Klassning Shimanospön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning Shimanospön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klassning Shimanospön

Kan man säga något generellt om klassningen på Shimanos spön?

Jag letar efter ett spö för grundvattenfiske i Öresund. För att kunna ta del av Shimanos enorma utbud så får man titta utanför landets gränser (en liten bieffekt är ju att man inte behöver gräva så djupt i plånboken...).
    Jag har fått en hel del bra svar av kunniga forummedlemmar, men nya funderingar dök upp igår...

De flesta spön är ju klassade med en kastvikt Xg-XXg etc. När jag tittar på några varianter av Shimano Wild Romance så har de två klassningar. En för Casting (5-40g) och en för Jigging (10-80g).

Är detta något speciellt för dessa spö, eller är det något man generellt kan säga om spön att klassningen kan bedömas olika för olika tekniker ("drag" vs. Jigg)?

dom syftar på att fiska med en kniv pirk med jigging, då du bara släpper rakt ner. det har inget att göra med kasta silikon jiggar

Kommentera

Mm, jag insåg det sen. Tyvärr...

Kommentera

Jag letar efter ett spö för grundvattenfiske i Öresund
        Shimano har ibland bokstavskombinationer jag inte förstår ex. Beastmaster, dom flesta spö där som står XH är -100 gr sedan dyker det upp ett 8 fots XH som är klassat -150 gr vilket borde va det perfekta spöet för dig om du kan hitta ett.

Dom står med i listorna över beastmaster spö så någon borde ha ett.

Om du vill ha ett lite längre billigare 120 gr 9 fot finns Shimano Nevex Powergame -120 gr vilket även det borde passa dig fint.

OBS om du ska jigga torsk i sundet är ett jiggspö något som absolut inte funkar.

Kommentera

Jag vill absolut inte gå över 8', helst inte över 7'.
          Beastmaster CX 210XHP <120g eller <150g känns väl som det om ligger närmast till hands.

Vengeance Slim Boat 7, 6' 6-12lb kommer jag nog att köpa ett iallafall. Det kan ju inte vara tråkigare än 12-20lb-varianten som är riktigt kul att dra 2-3kilostorskar på men då pratar vi pilkfiske på sommaren.

Sen kanske Sea Bass 210 MH 10-50g kan var något för makrillfisket i sundet? Eller?

Kommentera

Jag vill absolut inte gå över 8', helst inte över 7'.
            Bara du klarar av att kasta underhandskast skapliga längder funkar dom.

Angående makrill så fungerar säkert 50gr spö från land, men ska du ut med båtarna kan du lika bra köra med samma spö som till resten, du behöver pilkar eller drag i samma viktklass som torsken för att komma ner till fisken.

Kommentera

Nu går jag mot de flesta rekommendationer och väljer ett 7- fots triggerspö med kastvikt 20-70g.
              Funkar det inte så finner jag nog alltid ett annat användningsområde för det. (Nämn bara inte de grönslemmiga varelser som halva forumet verkar älska att fiska efter )
              Då får det bli ett 120g eller 150g haspelspö istället.

I en del trådar om grundvatten i Öresund så verkar en del klara sig alldeles utmärkt med jerkspön. Så jag provar

Sen får vi se vilken rulle som blir lämplig. Det blir en vänstervevad iom att det inte är ett havsspö med nåt främre grepp att tala om. För att hålla hela setet smidigt så hade en 201 känts lämplig och det har jag två st så där behöver jag inte stressa fram nåt.

Jag ska iallafall beställa färdiga EVA-grepp att ersätta korken med.

Kompletteras sedan detta med ett 6-12 lb båtspö med en 300- rulle så har jag tre ganska skilda set för lättare havsfiske.

Kommentera

Kompletteras sedan detta med ett 6-12 lb båtspö med en 300- rulle så har jag tre ganska skilda set för lättare havsfiske.
                Jag börjar misstänka att du samlar spö för att öppna en egen affär

Köp ett riktigt bra spö istället för många sämre, det blir både bättre,billigare och roligare i slutändan.

Kommentera

Haha, jo man skulle nästan kunna tro det. Men med Beastmaster har jag hittat spön som jag verkligen gillar. Det har gått via Catana och ett antal olika längder på Beastmaster, men nu vet jag (nog) vad jag söker

Och 1 RIKTIGT bra (läs dyrare) spö ersätter väl knappast flera olika när det kommer till användningsområden, hur bra det än är. Det KAN naturligtvis göra det, men jag tvivlar på att det blir roligare.

Och för mig är Beastmasterspöna bra. Jag gillar dem skarpt. Har inget behov av att lägga mer per spö för att uppnå det jag uppskattar.

Fem set i garderoben är väl knappast många heller? Låt vara att det ska bli sju...

Kommentera

Fem set i garderoben är väl knappast många heller? Låt vara att det ska bli sju.
                    Jag behöver 2 spö för att täcka båtfisket ett St-Croix -3oz trigger 2 delat och ett Daiwa GrandWave tvådelat -150 gr.

Att jag sedan har 7 Multi och 2 Haspelrullar till dom två spöna är väl ganska normalt ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 948 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13