Flätlinor och slitage - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinor och slitage

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
    I grund och botten så klarar ingen rulle av moderna flätlinor.
    En flätlina har för lite flex, och kommer att sabba drev backspärrar mm.

Om ni hittar någon som klarar linorna, hör av er. Ingen jag har haft överlever mer än 3-4 år.
    Beror väl mycket på vad man utsätter rullen för, det är skillnad mellan att kasta 100g-beten vs havsöringdrag eller andra lätta beten. Och TS ska ju använda långa spön som agerar stötdämpare. Och som jag skrev tidigare så märkte inte jag av någonting när jag fiskade med Fireline i min C4X, men jag kastade iofs sällan beten över 10g. Spöt var ett ABU Crossfire på 9 fot klassat 5-25g. Det enda negativa var att jag till slut knäckte spötoppen när jag försökte lossa ett bottennapp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Beror väl mycket på vad man utsätter rullen för, det är skillnad mellan att kasta 100g-beten vs havsöringdrag eller andra lätta beten. Och TS ska ju använda långa spön som agerar stötdämpare. Och som jag skrev tidigare så märkte inte jag av någonting när jag fiskade med Fireline i min C4X, men jag kastade iofs sällan beten över 10g. Spöt var ett ABU Crossfire på 9 fot klassat 5-25g. Det enda negativa var att jag till slut knäckte spötoppen när jag försökte lossa ett bottennapp.
      Hej Kai Anttila;

Det är nog tyvärr det vanligaste sättet att knäcka spön både idag och igår! Själv håller jag undan spöt och lindar sedan linan en massa varv runt håvskaftet innan jag drar i linan (håvskaftet) för att få loss bottennappet....

Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-10, 08:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Kai Anttila;

Det är nog tyvärr det vanligaste sättet att knäcka spön både idag och igår! Själv håller jag undan spöt och lindar sedan linan en massa varv runt håvskaftet innan jag drar i linan (håvskaftet) för att få loss bottennappet....

Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
        Jo, det är väl så man ska göra(och gör), men det hände på mitten av nittiotalet då flät-och fusionslinor var nytt för mig och dessutom stod jag utvadad en bit i älven och koncentrterade mig på att undvika att plurra istället för att värna spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Jo, det är väl så man ska göra(och gör), men det hände på mitten av nittiotalet då flät-och fusionslinor var nytt för mig och dessutom stod jag utvadad en bit i älven och koncentrterade mig på att undvika att plurra istället för att värna spöt.

Hej Kai Anttila;

Du är bra mycket smartare än jag!

Jag minns sommaren 1961 när jag som gästfiskare var uppe i Laisälven utanför Arjeplog och fiskade Harr och Öring tillsammans med min bänkkamrat på SSTA, Erland Johansson från Arjeplog .... som fortfarande är en av mina bästa vänner och fiskekompisar...

Laisälven, juli 1961: "Jag har vadarstövlar, fiskeväska runt halsen, håv hängande i livremmen runt midjan och spö i handen när jag balanserar på en stock ut till en sten några meter ut i älven. Stocken börjar rulla! Jag ramlar i älven och åker iväg nerströms med fötterna före. Spöt är jag rädd om så det håller jag högt upp i luften när jag far iväg nerströms genom forsen. Cirka 100 meter längre ner i forsen lyckas jag kravla mig upp på en sten. Erland och Gudmar W. försöker ro ut till mig på stenen... men de åker nerströms vid varje försök. Jag får sitta kvar på stenen när de åker hem till Arjeplog för att hämta båtmotorn. Vid tredje försöket kommer de så pass nära med båten att jag kan hoppa ombord... "

Memories!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          275 807 visningar
          0 gillar