Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu fick jag ett sånt habegär efter en Quick 5001! *drool*
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Jag hade tänkt skriva mer om mina Penn Slammer 260/360 men så fann jag detta på nätet. De ÄR grundliga, tyskarna...
      Ojojoj......visa inte den länken för multimeckarnördarna.......då fattar dom vad dom går misste om när de sitter skruvar isär och ihop sina Ambor, cuttor och Lunor......

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        Ojojoj......visa inte den länken för multimeckarnördarna.......då fattar dom vad dom går misste om när de sitter skruvar isär och ihop sina Ambor, cuttor och Lunor......

/S
        Hehe... Det är dags för rengöring och smörjning av min gamla Mitchell 300. Dessutom funderar jag på att modda slirbromsen. Det kan ju, som Kalle M så fint uttryckte sig, bli litet rullporr de luxe...
        Senast ändrad av lausvik; 2014-04-15, 10:13.

Kommentera

Jag vet inte hur många av er som har en tysk onkel som dessutom heter Dagobert? Ingift (med salig fars halvsyster) visserligen, men ändå. Under det glada sjuttiotalet var tante Ulla und onkel Dago på besök på familjens sommarställe på Gotland och det blev, för mig och min onkel, en hel del fiske. Han var oerhört imponerad av fisket och fiskevattnen (och på den tiden höll de verkligen spitzenklasse). Själv var jag mest imponerad av hans gedigna, tyskbyggda, haspelrulle, en D.A.M. Quick Finessa 330. Sedan dess har jag alltid velat ha en egen, tyskbyggd, D.A.M. haspelrulle med snäckdrev. I går, cirka 40 år senare, förverkligades drömmen!

[ATTACH=CONFIG]67146[/ATTACH]

När jag var inne på Lundgrens fr att reklamera mitt (handbyggda i Tyskland) RST-spö (gick hur bra som helst) blev jag ståendes och snackade om hur mycket annorlunda (bättre!) det mesta var förr med en annan stofil (P-A) och via en diskret förfrågan om man möjligen hade en extraspole till en Mitchell 300 liggande någonstans kom vi in på det tyska undret och, för att göra en lång historia kort, något senare var jag stolt ägare till en fabriksny D.A.M. Quick 2002, Made in West Germany. En gedigen rulle i perfekt storlek för mitt kustfiske efter havsöring och den sitter som en smäck under RST-spöet.

[ATTACH=CONFIG]67147[/ATTACH]

I vintras högg jag till på en asienbyggd D.A.M. Quick Retro 200. En våldsamt fin rulle byggd på samma snäcldrevsmekanism som de gamla rullarna, med spolaxel av stål, bra broms, ett gäng kullager, lintrissa som klarar de moderna flätlinorna mm mm men ändå, det kändes inte riktigt som den rejäla, trygga, D.A.M.-rulle jag i flera decennier gått och drömt om. Fast visst tusan duger den att fiska med, det är inte det.

Onkel Dagos rulle tillhörde modellgenerationen från tidigt sjuttiotal. Min rulle är cirka 10 år yngre och i flera avseenden betydligt mer modern. Den har, tex, utanpåliggande spole. Mekansimen är dock samma suveräna snäckväxel med huvuddrev i fosforbrons och pinjongdrev i stål. I förhållande till tidigare versioner har denna rulle (en stöld från ABU:a Cardinal-serie) en backspärr monterad så att den avlastar dreven. Ett kullager (på spolaxeln). Ett västtyskt kullager. I övrigt lager i oljebrons. Ja, den ser mer eller mindre ut som en riktig Cardinal om man öppnar den och mycket bättre kan det inte bli. You don´t mess with perfection!

Vad som skiljer den från en Cardinal är främst tre saker: Bromsen är frammonterad, backspärrens reglage sitter lätt åtkomligt bak på spolhuset och har dessutom en rejäl utformning som gör att man kan manövrera det med stelfrusna fingrar och man har en smartare mekanism för att fälla in veven mot spolhuset.

[ATTACH=CONFIG]67148[/ATTACH]

Bromsen är värd ett eget kapitel. Asbest är ett material som fallit i vanrykte och numera är förbjudet men så f*n heller att jag tänker byta ut asbestskivan som utför den här slirbromsens hjärta! Bromsen är, på det hela taget, rejält överdimensionerad för en rulle i den här storleksklassen, särskilt som mitt exemplar mest kommer att användas med 0,25 mm nylonlina, men det ser jag som ett plus. Underdimensionerade rullar och slirbromsar är ju inte precis någon bristvara nuförtiden...

