Calcutta conquest, calcutta D, Ambassadeur mörrum ZX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta conquest, calcutta D, Ambassadeur mörrum ZX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Du måste öppna din 201D och göra det som behövs (grynning förklarade det) , någonstans runt 20-25g beroende på spöt ska inte CQ 51 hänga med. Jag har samma rullar, så jag vet.

Det verkar som att din Cutta 201TEDC behöver översyn oxå, den ska kunna kasta minst 15 till 20 meter längre ( jag skojar inte) än din Chronarch 201e, med samma lina och spöt och under samma väderförhållanden.

Du "behöver tunna in" lite dessa rullar. Jag tolkar det du skriver som att du har uppgraderat en 2500 med avail prylar och har på den c-vikter av bly istället för bakelit och mek bromsen är hårt åtdragen.

Så , med andra ord, dina rullar skriker "Relese me" varje gång du kastar med dom! Hjälp de på vägen!

Häls //T
    Ni har nog rätt i att det måste skruvas för att åtminstone ge rullen en chans.

När det gäller jämförelsen mellan Chronarchen och TEDC:n haltar nog den lite eftersom det sitter olika typ av lina på rullarna...0,20 någonting Sufix 832 på TEDC:n och 0,25 mono på Chronarchen ....den senare kan också ev vara uppskrämd med keramhybrider enligt säljaren.....

När det gäller bromsinställningar så kör jag med en vikt aktiverad på Chronarch:en och på TEDC:n ett snäpp från MIN.....så det där med "Please release me!!!" Förstår jag inte riktigt när det gäller de rullarna iaf..... Möjligen när det gäller 201 D

...... kastlängderna för de rullarna är jag inte det minsta bekymrad....räcker mer än väl till.....endast lite positivt överraskad av Chronarchens performance som fn i alla fall vida överstiger 201D

(...det där med Avail förstod jag inte...)

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      När det gäller jämförelsen mellan Chronarchen och TEDC:n haltar nog den lite eftersom det sitter olika typ av lina på rullarna...0,20 någonting Sufix 832 på TEDC:n och 0,25 mono på Chronarchen ....den senare kan också ev vara uppskrämd med keramhybrider enligt säljaren.....
      ...
      När det gäller bromsinställningar så kör jag med en vikt aktiverad på Chronarch:en och på TEDC:n ett snäpp från MIN.....så det där med "Please release me!!!"
      Det var bättre än vad jag trodde! Men jag anar att någonting inte står rätt till ändå, typ acetonbad för spollager osv. Du behöver lite hjälp, så se till att boka tid hos "shimanorulldoktorn".

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      (...det där med Avail förstod jag inte...)
      Det är ungefär son en ny Porsche 911 som inte åker fortare än 150 km/n, när man trycker ner plattan i mattan.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Du måste öppna din 201D och göra det som behövs (grynning förklarade det) , någonstans runt 20-25g beroende på spöt ska inte CQ 51 hänga med. Jag har samma rullar, så jag vet.

Jag vill inte göra dig besviken, men jag tror att för havsöringsfiske med beten runt 15-30g ska calcuttor TE, CQ och D i storlek 100 fungera bättre än 200 storleken. Din 201 TEDC ( som motsvarar en 100 rulle lin-kapacitetsmässigt ) ska äga de alla.

Det verkar som att din Cutta 201TEDC behöver översyn oxå, den ska kunna kasta minst 15 till 20 meter längre ( jag skojar inte) än din Chronarch 201e, med samma lina och spöt och under samma väderförhållanden.

Du "behöver tunna in" lite dessa rullar. Jag tolkar det du skriver som att du har uppgraderat en 2500 med avail prylar och har på den c-vikter av bly istället för bakelit och mek bromsen är hårt åtdragen.

Så , med andra ord, dina rullar skriker "Relese me" varje gång du kastar med dom! Hjälp de på vägen!

Häls //T
        Tyckte också att 201D inte kastade så värst bra, inte alls i närheten av min Chronarch101D7
        Har spiderwire invisi braid 0,12 på 101 o 0,14 på 201.
        Har inte öppnat o justerat c-vikterna men ska öppna rullen o fixa det, hur många vikter ska vara aktiverade för betesvikter mellan 20-30gr?

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
          Tyckte också att 201D inte kastade så värst bra, inte alls i närheten av min Chronarch101D7
          Har inte öppnat o justerat c-vikterna men ska öppna rullen o fixa det, hur många vikter ska vara aktiverade för betesvikter mellan 20-30gr?
          Jag testade min 201 D idag och jag hade två c-vikter aktiva vid tillfället, kastade med 20g. Kastlängderna var helt ok med tanke på att jag har 0,28 påspolat...
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Kan återkoppla att jag skruvade upp min 201D och avaktiverade 2 av de 3 som var aktiverade.

Efter detta blev det markant skillnad i kastlängd när jag körde med 30 g Vicke på ett 10-40 g Shimano Beastmaster.

Har därefter även fiskat med 10 cm Salmo Slider på 46 g och 6 resp 4-tums Relax med 10 g skalle med bra kastlängder och utan problem med overruns.

Så mitt svar till Storborre är att nöja sig med en bromsvikt aktiverad.

/S
            Senast ändrad av Silverbågen; 2013-11-27, 20:17.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
              Precis som grynning skriver 2 st bör vara ok och ganska "safe". Jag tror att jag har två st aktiverad på min oxå, jag kan inte dubbelkolla det för att den fiskerulle är på landet just nu. Min hade 3 st aktiverade från fabriken har jag för mig och det går att ha 1 st aktiverad om man drar åt mek. bromsen lite grann.

På bilden visas hur man gör det.
              Click image for larger version

Name:	20131126_155753-1.jpg
Views:	2
Size:	761,1 KB
ID:	1771107

//T

PS: SB hann lite före mig.
              Senast ändrad av tonyex; 2013-11-27, 20:27.

Kommentera

Blir att skruva med rullen idag

Tackar för snabba svar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                273 949 visningar