ABU eller Biltema? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU eller Biltema?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU eller Biltema?

När jag började min sportfiskarkarriär var ABU det bästa som fanns. I vart fall det bästa man kände till. Varumärket borgade för kvalitet. "De största och längsta med grejor från Svängsta". OK, man kunde ju tänka sig att köpa en South Bend gäddwobbler, ett D.A.M. EffZett skeddrag eller några Mepps men ABU dominerade.

Nu verkar ABU bara vara ett varumärke i mängden. I lördags var jag på Biltema och köpte bla några snorbilliga avlånga skeddrag, mest för att testa. "Salmon" står det präglat på dem, Billigt sk*t. Inte tillverkade i Svängsta eller ens i Europa utan förmodligen i Kina (om det nu inte börjar bli för dyrt att ha tillverkningen där). Alls inte jämförbara med ABU-grejor men förmodligen kan man ta en eller annan öring på dem innan de upplöses i rostmolekyler.

Idag tittade jag i en annan butik på en förpackning något dyrare drag märkt ABU "Coast". Bland de fyra eller fem olika kustdrag som låg i förpackningen var ett som såg väldigt bekant ut. Det hade "Salmon" inpräglat. Exakt samma drag som i Biltemas trepack...

Betestillverkningen är nog inte vad den har varit, även om det fortfarande finns en hel del fina ABU-beten så är det mycket skit kvar i sortimentet också. Tror att man fortfarande i viss mån lider av samgåendet/uppköpet av de amerikanska delarna av företaget som är idag. Jag minns barndomens Cardinaler och Ambassadeurer som tekniska underverk som bara gick och gick. En bit in på -90 talet köpte jag en av dåtidens cardinaler när jag skulle fiska med barnen. Det var nog det sämst skit man kunde hitta, och rejält överprisat också. Den la ner verksamheten efter väldigt få fisketimmar, i likhet med en hel del andra produkter under en period.
    Jag tycker väl att man har ryckt upp sig rejält på senare år, men ibland hittar man spår och rester av de katastrofala åren........

Kommentera

Jo ABUs utveckling är i många fall tragiskt har själv besökt fabriken i studiesyfte och även besökt "museet" med dess gamla maskiner. Sevärt. Imponerande att prestera sådan kvalitè med så enkel maskinpark som visas i sistnämnda fallet..Hann även med att dra några kast på Göte Borgströms (Grundaren?) privata favvovatten i mörrumsån..Klockrent hugg i första kastet med Toby efter få sekunder..Missade den efter vild rusning nerströms..

Kommentera

Det var nog det sämst skit man kunde hitta, och rejält överprisat också.
        Det var väl i samma veva som jag slutade med haspelrullar efter inköp av 2 moderna Cardinal,

Dom kom med en finess som innebar att man konstant kastade ut linbollar vilket inte funnits på dom äldre modellerna och det var inget jag kunde se nyttan med

Här nere brukar ÖB ha en korg med extremt billiga beten av exakt samma modeller som ABU och andra kända märken men med en annan märkning. Jag har köpt några stycken och märker ingen skillnad på dom och märkesdragen förutom priset.

Men deras Torskdrag är rena skitet , om jag kommer ihåg rätt är det Fladen.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-13, 19:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
          Jo ABUs utveckling är i många fall tragiskt har själv besökt fabriken i studiesyfte och även besökt "museet" med dess gamla maskiner. Sevärt. Imponerande att prestera sådan kvalitè med så enkel maskinpark som visas i sistnämnda fallet..Hann även med att dra några kast på Göte Borgströms (Grundaren?) privata favvovatten i mörrumsån..Klockrent hugg i första kastet med Toby efter få sekunder..Missade den efter vild rusning nerströms..
          Det tidiga ABU, under Borgström var ju en fantastisk framgångssaga. Morfar jobbade många år i fabriken, mycket stolt över sin guldklocka som han slitit ihop till långt innan pension. Några år av min uppväxt bodde jag på cykelavstånd från Borgströms privata vatten. Kekkonen, Kungen och andra potentater var ofta gäster både uppe vid ån, och i "Stugan" ute vid åns mynning vid Nabben. Kommer ihåg att det var ett jävla "hallabalo" när någon gäst från Väst var där, det brändes flaggor och protesterades för att någon Imperialist skulle fiska på Borgströms vatten.......... Inte riktigt som idag när det bara är C-kändisar som bryr sig om att meta i diket.......

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
            Jag minns barndomens Cardinaler...
            Jag inte bara minns dem. Nå, ungdomens i alla fall. Och jag använder dem ibland. Livstidskvalitet.

Kommentera

Man får inte heller glömma att idag finns så otroligt mkt kopior inom just betessegmentet. Det är skitsvårt att hävda mönsterrätt och många budgetleverantörer gör medvetet beten som exempelvis ser ut som en Atom eller liknande.

Jag är ju "ung" men har dock fått för mig att många av betena ABU idag säljer (och sålde) från början är från mindre företag som ABU köpte upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Man får inte heller glömma att idag finns så otroligt mkt kopior inom just betessegmentet. Det är skitsvårt att hävda mönsterrätt och många budgetleverantörer gör medvetet beten som exempelvis ser ut som en Atom eller liknande.

Jag är ju "ung" men har dock fått för mig att många av betena ABU idag säljer (och sålde) från början är från mindre företag som ABU köpte upp.
                Många av de drag ABU idag säljer ser, dessvärre, ut som taskiga piratkopior av originalen.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Många av de drag ABU idag säljer ser, dessvärre, ut som taskiga piratkopior av originalen.
                  Fabrikerna är ju inte desamma så det kan jag mkt väl tänka mig. Färgerna ändras ju också med tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    När jag började min sportfiskarkarriär var ABU det bästa som fanns. I vart fall det bästa man kände till. Varumärket borgade för kvalitet. "De största och längsta med grejor från Svängsta". OK, man kunde ju tänka sig att köpa en South Bend gäddwobbler, ett D.A.M. EffZett skeddrag eller några Mepps men ABU dominerade.

Nu verkar ABU bara vara ett varumärke i mängden. I lördags var jag på Biltema och köpte bla några snorbilliga avlånga skeddrag, mest för att testa. "Salmon" står det präglat på dem, Billigt sk*t. Inte tillverkade i Svängsta eller ens i Europa utan förmodligen i Kina (om det nu inte börjar bli för dyrt att ha tillverkningen där). Alls inte jämförbara med ABU-grejor men förmodligen kan man ta en eller annan öring på dem innan de upplöses i rostmolekyler.

Idag tittade jag i en annan butik på en förpackning något dyrare drag märkt ABU "Coast". Bland de fyra eller fem olika kustdrag som låg i förpackningen var ett som såg väldigt bekant ut. Det hade "Salmon" inpräglat. Exakt samma drag som i Biltemas trepack...
                    ABU det bästa som fanns ? Såhär i efterhand tycker jag att det var stor marknadsandel kombinerat med massiv marknadsföring av "kändisar" som hypade produkterna i Napp och Nytt och i fisketidningar(precis som branschen gör idag). Visst var kvaliteten ofta bra, men även plastigt skit som tex ABU Junior-setet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04