Jag kanske återkommer till den här rullen (och till dess moderna retrokusin).

edit. Måste rätta mig själv. Bromsen på de mindre modellerna i serien, bland dessa 2002:an, är inte av asbest utan har skivor (stooora) av ett material som D.A.M. kallar för jurid. Återkommer till detta. Ruggigt bra broms är det hur som helst på den här rullen.
          Måste säga att jag skarpt gillar mönstringen som är på rullhuset. Vad kallas den egentligen? Ser verkligen retro ut, typ som ett gammalt kamerahus. Vågar man fråga vad som orsakat reklamationen på spöt?

Kommentera

Om inte jag minns fel är Jurid ett fabrikat.
            De tillverkar bromsbelägg till bilar b.l.a

Kommentera

El Camino har helt rätt och det har jag också eftersom D.A.M. kallr/kallade bromsarna för Jurid bremsen. Hur som helst så var det stora nöjet vid kvällens bompass att veva på den västtyska kaffekvarnen. Egentligen borda jag först ha plockat ned, gjort rent och smort upp den men den gick såååå fint ändå. Det mjuka knarret från backspärren var knappt hörbart över bruset från vågorna. Bara ett kullager men absolut silkesmjuk, vibrationsfri gång. Det är något visst med vintage/retro-rullar!

I kväll ska jag smörja upp min gamla Mitchell 300 så ska den få komma ut och leka igen.

Kommentera

El Camino har helt rätt och det har jag också eftersom D.A.M. kallr/kallade bromsarna för Jurid bremsen. Hur som helst så var det stora nöjet vid kvällens bompass att veva på den västtyska kaffekvarnen. Egentligen borda jag först ha plockat ned, gjort rent och smort upp den men den gick såååå fint ändå. Det mjuka knarret från backspärren var knappt hörbart över bruset från vågorna. Bara ett kullager men absolut silkesmjuk, vibrationsfri gång. Det är något visst med vintage/retro-rullar!

I kväll ska jag smörja upp min gamla Mitchell 300 så ska den få komma ut och leka igen.
                Kan instämma, har några gamla DAM-rullar och de är sjukt mjuka i gången! Imponerande!

Kommentera

Skönt att man inte är ensam om att uppskatta rejält byggda haspelrullar med snäckväxel. Var just inne på tradera och såg att en gammal och något sliten Cardinal 66 med ett antal extraspolar var uppe i en bit över 700 spänn med några timmar kvar av budgivningen.

Kommentera

Skönt att man inte är ensam om att uppskatta rejält byggda haspelrullar med snäckväxel. Var just inne på tradera och såg att en gammal och något sliten Cardinal 66 med ett antal extraspolar var uppe i en bit över 700 spänn med några timmar kvar av budgivningen.
                    Ja, tänk så tokigt folk det finns
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vad får man, i rullväg, för hundra spänn? Ganska mycket, faktiskt. Visserligen kostar Biltemas haspelrullar (som en kompis till mig påstår vara helt OK) betydligt mycket mer (39 kronor mer, för att vara exakt) men kan man tänka sig begagnat så...

Själv sprang jag, i en second hand-butik/prylbod på en liten Shimanorulle, en LX 2000 närmare bestämt. Förvisso en av Shimanos enklare modeller men ibland är enkelt bra. Det betyder ofta robust och lättservat. Så trots att rullen var nött, väldigt skitig och lät illa när jag tottvevade så riskade jag den hundring som begärdes. Eller, om jag ska vara helt sanningenlig, så prutade jag ned priset från begärda etthundratjugofem till hundringen jämnt.

Click image for larger version

Name:	DSCN1096.JPG
Views:	1
Size:	347,3 KB
ID:	1773461

Sedan gick jag hem, bryggde en mugg kaffe, skruvade isär rullen i dess beståndsdelar (och här har vi en av fördelarna med enkla grejor, nämligen att delarna inte var så många och att man inte behövde vara diplomingenjör för att hålla reda på hur de skulle sitta ihop), gjorde rent delarna i fotogen, smorde upp dem och skkruvade ihop rullen. Tog kanske en halvtimme. Sedan fick den ny lina (0,23 nylon) och testades samma kväll och befanns fungera perfekt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 521 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13