Jag har definitivt inga invändningar mot Old Firehands resonemang. Självklart kan lodet skadas av spikar där spänningen blir högre än det tål. En fråga är bara hur stora spänningsvariationer det kan röra sig om. Eagle/Lowrance-lod har en arbetsspänning mellan tio och 17 volt och det finns så vitt jag vet lod som klarar ännu större variationer. Kan motorns generator ge spikar med ännu högre spänning?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod batteri
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggJag har definitivt inga invändningar mot Old Firehands resonemang. Självklart kan lodet skadas av spikar där spänningen blir högre än det tål. En fråga är bara hur stora spänningsvariationer det kan röra sig om. Eagle/Lowrance-lod har en arbetsspänning mellan tio och 17 volt och det finns så vitt jag vet lod som klarar ännu större variationer. Kan motorns generator ge spikar med ännu högre spänning?
Hej Stefan Olzon;
Om utombordsmotorn saknar inbyggd spänningsregulator och som du som fabrikat ovan nämner att ett Eagle/Lowrance-ekolod är kopplat till motors startbatteri, då bör du vara beredd på att utombordsmotorn kan bränna ekolodets slutsteg. Utombordsmotorns startbatteri fungerar också normalt som spänningsutjämnare ända tills batteriet är helt fulladdat.
Om dagens Lowrance ekolod är konstruerade för upp till 17 volts spänning känner jag inte till. Däremot vet jag att Lowrance ekolod åren 1974 - 1993 var dimensionerade för 10,5 - 15,0 VDC. Detta känner jag till eftersom LEF Sport & Marinprodukter AB, där jag var försäljningsansvarig, var svensk generalagent för Lowrance ekolod på den tiden ...
Du kan jämföra batteriets kapacitans med vattenvolymen i en hink. När hinken är full rinner vattnet över kanten! När batteriet är fulladdat går tillförd spänning och medföljande strömstyrka rakt ut i inkopplad elektronik.
Saknar din utombordsmotor spänningsregulator och ditt ekolod inte är konstruerat för att tåla den spänning som kan uppstå vid utombordsmotorns maximala varvtal, då är risken stor att du vid för hög spänning får byta ut slutransistor eller hela slutsteget i ekolodet.
Ju mer du vet om ekolod .... därför Lowrance ombord!
Old Firehand
Kommentera
-
Jag har redan ett ekolod inkopplat i min båt som går på startbatteriet.
Jag tänkte skaffa ett ekolod för att ha på en portabel givare längre fram i båten när vi är fler som vertikalar.
Kan jag koppla även det till startbatteriet och bara ha en snabbkoppling till detta så det blir smidigt de gångerna det ska användas?
Kommentera
-
Hej TamTam;Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggHej Firehand, tror att idag har grejorna inbyggda över (regulator) samt polaritetsskydd på strömkablarna, dock är din varning inte fel på äldre grejor
Tack för påpekandet ...
I de flesta ekolod för fast montage i bygel eller i panel finns en diod inmonterad som skydd mot felvänd polaritet. Hos portabla ekolod med dubbla 6-volts batterier som här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ... få man ofta montera skyddsdioden själv innanför minuskabeln....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Haha Firehand, såna där bildgallerier får du inte lägga ut...... de kommer tro det är fotomontage av något slag! mvhUrsprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej TamTam;
Tack för påpekandet ...
I de flesta ekolod för fast montage i bygel eller i panel finns en diod inmonterad som skydd mot felvänd polaritet. Hos portabla ekolod med dubbla 6-volts batterier som här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ... få man ofta montera skyddsdioden själv innanför minuskabeln....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.comI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Skarvar....Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inläggFått hem mitt ekolod nu iaf! Och bara rent spontant sådär så känns strömkabeln en aning kort! Om det nu är så att den är för kort vad fanken gör man då? Kan va så att jag inbillar mig dock
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 978 visningar