Dragask fjällfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dragask fjällfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dragask fjällfiske

Jag tänkte sätta ihop en liten draglåda i present till en kille som inte har fiskat på 10 år men nu skall upp till fjällen nästa sommare för lite fjällfiske. Skulle behöva lite feedback. Kommer inkludera 2-3 spinnare, 5-6 wobblers och kanske ett skeddrag. Jag är stort fan av Rapala så wobblerna kommer troligtvis begränsa sig till dessa samt kanske någon Salmo Hornet.

Fisket kommer alltså vara fjällfiske i bäckar, mindre älvar och fjällsjöar med chans att fånga öring, röding, harr (och i undantagsfall Lax).

Fördel också om dragen kan användas hemmavid för t.ex. abborre.

Jag har hittils tagit lite av det jag har hemma oöppnat och fått ihop följande.

- Rapala F-9 GFR (En GFR Rapala är ett absolut måste för fjällfiske enligt mig, kanske hade en TE-7 (GFRY) varit att föredra men denna hade jag som nämnt hemma)
    - Rapala CD-7 HT (Ett sjunkande alternativ i bra lax/öring färg)
    - Rapala F-7 S (Klassisk rapala i naturlig färg som omväxling)
    - Rapala MFR-3 eller ULC i GFR (Har båda hemma, ganska likvärdiga miniwobblers)

Vad mer för wobblers? Troligtvis blir det också en Salmo Hornet (4F) men vilken färg? En Team Esko känns ju också som given och samtidigt skulle jag gärna ha en ledad variant, troligen en J-7.

Spinnare kommer jag satsa på mina egna favoriter, d.v.s. klassiska Vibrax och Lotto. Färgtips mottages här.

Sen ett skeddrag kanske? Kommer i så fall satsa på något klassiskt som t.ex. en mindre Toby eller varför inte en Lill-öring? Färger?

I strömmande vatten ,när jag spinnfiskar, till fjälls så sitter det nästan alltid på en Mepps Aglia Decoree (storlek 1) koppar med röda prickar, den brukar alltid leverera.

Annars så kan man variera flytande Rapala vobbler med någon liten Nils master Invincible (8 cm), de går lite djupare och har levererat minst lika bra som flytande rapala. Har en gammal trotjänare i papegoja som brukar få följa med, men man kan ju ta en mer traditionell "fjällfiskefärg" om man vill, vet inte om det är färgen eller bara ett ovanligt bra exemplar av den Nissen.

7g Toby är ju bra om man behöver kasta lite längre, tycker koppar eller silver känns som de givna färgerna.

Nya X-rap är inte fel, kastar mycket bättre än gamla flytande, och verkar fiska bra den med.
    Senast ändrad av lideri; 2013-10-25, 13:08.

Kommentera

Tack för tips. Har faktiskt två Invincible 8 cm liggande. En i just nämnda Papegojfärgen och en i FRHF tror jag färgen heter på Rapala-språk iallafall. D.v.s. röd med silver"flakes" på. Slänger nog in nån av dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 823 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04