Ska ta bort lindningen helt och undersöka skadan mer noggrant när jag hämtat spöt ikväll. Hoppas den är kort, så kanske det räcker att kapa bort en bit, fixa en ny förstärkning utvändigt och slipa ner hanen lite så att honan kommer på ordentligt, få leta upp skutmått och undersöka hur den där spigoten egentligen fungerar,,.,..,...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trasig spigottholk, vad göra?
Collapse
X
-
ABU Service hade för många år sen kontakt med en kille som lagade spön. Eftersom jag inte sett skadan kan jag heller inte se om det är möjligt att laga den med fullgod känsla och hållbarhet men....prata med dem, kolla om de inte har kontakt med killen fortfarande. Kommer tyvärr inte ihåg namnet...men fick numret utav dem.
Fick kontakt via dem och privatpersonen svarvade till en mässlingshylsa till spöets yttre dimension och spöt behöll både aktion och bra känsla utan att tulla för mycket på utseendet, f ö ett D.A.M 12 fots Salmon Ace....
Lycka till.
Kommentera
-
Tack för tipset. Fanns i mina tankar att låta grabben svarva till en hylsa som förstärkning, titan hade ju varit fint, men det har de väl inte liggande på en vanlig mekanisk verkstad kanske.......mässing, eller möjligen en tunn rostfri hylsa kanske..... ska undersöka skadan ordentligt först.....Ursprungligen postat av Stubben Visa inläggABU Service hade för många år sen kontakt med en kille som lagade spön. Eftersom jag inte sett skadan kan jag heller inte se om det är möjligt att laga den med fullgod känsla och hållbarhet men....prata med dem, kolla om de inte har kontakt med killen fortfarande. Kommer tyvärr inte ihåg namnet...men fick numret utav dem.
Fick kontakt via dem och privatpersonen svarvade till en mässlingshylsa till spöets yttre dimension och spöt behöll både aktion och bra känsla utan att tulla för mycket på utseendet, f ö ett D.A.M 12 fots Salmon Ace....
Lycka till.
Kommentera
-
Tänk bara på att inte låta hylsan bli mycket längre än den del av hanen som kommer in i hondelen. Spöts aktion kan då bli lidande. Det kan bildas en s.k. flat spot där spöt blir extremt styvt. I värsta fall kan spöt gå av just där vid kast eller drillning.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Hylsan är ungefär 45 mm lång, det skiljer inte många mm mot hur långt spiggen sticker in, så det borde funka.....men tackar för tipset iaf. Det är ju lite skillnad mot hur spöna funkade "förr i tiden". När vi byggde spön på "fria aktiviter" i skolan var ju alla holkar långa och av nån blank legering. Inget snack om hur de förstörde aktionen då..........
Kommentera
-
Körde epoxi, långsamtorkande, från Fiskeshopen i Karlshamn. Ser ut att funka fint. Smetade ett tunt lager på hylsan också för att säkert slippa alla typer av oxidering. Återstår att slipa till och lacka, alternativt linda och lacka.......får se vad jag väljer......
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
277 343 visningar