lager från USA eller Japan, betydligt vassare lager och bra priser.
Boca Bearings från USA är erkänt bra, finns massor av bassfiskare som svär vid deras Orange Seal-modell och som inte kan tänka sig att använda nåt annat. Orange Seals går på ca $30 för två + frakt.
Hedgehog Studios i Japan gör också fina lager, de ligger lite mer i framkant av utvecklingen känns det som. Jag har en beställning på väg därifrån just nu. Förr ditt ändamål så är det nog AIR och AIR BFS (Bait Finesse System) som är mest lämpliga av Hedgehogs modeller. Hedgehogs modeller ligger på mellan $15-$40 för 2 + frakt.Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk
Kommentera
-
Klurig fråga, det beror rätt mkt på spöt också även om det går att "fuska" lite med spöt om du har en tillräckligt vass rulle.Ursprungligen postat av Abborr mannen Visa inläggMen tror du att cardiffen med typ boca kullager klarar av att kasta 5gr bra.
Vilket spö ska den sitta på? Sen är ju frågan hur man definierar bra ganska relevant. Fiskar du från båt och tycker att 15-20m kastlängd är fullt tillräckligt, eller ska du fiska från land och nå-ut-den-där-extra-metern-till-aborrgrynnan?
Btw, vilka beten ska du fiska med? Stor skillnad på en 5gr kompakt liten spinnare eller jigg och en 5gr flytande wobbler
Kommentera
-
Handen på hjärtat Love....hur ofta kastar du 5-grams beten?
Som jag skrev i en av dina tidigare trådar....en 2,5 tums Relaxjigg med 7g skalle väger 12 g
Skall du regelbundet kasta 5-grams spinnare så tycker jag att du skall plocka fram ditt ul haspelkit....det kommer att slå alla japanska entusiastmultisar ....även om det faktiskt finns multisar som "klarar" att kasta 5 g så slår din lilla Exage dom på fingrarna alla dar i veckan om du vill ha ett problemfritt fiske med bra kastlängder
Håller du dig däremot i huvudsak över 10 g så blir det mer en smakfråga om vad det får kosta, vad man föredrar, ergonomi och hur viktigt man tycker det är med kastlängd....
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2013-09-02, 12:02.
Kommentera
-
Vad är det för fel med en curado 51E, för nästan samma pengar?
Vill man kasta såpass lätta beten, då fungerar en lp rulle mist lika bra. Förvisso, det byggs lp rullar idag som klarar att kasta vadsomhelst.
En cardiff 100 är inte en sådan fiskerulle man kallar för finess rulle och det beror på rullens design och komponenter. Vill man kasta under 10g och ha en rund rulle, då är det bästa alternativet är att satsa lite mer pengar på det. Sen kommer frågan nummer två: Är det värt?
Frågan är om du verkligen behöver kasta 5g? I så fall måste du satsa lite pengar på att ha ett bra spö oxå.
Lyssna på Rosa Pantern ( Pegu78) han har koll. Vi har pratat om just cardiff rullar under många år.
//TSenast ändrad av tonyex; 2013-09-02, 12:28.
Kommentera
-
Jo Fogeljazz, jag har verkligen tittat på många sådana mindre runda rullar under en längre tid och min lista såg ut ungefär så här då:
1) Calcutta CQ 50 DC
2) Calcutta CQ 50 S
3) Cardiff 50 DC
4) Köpa en avail spole till min "vanliga" CQ 51
5) Kolla på daiwa lp rullar som klarar 5g galant och som klarar saltvatten.
Till slut kom jag fram att för att fiska med lätta beten här hemma, då behöver man inte så avancerade rullar.
Det lätta fisket här hemma kan man bedriva med andra beten än jänkarna/japanerna och dessa beten är som sagt minst lika effektiva och som dessutom väger mer än 5g alla gånger, så jag beslutade att inte ta hem några sådana rullar just då och lägga pengarna på "annat"; så jag är lite inne på vad SB syftade på i hans inlägg.
Det är klart att det vore kul att kunna äga en sådan fin fiskerulle någon gång!
Häls /T
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
279 281 visningar