Tips på bra resespö / teleskopspö ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra resespö / teleskopspö ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är ute efter ett litet smidigt teleskop-spö, vad tror expertisen om dessa spön jag hittat? 6 fot

Har tänkt användas runt trånga mindre tjärnar på skogen, har redan ett tredelat Vendetta 8fot men ids inte plocka isär vid varje flytt genom busk och sly.

Kommentera

Jag är ute efter ett litet smidigt teleskop-spö,
      Köp i så fall ett billigt glasfiberspö och ev. tejpa fast ringarna med några varv vulktejp så dom inte tar emot något när du fäller ihop spöet, kolfiberklingor är rent skit som knäcks för nästan ingenting.

Kommentera

Ron Thomsson har en del billiga telespön , använder 2.40 och 2.70 och aldrig fått haveri.
        Riktigt vettiga,lätta och billiga spön.

Däremot är spöringarnas fästen intre rostfria men man kan inte få allt.
        Man brukar hitta dom för en 200-250 spänn

Kommentera

jag har shimano catana 8' som jag använder som allroundspö för att enkelt ta med när jag är på vift. Är nöjd med det, har dragit många havsöringar, gäddor, gösar och borrar på det spöt under två år och det verkar hålla än så länge.

Kommentera

Själv hade jag på 70-talet ett fyrameters teleskopmetspö med ringar och har även ägt några telekopiska metspön för toppknuten lina men aldrig något "riktigt" telespö för spnn- eller haspelfiske. Varje gång jag varit nere vid atlant- eller medelhavskusterna har jag fascinerad tittat på sportfiskarna som idkat olika former av surffiske och varje gäng har jag sagt mig själv att nästa gång, då ska jag ha ett spö och en rulle med i bagaget. Men till skott har jag aldrig, trots talrika resor, kommit. Men så hade beten.nu ett 12-fots Shakespeare haspelspö klassat 25-50 gram till salu för 249 spänn och då föll jag till föga. För säkerhets skull beställde jag två sådana.

De verkar helt OK. Väldigt fint korkgrepp där även rullfästet är klätt med "gummikork". Ringarna verkar vara av god kvalitet och bör klara även flätlina (om jag nu skulle få för mig att använda sådan). Det är naturligtvis glest mellan ringarna i toppänden av spöet men det ska säkert funka. Klingan verkar kraftfull men aktionen något egen med en väldigt böjlog topp. För ett allround resespö bedömer jag dock detta vara en fördel och jag tror att det ska gå alldeles utmärkt att kasta även betydligt lättare beten än 25 gram med spöet. Dessutom bör det fungera förträffligt för såväl flöt- som bottenmete.

50 gram som högsta kastvikt är kanske aningen klent för surffiske men för en bekymmerslös semesterdag räcker det nog.

Avser att testa ett av nyförvärven kommande helg men då i svenska vatten. Närmare bestämt någonstans längs den gotländska kusten.

Kommentera

Är det nån extrem form av topactionklinga med den yttersta 1-2 decimetern extremt böjlig och tunn?

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
                Är det nån extrem form av topactionklinga med den yttersta 1-2 decimetern extremt böjlig och tunn?
                Nej, det är ingen quver-tip men den övre sektionen verkar vara väldigt böjlig. Dock verkar hela klingan böja sig under belastning. Med lätta beten tror jag dock att det skulle vara huvudsakligen toppen som jobbar. Vi får se när jag kommer ut och testar.

Kommentera

Kan rapportera att det billiga shakespearespöet fungerar riktigt bra. Jag använde det under ett helt fiskepass när vi var nere på Gotland och det kastade hur bra som helst och var inte, trots längden, tröttande att hantera. Dessvärre blev just det passet ett bompass för min del så drillningsegenskaperna kan jag inte uttala mig om men spöet kommer definitivt att få fler chanser.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Kan rapportera att det billiga shakespearespöet fungerar riktigt bra. Jag använde det under ett helt fiskepass när vi var nere på Gotland och det kastade hur bra som helst och var inte, trots längden, tröttande att hantera. Dessvärre blev just det passet ett bompass för min del så drillningsegenskaperna kan jag inte uttala mig om men spöet kommer definitivt att få fler chanser.
                    Vad heter spöt? Och var hittade du det ?
                    Hur många sektioner ?

Lät precis som vad jag behövde till lite slöfiske från stranden nere i Kroatien.

Peter

Kommentera

Ursprungligen postat av wolw Visa inlägg
                      Vad heter spöt? Och var hittade du det ?
                      Hur många sektioner ?

Lät precis som vad jag behövde till lite slöfiske från stranden nere i Kroatien.

Peter
                      Det var beten.nu som sålde det. Namnet är Shakespeare Point Sander T360. Sex sektioner och klart hanterlig transportlängd, särskilt för en tolvfotare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 630 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13