Hur många drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många drag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Prylbög !
    Japp! Och kul är det oxå!

Kommentera

Mina funderingar är att banta ner arsenalen till ett tailbete istället för som idag 4 dom fiskar ju på samma sätt allihopa. 1-2 wobblers istället 5-6 olika 1-2 jerkbeten har o te överdrivet många olika idag men flera av dom har liknande egenskaper och kanske 2 olika mjukbeten. Då borde man kunna täcka in behoven ganska bra.
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Har gjort samma sak. Med wobbler gäller 2 färger/djup. Helst ett skrikigt och ett naturfärgat. Mer är väl onödigt i det här fallet!
        Sen kan man ju ha nåt å kasta med. Ett par skeddrag, jerks mm.

Om inte så, spara de mest söndertuggade!
        "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
        Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

En Pig, en Jaraal Healer, en Mctail (trä), en Buster Shallow och en Zonker Flattail. Det är förstafemman och det brukar räcka.
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Frågeställningen är intressant. Vilket ger bäst chans till hugg? Att ha en uppsättning beten som täcker alla tänkbara och otänkbara situationer i alla tillgängliga vikter och färger eller att använda ett mer sparsmakat sortiment? själv har jag naturligtvis åt helskotta för många drag och de allra flesta ligger och skräpar i diverse boxar. När jag ska ut och fiska har jag sällan med mig fler än ett dussin beten och ofta har jag, när jag kommer hem, använt kanske två eller tre av dessa. Skulle jag vara en mer framgångsrik fiskare om jag släpade med mig alla mina drag? Det har jag svårt att föreställa mig.

Nu handlar mitt fiske i stort sett uteslutande om spinn/haspelfiske från land (eller i värsta fall utvadad en bit) och när jag beger mig hemifrån vet jag oftast var jag ska fiska, vad jag ska fiska efter och hur förhållandena är där. Oavsett om det är havsöring, gädda eller abborre som står på menyn så blir det några beprövade favoriter och ibland något spännande nyförvärv som ska testas. om jag ska till ett nytt ställe eller kanske vara borta några dagar och fiska packar jag naturligtvis med mer grejor (men använder sällan fler än annars).

Jag tror benhårt på att man fiskar bättre med beten som man känner och vet hur de går, vilket djup de är på osv. Dessutom har det ju, som alla fiskare vet, stor betydelse att man tror på det man gör och litar på sin utrustning. Säkert finns det öringwobblers som rent objektivt är lika bra som (eller kanske rentav bättre) än Vicke och Gladsax, gäddrag som är lika bra som Utö och abborrspinnare som är lika effektiva som Wipp men med någon av dessa i vattnet vet jag att jag kommer att få hugg bara fisken är där. De få dagar då jag börjar att, närmast i desperation, byta drag ideligen fångar jag sällan någon fisk.

Kommentera

För egen del skulle jag klara mig rätt bra med följande uppsättning:

Gäddlådan:
              1 Buster Jerk sink i nån grön/guld/orange abborre (har suttit på Jerkspöt i 2 säsonger nu)
              2 Westin Jerk sink skitmört resp tånglake
              1 Stormjigg Wildeye Shad strömmingsfärgad
              1 M/G Spinnerbait brun/gul
              Ett gäng 6" Relaxjiggar Blå/Vit o Svart/Chartreuse

Abborrelådan
              Ett gäng 2,5" o 3" Relaxjiggar i 3 färger: blå/vit, vit/gul laminat, röd/Chartreuse flake med 10 resp 15 g skallar
              4 st 7g Reflexspinnare som får hänga med av nostalgiska skäl (var 5 från början och inköptes för 22:50 för snart 40 år sedan)

Havsöringslådan
              1 Egentillverkat bete grå/vit/svart/rosa
              1 30 g Vicke Regbågsfärgad
              1 20 g Vicke samma färg
              1 Rödsvart Sandgrävling (även om den mest bara kommer att ligga i lådan)

Flugasken - Havsöring
              3 st Smörbult
              3 st Naturfärgade Zonkers med konehead

Flugasken - Harr o Öring
              3 st Harörenymfer
              3 st E12or
              3 st Streaking Caddis

Allt annat är egentligen överflödigt....

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tjääna
                Först måste jag säga att "Exxets" upplägg är genialt och förbannat roligt.
                Det är lätt att man lastar alldeles för mycket oavsett vilken art man jagar. Därför tänkte jag välja ett eller två beten per art.
                Havsöring, "jymdgrävling 20gr,färg svart/röd.
                Gädda, Relax 6", färg blå/vit och en Liten Westinjerk,färg skitmört.
                Abborre, Relax 2,5", färg chartreuse/flake med röd rygg och en motorolja med multiflake.
                Jag lovar jag fiskar skjortan av vem som helst med dessa beten.
                Fast det hade ju varit gott att ha några Buster och några Nisse master och några............................................. .........!
                På dom igen
                Bb
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Räcker nog med några. Det är betena som är i vattnet som fångar fisken... Inte dom i lådan..

Fast erkänner att källaren är full med drag i olika form och färg.
                  Det är ju som bekant den som har flest prylar när man dör som vinner tävlingen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Quivertip Visa inlägg
                    Det är ju som bekant den som har flest prylar när man dör som vinner tävlingen...
                    Då vinner nog dansken.

Kommentera

Flest söndertuggade beten när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 220 visningar