Öppen dialog angående gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öppen dialog angående gäddspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öppen dialog angående gäddspö

Hej alla,

Har fiskat ett par pass med mitt Abu Veritas och det spöet har verkligen vuxit på mig.

Nu är det som så att jag kommer ta en fiskeresa nästa år för de stora bamse gäddorna (förhoppningsvis)

Kommer då att använda tyngre jigg än vanligt och undrar lite vad den samlade expertisen hade sagt om ett ABU Volaltile 3/4 - 4 Oz (ca 21-113 gram) de har ju musky serien med, fast den var ganska löjlig med vikterna.

Och ska man se på spöna så har de oftast mer ryggrad än så, tänkte para den med en revo toros.

Tror ni detta kunnat bli en fin combo för tyngre gäddfiske ?

Har ni andra förslag ?

Ska dock vara spinn och från ABU då jag gillar det upplägget.
    Senast ändrad av RullTrassel; 2013-09-27, 10:18. Anledning: Förtydligande

Snackar du Toro NaCl lär det framförallt bli en riktigt snygg combo med den blå klingan och de blå detaljerna på rullen. Kanske en blå Power Pro S8S lina också så är du hemma.

Kommentera

Jag har ett Volatile 8' Heavy 3/4-4oz som jag ganska nyligen fått hem från staterna. Har bara hunnit testfiska det lite, men än så länge känns det väldigt bra. Har gått precis den resan du pratar om, kommer från ett Veritas som jag är toknöjd med och letade efter nåt liknande fast grövre. Och det stämmer rätt bra in på Volatile-serien. Liknar Veritas i mångt och mycket, men Volatile 8' Heavy är såklart betydligt tyngre i totalvikt än Veritas-modellerna. Det är enligt ABU extra tjockt i klingans väggar och designat för kustfiske i Kalifornien. Men det känns ändå förhållandevis välbalanserat. Sen har det ett Fuji ECS-rullfäste istället för det exposed blank-fästet som Veritas har.

En annan likhet är att det är precis lika underklassat (med våra mått) som Veritas. Mitt 3/4-4oz ska klara 21-112g. Jag skulle snarare säga ca 40-150g. Har kastat 6" Relax med 10g skalle upp till Alien Eel, stora tailar etc och det hanterar det med lätthet. Men att det skulle hantera 21g som klassningen säger känns långsökt. Har iofs inte provat, men jag kan testa imorrn och återkomma.

Summa summarum, det verkar vara ett kanonspö, lättkastat med mycket tryck i klingan, och det blir garanterat en grym combo med en Toro.
      Senast ändrad av Fogeljazz; 2013-09-21, 16:26.

Kommentera

Fogeljazz låter som spöet för mig, samt att du gjort den resan jag funderar på.

Var beställde du klingan ifrån och vad landade totalen på med momms osv ? Har ett ABU fantasista Shiro med står klassat som 8-35 men ikke Den kan utan problem sula iväg tyngre jigg än så. Vet att många vertikalar med detta spö men det fungerar nästan som ett lättvikts jerk spö

Att den var tyngre förstod jag nästan, men kommer kännas så mycket lättare än det jag använder idag

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
          Fogeljazz låter som spöet för mig, samt att du gjort den resan jag funderar på.

Var beställde du klingan ifrån och vad landade totalen på med momms osv ? Har ett ABU fantasista Shiro med står klassat som 8-35 men ikke Den kan utan problem sula iväg tyngre jigg än så. Vet att många vertikalar med detta spö men det fungerar nästan som ett lättvikts jerk spö

Att den var tyngre förstod jag nästan, men kommer kännas så mycket lättare än det jag använder idag
          Jag beställde från Tacklewarehouse. Bra och snabb service. Tull och moms blir ca 27% på totalt ordervärde inkl frakten.

Testade att kasta en 4" swimbait med 10gr skalle med Volatile 8' Heavy. Det borde vägt ca 20-25g. Funkade faktiskt bättre än vad jag trodde. Men det hänger nog lite på rullen också, min Daiwa Luna 103 med kullager från Hedgehog hade inga problem att kasta det betet. Men spöt hjälpte ju inte direkt till, så resultaten varierar säkert ordentligt beroende på vilken rulle man använder.

Kommentera

Tänkte bumpa denna med frågan, vad tror folket om Shimano Calcutta i jämförelse mot Abus Revo Toro Nacl ?

Fick höra att shimanon var fantastisk ... att någon annan hade fått byta sin abu 4 ggr ... låter mindre tryggt.

Ös gärna på med förslag för storgäddan, kastvikt 150g isch

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
              Tänkte bumpa denna med frågan, vad tror folket om Shimano Calcutta i jämförelse mot Abus Revo Toro Nacl ?

Fick höra att shimanon var fantastisk ... att någon annan hade fått byta sin abu 4 ggr ... låter mindre tryggt.

Ös gärna på med förslag för storgäddan, kastvikt 150g isch
              Calcutta D då eller? Det är alltid lite svårt att jämföra en rund rulle med lågprofilare men Calcutta D är definintivt tystare än nacl. Rullarna kastar likvärdigt. Mycket hänger på vad gillar och tror på själv. Personligen gillar jag verkligen mina revos, jag har 3st olika. Men jag har även en Calcutta D för lättjerk.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                Calcutta D då eller? Det är alltid lite svårt att jämföra en rund rulle med lågprofilare men Calcutta D är definintivt tystare än nacl. Rullarna kastar likvärdigt. Mycket hänger på vad gillar och tror på själv. Personligen gillar jag verkligen mina revos, jag har 3st olika. Men jag har även en Calcutta D för lättjerk.
                Calcutta D jupp jupp, jo jämförelsen blir kanske inte riktigt rättvis.

Själv är jag ett jättefan av Abu, har flera rullar från dem samt en rund och en låg

Kändes mer som att Calcuttan var stabilare på något vänster. Jag är fortfarande såld på Revo Torro Nacl med volatile spöet, funderar på om det varit lämpligt som ett jerkset efter min resa för stor gädda.

Samtidigt vill jag inte snöa in på Abu om jag kan få bättre prylar till samma pengar.

Kommentera

Det kommer ju finnas kraft i grejerna så det räcker, men frågan är om man vill jerka med ett 8' spö? Volatile musky varianterna finns från 7'9-8'6.

Kommentera

Så långt tänkte jag aldrig att spöet var för långt för att jerka med

Usch vad jobbigt detta känns nu, kanske ska vänta och se vad som erbjuds inför nästa säsong ... samt allt som de börjar rea ut nu när det blir kallt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 449 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13