Enkelkrok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelkrok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkelkrok?

På mina öringdrag har jag för det mesta enkelkrok. Den krokar lika ofta som trekroken och den krokar nästan alltid bättre. Dessutom underlättar det när man ska returnera fisk. Enkelkrok känns sportsligare på något vis. I helgen tog jag en fin gädda på en Vicke med enkelkrok. Kroken satt hur bra som helst längst fram i underkäken (vilket bidrog till att jag kunde landa fisken trots att wobblern var knuten direkt i nylonlinan. Nu blev gäddan middag men hade jag valt att släppa den tillbaka så hade jag inte ens behövt använda tång för avkrokningen. Varför, undrar jag, är alla gäddrag utrustade med så många trekrokar som det finns plats för? Jiggar med enkelkrok fungerar ju suveränt så varför skulle inte enkelkrok duga på skeddrag, spinnare och wobblers? Och de wobblers som till äventyrs kräver en massa trekrokar kan man ju välja bort. Med en vass enkelkrok klarar med krokningen även med mjukt spö och lång lina. Det krävs inte att man rycker för allt vad man är värd med stumlina och styvt spö för att driva in krokarna. För de som konsekvent kör C&R borde ju trekrok vara en absolut no-no. Även för abborrspinnet borde enkelkrok fungera väl så bra.

Är det någon som redan gått över till att bara fiska med enkelkrok och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Inte testat så mycket enkelkrok, men det du skriver låter tänkvärt. Dessutom anser jag att om fisket är ett konsekvent C&R så borde ju även hullingen vara big no-no. Har egentligen aldrig förstått varför spinnbeten alltid försetts med trekrok, medan det traditionella metet och flugfisket klarar sig med enkelkrok, liksom upphängarna vid havsfiske.

Kommentera

Jag har kört mycket enkelkrok på spinnare och skeddrag och tappar inte fisk men det blir ju lite enklare att sätta tebax.
      Detta vid öring och aborrfiske och även kustfiske efter t.ex makrill och näbbgädda.

Det är väl några gäddor som rätat ut kroken,visat röva och simmat iväg däremot

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
        Jag har kört mycket enkelkrok på spinnare och skeddrag och tappar inte fisk men det blir ju lite enklare att sätta tebax.
        Detta vid öring och aborrfiske och även kustfiske efter t.ex makrill och näbbgädda.

Det är väl några gäddor som rätat ut kroken,visat röva och simmat iväg däremot
        Att gäddorna rärtat ut kroken beror väl knappast på att det var en enkelkrok utan på att den var för klen (eller att du drillade fisken för hårt)? Det finns ju enkelkrokar man kan fånga haj med.

Kommentera

Ja så är det ju - nackdelen med enkelkrokar krokar är att man riskerar och tappa bifångster av gädda,stor öring eller feta regnbågar vid jakt på annat.

Jag har kört så för och kunna återutsätta öring lätt

Jag har inte hängt på stabila enkelkrokar utan kört en tredjedel(knipsat i nödfall) eller hängt på nått passande
          Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Att gäddorna rärtat ut kroken beror väl knappast på att det var en enkelkrok utan på att den var för klen (eller att du drillade fisken för hårt)? Det finns ju enkelkrokar man kan fånga haj med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
            Ja så är det ju - nackdelen med enkelkrokar krokar är att man riskerar och tappa bifångster av gädda,stor öring eller feta regnbågar vid jakt på annat.

Jag har kört så för och kunna återutsätta öring lätt

Jag har inte hängt på stabila enkelkrokar utan kört en tredjedel(knipsat i nödfall) eller hängt på nått passande
            Jag kör enkelkrok av delvis samma anledning men har satsat på bra krokar (Owner). Jämfört med de trekrokar som brukar vara standard på dragen är enkelkroken några nummer större och, antar jag, starkare. Det är ju väldigt varierande kvalitet på de krokar som är fabriksmonterade på dragen. En fördel med enkelkrok är att det är enklare att ha koll på att kroken är vass och oskadd.

Kommentera

http://www.happyangler.se/sv/tillbeh...rdrag/p/25580/ Denna använder jag.

Kommentera

Det kan också sitta ganska stora trekrokar på små spinnare...

Jag var en gång o sög abborre men det var en omöjlig dag - på med enkelkrok och röd tråd runt så fick jag iaf en hög med hyfsade tusenbröder till stekpannan.

Kommentera

Bumpar, vilken storlek använder ni till spinnare/skeddrag osv? Kan 4/0 passa ordinarie skeddrag eller ska man kliva upp större?

Kommentera

Har ett par skeddrag som ja satt enkelkrok modell större på o en curly tail jigg. Krokar utmärkt. Sen fastnar de mindre skräp oxå o bottennappen blir inte lika hårda.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 896 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13