På mina öringdrag har jag för det mesta enkelkrok. Den krokar lika ofta som trekroken och den krokar nästan alltid bättre. Dessutom underlättar det när man ska returnera fisk. Enkelkrok känns sportsligare på något vis. I helgen tog jag en fin gädda på en Vicke med enkelkrok. Kroken satt hur bra som helst längst fram i underkäken (vilket bidrog till att jag kunde landa fisken trots att wobblern var knuten direkt i nylonlinan. Nu blev gäddan middag men hade jag valt att släppa den tillbaka så hade jag inte ens behövt använda tång för avkrokningen. Varför, undrar jag, är alla gäddrag utrustade med så många trekrokar som det finns plats för? Jiggar med enkelkrok fungerar ju suveränt så varför skulle inte enkelkrok duga på skeddrag, spinnare och wobblers? Och de wobblers som till äventyrs kräver en massa trekrokar kan man ju välja bort. Med en vass enkelkrok klarar med krokningen även med mjukt spö och lång lina. Det krävs inte att man rycker för allt vad man är värd med stumlina och styvt spö för att driva in krokarna. För de som konsekvent kör C&R borde ju trekrok vara en absolut no-no. Även för abborrspinnet borde enkelkrok fungera väl så bra.
Är det någon som redan gått över till att bara fiska med enkelkrok och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Är det någon som redan gått över till att bara fiska med enkelkrok och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Kommentera