Ekolod batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har definitivt inga invändningar mot Old Firehands resonemang. Självklart kan lodet skadas av spikar där spänningen blir högre än det tål. En fråga är bara hur stora spänningsvariationer det kan röra sig om. Eagle/Lowrance-lod har en arbetsspänning mellan tio och 17 volt och det finns så vitt jag vet lod som klarar ännu större variationer. Kan motorns generator ge spikar med ännu högre spänning?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Jag har definitivt inga invändningar mot Old Firehands resonemang. Självklart kan lodet skadas av spikar där spänningen blir högre än det tål. En fråga är bara hur stora spänningsvariationer det kan röra sig om. Eagle/Lowrance-lod har en arbetsspänning mellan tio och 17 volt och det finns så vitt jag vet lod som klarar ännu större variationer. Kan motorns generator ge spikar med ännu högre spänning?

Hej Stefan Olzon;

Om utombordsmotorn saknar inbyggd spänningsregulator och som du som fabrikat ovan nämner att ett Eagle/Lowrance-ekolod är kopplat till motors startbatteri, då bör du vara beredd på att utombordsmotorn kan bränna ekolodets slutsteg. Utombordsmotorns startbatteri fungerar också normalt som spänningsutjämnare ända tills batteriet är helt fulladdat.

Om dagens Lowrance ekolod är konstruerade för upp till 17 volts spänning känner jag inte till. Däremot vet jag att Lowrance ekolod åren 1974 - 1993 var dimensionerade för 10,5 - 15,0 VDC. Detta känner jag till eftersom LEF Sport & Marinprodukter AB, där jag var försäljningsansvarig, var svensk generalagent för Lowrance ekolod på den tiden ...

Du kan jämföra batteriets kapacitans med vattenvolymen i en hink. När hinken är full rinner vattnet över kanten! När batteriet är fulladdat går tillförd spänning och medföljande strömstyrka rakt ut i inkopplad elektronik.

Saknar din utombordsmotor spänningsregulator och ditt ekolod inte är konstruerat för att tåla den spänning som kan uppstå vid utombordsmotorns maximala varvtal, då är risken stor att du vid för hög spänning får byta ut slutransistor eller hela slutsteget i ekolodet.

Ju mer du vet om ekolod .... därför Lowrance ombord!

Old Firehand

Kommentera

Jag har redan ett ekolod inkopplat i min båt som går på startbatteriet.
        Jag tänkte skaffa ett ekolod för att ha på en portabel givare längre fram i båten när vi är fler som vertikalar.
        Kan jag koppla även det till startbatteriet och bara ha en snabbkoppling till detta så det blir smidigt de gångerna det ska användas?

Kommentera

Hej Firehand, tror att idag har grejorna inbyggda över (regulator) samt polaritetsskydd på strömkablarna, dock är din varning inte fel på äldre grejor
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Hej Firehand, tror att idag har grejorna inbyggda över (regulator) samt polaritetsskydd på strömkablarna, dock är din varning inte fel på äldre grejor
            Hej TamTam;

Tack för påpekandet ...

I de flesta ekolod för fast montage i bygel eller i panel finns en diod inmonterad som skydd mot felvänd polaritet. Hos portabla ekolod med dubbla 6-volts batterier som här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ... få man ofta montera skyddsdioden själv innanför minuskabeln....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Fått hem mitt ekolod nu iaf! Och bara rent spontant sådär så känns strömkabeln en aning kort! Om det nu är så att den är för kort vad fanken gör man då? Kan va så att jag inbillar mig dock

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej TamTam;

Tack för påpekandet ...

I de flesta ekolod för fast montage i bygel eller i panel finns en diod inmonterad som skydd mot felvänd polaritet. Hos portabla ekolod med dubbla 6-volts batterier som här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ... få man ofta montera skyddsdioden själv innanför minuskabeln....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                Haha Firehand, såna där bildgallerier får du inte lägga ut...... de kommer tro det är fotomontage av något slag! mvh
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inlägg
                  Fått hem mitt ekolod nu iaf! Och bara rent spontant sådär så känns strömkabeln en aning kort! Om det nu är så att den är för kort vad fanken gör man då? Kan va så att jag inbillar mig dock
                  Skarvar....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  273 978 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist